Monday, March 6, 2017

KERAJAAN ADA AJAL DAN SILIH BERGANTI - 1/6



Firman Allah Ta’ala surah al-Imran (surah 3) ayat 26:

قُلِ اللّٰهُمَّ مٰلِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَآءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ  ۖ   وَتُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَآءُ  ؕ  بِيَدِكَ الْخَيْرُ  ؕ  اِنَّكَ عَلٰى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

“Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu."
(QS. Ali 'Imran 3:26)

Ayat itu menjadi wirid sembahyang kerana diulangi bacaannya tiap-tiap lepas sembahyang oleh imam-imam di dalam masjid atau pun sembahyang di rumah. Ayat ini diajar oleh nabi SAW maka kita ikut nabi SAW berwirid selepas sembahyang. Ayat ini berkait dengan pemerintahan.
Allah Ta’ala menyatakan Dia mempunyai pemerintahan. Dia memberi kepada sesiapa dan menarik daripada sesiapa. Pemerintahan dalam bahasa Melayu, dalam bahasa Arab al-Mulk dan dalam bahasa Inggeris politik. Jadi baca ayat politik lepas sembahyang. Ayat ini mengingatkan kita bahawa kuasa yang mutlak, yang tidak boleh dipertikaikan dan yang kekal selama-lamanya adalah kerajaan Allah SWT.
Kerajaan-kerajaan yang ada di atas dunia semenjak nabi Adam sehingga hari kiamat, sama ada kerajaan itu adil atau kerajaan zalim semuanya tidak kekal. Masyarakat yang dipimpin oleh nabi 
Adam AS, tiba ajal semuanya habis.

Kerajaan nabi Yusuf AS yang berkuasa dalam bidang pertanian dan sumber negara ada ajalnya dan tinggal cerita sahaja.
Kerajaan nabi Daud AS yang menjadi ketua negara tamat ceritanya.
Kerajaan nabi Sulaiman AS yang memerintah negara paling besar dalam sejarah manusia, kerajaan yang Allah SWT tidak memberi kepada orang lain sehingga hari kiamat. Nabi Sulaiman memerintah manusia, jin, binatang, burung-burung yang terbang di udara, diberi mukjizat menguasai bahasa binatang. Walaupun kuasa kerajaan hebat tamat ceritanya.

Kerajaan Zulkurnain, kerajaan yang adil, raja yang adil tamat juga riwayatnya.
Kerajaan Thaulut, kerajaan Islam yang memerintah Bani Israil, tamat riwayatnya.
Kerajaan nabi kita Muhamad SAW, diwafatkan nabi, disambung oleh khulafat ar-Rasyidin selesai riwayatnya. Kerajaan Umar Abdul Aziz yang adil itu memerintah dua tahun sahaja.
Begitu juga kerajaan-kerajaan kafir, kerajaan Namruq dan kerajaan Firaun yang disebut dalam Quran selesai riwayatnya.
Kerajaan komunis Russia, satu kuasa besar di zaman kita tumbang dan habis riwayatnya.
Kerajaan macam ajal manusia, tidak selama-selamanya. Kerajaan-kerajaan ini ada ajal dan tempuhnya. Jangan kita fikir kerajaan yang ada sekarang kekal sampai kiamat.

Kenapa Allah SWT membuat silih berganti?

Dalam ayat wirid yang kita baca itu Allah SWT memberi kepada sesiapa dan Allah SWT  menarik daripada sesiapa.
Kerajaan adalah ujian dunia. Umur kita, kesihatan kita, harta-benda kita adalah ujian. Allah Ta’ala memberi harta kepada orang baik dan Allah Ta’ala memberi harta kepada orang jahat.Begitulah politik, adalah ujian daripada Allah. Jangan kita perlekehkan.

Quran menyebut Allah SWT akan menyoal berkenaan dengan politik, bukan sahaja mengenai sembahyang, puasa, zakat dan sebagainya. Allah Ta’ala akan memanggil pemimpin-pemimpin sama ada sultan, raja, maharaja, presiden, perdana menterI atau wakil rakyat untuk dibicarakan. Macam ibu-bapa dipanggil oleh Allah Ta’ala dan dibicarakan bagaimana anak-anak dididik.
Firman Allah Ta’ala surah Sajadah (surah 32) ayat 24 dan 25:

Allah SWT berfirman:

 وَ جَعَلْنَا مِنْهُمْ اَئِمَّةً يَّهْدُوْنَ بِاَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوْا  ؕ  وَ كَانُوْا بِاٰيٰتِنَا يُوْقِنُوْنَ
"
Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum ugama Kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan Kami. (QS.As-Sajdah 32:24)."

Allah SWT berfirman:

اِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَفْصِلُ  بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيٰمَةِ فِيْمَا كَانُوْا فِيْهِ يَخْتَلِفُوْنَ
"
(Pertentangan di antara satu golongan dengan yang lain itu) sesungguhnya Tuhanmu sahajalah yang akan memutuskan hukum-Nya di antara mereka pada hari kiamat, mengenai apa yang mereka berselisihan padanya (QS.As-Sajdah 32:25)

Jangan kita fikir bila dapat RM50 atau RM500 maka selesailah. Tidak selesai kerana akan dibicara di akhirat kelak. Mengundi adalah politik, memilih pemimpin dan seterusnya memilih kerajaan yang memerintah

Firman Allah Ta’ala: “Ingatlah pada hari kiamat kelak Kami panggil tiap-tiap manusia dan pemimpin yang dipilih, pemimpin yang dia ikut di atas dunia, dan suratan amal bukan sahaja suratan amal berkait dengan berniaga, bercakap, bercocok tanam, termasuklah pemimpin yang dipilih. Barangsiapa yang mengambil suratan amal dengan tangan kanan mereka tidak dizalimi, barangsiapa yang buta mata hatinya di dunia, di akhirat lebih sesat dan lebih buta lagi.”

Jadi masalah negara satu masalah yang besar. Islam mengajar memilih pemimpin yang tahu dosa dan pahala. Rakyat kena belajar tahu dosa dan pahala. Masa depan umat mesti ditadbir dengan cara politik yang betul.
 
Dalam negara yang mengamalkan demokrasi yang sihat rakyat diberi peluang menjadi hakim melalui pilihan raya. Jika kerajaan membuat salah rakyat menghukum dengan menjatuhkannya dalam pilihan raya, pilih kerajaan lain pula. Pilihan raya dalam sistem demokrasi diambil oleh orang barat setelah mereka belajar daripada orang Islam.

Sebelum belajar daripada orang Islam, mereka tidak tahu hendak buat. Di England bila rajanya zalim, rakyat berarak mengangkat senjata, tangkap raja, tangkap menteri lalu disembelihnya dan memilih pemimpin yang lain pula. Perkara ini berlaku di Peranchis, Revolusi Peranchis, berlaku di Rusia zaman Zal, berlaku di Amerika dan berlaku di mana-mana, sehinggalah mereka belajar daripada kitab fekah politik yang ditulis oleh ulamak-ulamak Islam.

Apa yang menjadi masalah kita belajar fekah sembahyang, belajar fekah haji, fekah puasa, fekah munakahat, fekah politik kita tidak belajar. Dalam fekah Islam ada fekah politik.
Allah Ta’ala menyebut dalam al-Quran maksudnya: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya kamu menunaikan amanah dengan menyerahkan amanah kepada orang yang boleh melaksanakan amanah itu dan apabila kamu menghukum, memerintah, mentadbir, mengurus di kalangan manusia semuanya (tanpa mengira agama dan bangsa) hendaklah berlaku adil. Sesungguhnya Allah menyuruh kamu dengan ajaran yang sebaik-baiknya. Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
Allah Ta’ala tahu semua dan akan dibicarakan pada hari kiamat. “Wahai orang-orang beriman taatilah Allah dan taatilah rasul dan ulil amri (pemimpin yang memerintah dan para ulamak). Sekiranya kamu bertelingkah dalam sesuatu perkara maka kembalilah kepada Allah (Quran) dan kepada rasul (hadis nabi SAW), jika kamu sungguh-sungguh beriman kepada Allah dan hari akhirat itulah penyelesaian yang sebaik-baiknya.”

Nabi kita Muhamad SAW mengajar bagaimana memerintah negara. Apabila nabi tidak diizinkan memerintah di Mekah nabi SAW berhijrah ke Madinah. Orang Madinah menerima nabi SAW dan nabi mendirikan kerajaan Islam. Nabi mengajak orang Muhajirin yang berhijrah dan orang Ansar yang masuk Islam dan mengajak orang-orang yang bukan Islam dan orang munafik duduk di dalam negara yang didirikan.

Di Madinah Allah Ta’ala menurunkan ayat-ayat yang dikumpulkan dalam surah al-Madiniah. Ayat-ayat ini berkait dengan urusan kehidupan, politik, ekonomi, pentadbiran, jenayah, undang-undang perang, undang-undang antarabangsa semuanya ada dalam Quran.
Jadi nabi mengajar bagaimana hendak mentadbir negara mengikut perintah Allah. Rakyat tidak boleh menyembah ketua negara macam menyembah tuhan. Jika ketua negara membuat salah rakyat kena tegur. Jika tetap berdegil, pecat dan ganti orang lain.

Bila nabi SAW sudah wafat, para sahabat bermesyuarat untuk memilih pengganti nabi SAW. Ada tiga calon yang dicadangkan. Pertama Saidina Abu Bakar dicadang oleh muhajirin. Kedua, Saat bin Ubadah calon daripda kalangan Ansar, penduduk Madinah. Ketiga Alin bin Talib, calon daripada anak-beranak nabi SAW. Akhirnya mereka memilih Abu Bakar menjadi khalifah dan semua bersetuju.

Bila Abu Bakar menjadi khalifah, dia naik atas mimbar dan menyampaikan ucapan politik dalam masjid, “Wahai tuan-tuan semua yang hadir, saya telah dipilih menjadi pemimpin kamu, saya bukan orang yang terbaik, ada lagi orang yang lebih baik daripada saya. Jika sekiranya saya baik betul tolong saya, sekiranya saya terpesong perbetulkan saya. Benar adalah amanah bohong adalah khianat. Orang kuat dizalimi adalah lemah di sisi saya, saya mengambil hak yang dirampas daripada orang yang lemah dan orang yang lemah adalah kuat di sisi saya, saya akan membela dia. Tiada sesuatu kaum yang meninggalkan jihad untuk menegakkan Islam melainkan Allah akan menghinakan kaum itu.”

Mana-mana kaum orang Islam, bangsa apa sekalipun jika tidak berjuang menegakkan Islam, bangsa itu akan menjadi hina. Orang Arab pun menjadi hina jika tidak menegakkan Islam. Melayu pun menjadi hina kalau tinggal menegakkan Islam. Apa sahaja kaum yang menerima Islam kemudian tidak berjihad untuk meninggikan Islam kaum itu menjadi hina.

“Taat kepada saya selagi saya mentaati Allah dan rasul. Sekiranya saya tidak mentaati Allah dan rasul jangan taat kepada saya.” Itu ucapan Abu Bakar.
Bila Saidina Abu Bakar mati, naik Saidina Umar memberi ucapan yang sama, Saidina Uthman memberi ucapan yang sama dan Saidina Ali memberi ucapan yang sama. Pemimpin-pemimpin yang adil dalam kerajaan Islam memberi ucapan yang sama dan ulamak-ulamak kita menulis di dalam kitab-kitab fekah mereka.

Orang Eropah tidak tahu bagaimana hendak memerintah negara melainakan setelah mengkaji kitab-kitab fekah Islam. Ada kumpulan cerdik-pandai orang Eropah dinamakan orientalis yang kerjanya mengkaji kitab-kitab Islam. Mereka mengkaji kitab-kitab sains dan teknologi, kitab-kitab perubatan, kitab pertanian, kitab haiwan, kitab politik tetapi tidak masuk Islam. Antaranya apa yang dinamakan demokrasi. 

Demokrasi asalnya satu sistem pemerintahan yang diamalkan di Greek. Demokrasi dalam bahasa Greek ‘demosratus’ bermakna kuasa rakyat. Rakyat ada kuasa untuk memilih dan menghukum kerajaan. Pada awalnya demostratus ini diamal di Greek, bila kerajaannya mengumpul orang-orang kenamaan, orang kampung, petani, orang miskin, hamba orang dan orang-orang perempuan tidak ada hak. Mereka tidak boleh membuat perubahan melalui cara demokrasi yang diajar di Greek melainkan setelah mereka membaca dan mengkaji kitab-kitab fekah Islam. Lalu diubah amalan demokrasi kepada pilihan raya yang diberi kepada rakyat. 

Rakyat diberitahu tiga tahun atau lima tahun lagi akan diadakan pilihan raya. Diberi hak kepada media menyiarkan hujah pemimpin-pemimpin parti politik. Kesalahan pemimpin didedahkan dan semua rakyat boleh mendapat maklumat yang sebenar. Oleh itu rakyat akan menghukum dalam pilihan raya. 

KULIAH YT




No comments:

Post a Comment