Saturday, February 18, 2017

APAKAH MAKNA BERJIHAD?



Perkataan jihad dari kalimah bahasa Arab, al-jahdu dan al-juhdu. Al-jahdu bermakna kesulitan dan kepayahan. Al-juhdu bermakna tenaga dan kekuatan. Dengan ini kerja jihad mesti menghadapi kepayahan dan kesilitan serta mesti sanggup mengorbankan tenaga, harta-benda, fikiran, kesihatan tubuh badan, masa muda kita, masa kosong kita dan segala nikmat yang diberi oleh Allah. Hanya mereka yang dipilih oleh Allah sahaja yang sanggup menunaikan kerja jihad.

Mengapa memilih demokrasi? Tidakkah demokrasi daripada barat?
Perkataan demokrasi memang daripada barat, tetapi demokrasi moden, pembaharuan demokrasi melalui fekah politik Islam yang ditulis ulamak-ulamak di dalam kitab-kitab mereka.

Ulamak menulis penglibatan muslimat sebagaimana diriwayatkan di dalam hadis-hadis yang sahih, perjuangan nabi di Mekah melibatkan muslimin dan muslimat. Ketika berhijrah ke Madinah nabi SAW mengajak golongan ansar, Aus dan Khasraj berbai’ah. Bai’ah yang terkenal, “Aku minta kamu berjanji dengar dan taat perintah aku (iaitu perintah Allah dan rasul) di masa rajin dan malas, menyumbangkan harta-benda di masa senang dan susah, menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran, sanggup mengatakan yang benar walaupunn dicela oleh orang, termasuk dicela oleh media hari ini, menolong dan mempertahankan aku (iaitu mempertahankan Islam) sebagaimana mempertahankan harta-benda, Allah menjanjikan syurga kepada kamu.”

Dalam bai’ah ini melibatkan wakil muslimat di kalangan ansar. Nabi SAW melibatkan muslimat dalam perjalanan jihad di medan peperangan disertai oleh ummahatil mukminin RA, disertai oleh isteri-isteri para sahabat. Para sahabat yang muda-muda pun ikut sama dengan keluarga mereka. Muslimat merawat mereka yang cedera dan sakit, menyediakan bekalan makanan dan pada masa dharurat mereka bertempur di medan perang.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment