Wednesday, February 22, 2017

JEJAK DR ZAKIR NAIK (GHANA TOUR - C)


S1 – Adakah nabi Isa anak tuhan (son of god)?
 
J1 – Dr Zakir Naik.

Apa makna anak tuhan?

Bible menyebut Adam was son of god, Daud was son of god, Ibrahim was son of god, dan Musa was son of god. Dalam kitab Book of Romans Ch.8, V.14 menyebut apa yang termasuk dalam ‘spirit of god’ dia adalah ‘son of god’. Ini bermakna barangsiapa yang taat kepada tuhan yang Maha Kuasa dia adalah ‘son of god’. Jadi nabi Isa AS juga ‘son of god’ seperti Adam, Daud dan Ibarahim.
Jika anda tunduk kepada perintah tuhan anda ‘son of god’ dan saya tunduk kepada perintah tuhan saya juga ‘son of god’
Tetapi ramai penganut Kristian mengatakan, “Tidak, tidak. Isa bukan anak biasa. Dialah ‘begotten son’ dan menyebut ayat dalam Gospel of John Ch.3, V.16. Adakah anda tahu makna ‘begotten’?

“Tidak”

Begotten satu perkataan lucah. Patutkah kita memakai perkataan lucah kepada tuhan? Dalam kitab Bible semakan semula perkataan itu dibuang daripada percetakan. 

Son of god bukan makna tuhan. Nabi Isa bukan tuhan kerana tidak terdapat dalam mana-mana kitab Bible yang nabi Isa berkata: “Saya tuhan dan sembahlah saya.”

S2 – Nabi Muhamad SAW telah menyebut nabi Isa AS sebanyak 25 kali dalam Quran tetapi orang Islam tidak membenarkan saya menyentuh al-Quran. Jadi bagaiman saya hendak mengetahui maklumat itu?

J2 – Dr Zakir Naik

Orang Islam itu jahil dan anda patut maaf orang Islam itu kerana tidak mengizinkan anda menyentuh Quran. Quran bukan diturunkan kepada orang Arab dan orang Islam sahaja tetapi untuk semu manusia.

Quran menyebut dalam surah Ibrahim (surah 14) ayat 1:
Allah SWT berfirman:

الۤرٰ ۙ  كِتٰبٌ اَنْزَلْنٰهُ اِلَيْكَ لِـتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمٰتِ اِلَى النُّوْرِ     ۙ  بِاِذْنِ رَبِّهِمْ اِلٰى صِرَاطِ الْعَزِيْزِ الْحَمِيْدِ

"Alif, Laam, Raa'. Ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan dia kepadamu (wahai Muhammad), supaya engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman - dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji."(QS. Ibrahim: Ayat 1)

Allah berfirman dalam surah Ibrahim (surah 14) ayat 52:

هٰذَا بَلٰغٌ لِّـلنَّاسِ وَلِيُنْذَرُوْا بِهٖ وَلِيَـعْلَمُوْۤا اَنَّمَا هُوَ اِلٰـهٌ وَّاحِدٌ وَّلِيَذَّكَّرَ اُولُوا الْا َلْبَابِ

"(Al-Quran) ini disampaikan kepada manusia supaya mereka diberi ingat dan diberi nasihat dengannya; dan supaya mereka mengetahui (dengan hujjah-hujjah yang tersebut di dalamnya) bahawa sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa; dan supaya orang-orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf."(QS. Ibrahim: Ayat 52)

Allah berfirman dalam surah al-Baqarah (surah 2) ayat 185:
Allah SWT berfirman:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيْٓ اُنْزِلَ فِيْهِ الْقُرْاٰنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَيِّنٰتٍ مِّنَ الْهُدٰى وَالْفُرْقَانِ ۚ  فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَـصُمْهُ  ؕ  وَمَنْ کَانَ مَرِيْضًا اَوْ عَلٰى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ اَيَّامٍ اُخَرَ  ؕ  يُرِيْدُ اللّٰهُ بِکُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيْدُ بِکُمُ الْعُسْرَ  ۖ   وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُوا اللّٰهَ عَلٰى مَا هَدٰٮكُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْكُرُوْنَ

"(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur."
(QS. Al-Baqarah: Ayat 185)

Allah berfirman dalam surah al-Zumar (surah 39) ayat 41

اِنَّاۤ اَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتٰبَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ   ۚ  فَمَنِ اهْتَدٰى فَلِنَفْسِهٖ  ۚ  وَمَنْ ضَلَّ فَاِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا   ۚ  وَمَاۤ اَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيْلٍ

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran yang menyatakan segala kebenaran (untuk menjadi panduan hidup) kepada umat manusia seluruhnya. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beramal menurutnya), maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (tidak berpandu kepadanya), maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri; dan engkau (wahai Muhammad - hanyalah penyampai) bukanlah menjadi wakil yang menguasai (keadaan dan bawaan) mereka."(QS. Az-Zumar: Ayat 41)

Saudara, Quran untuk semua manusia. Saya akan memberi anda sebuah Quran dan anda boleh membacanya.
Nabi Muhamad SAW telah menghantar surat kepada raja bukan Islam mengajaknya masuk Islam. Baginda menyebut ayat Quran surah al-Imran (surah 3) ayat 64:

Allah SWT berfirman:

قُلْ يٰۤـاَهْلَ الْكِتٰبِ تَعَالَوْا اِلٰى كَلِمَةٍ سَوَآءٍۢ بَيْنَـنَا وَبَيْنَكُمْ اَلَّا نَـعْبُدَ اِلَّا اللّٰهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهٖ شَيْــئًا وَّلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا اَرْبَابًا مِّنْ دُوْنِ اللّٰهِ  ؕ  فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُوْلُوا اشْهَدُوْا بِاَنَّا مُسْلِمُوْنَ

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Ahli Kitab, marilah kepada satu Kalimah yang bersamaan antara kami dengan kamu, iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan dengan-Nya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang-orang yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". Kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) barpaling (enggan menerimanya) maka katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu bahawa sesungguhnya kami adalah orang-orang Islam".(QS. Ali 'Imran: Ayat 64)

Allah menyuruh kita mencari titik persamaan. Ayat itu menyatakan semua menyembah tuhan yang satu dan tidak ada sekutu dengan-Nya.

S4 – Bible ada menyebut “Saya dan ayah saya adalah satu. Saya tidak faham dan sila terangkan.

J4 – Dr Zakir Naik

Saudara telah mengambil kata dalam Bible, Gospel of John Ch.10, V.30, yang menyebut: “Saya dan ayah saya adalah satu.”

Kebanyakan pendakwah Kristian mengaku dengan kata-kata itu bermakna ‘tiga dalam satu’ (divinity). Untuk memahami ayat anda perlu tahu konteks ayat itu. Jika anda lihat ayat sebelumnya Gospel of John Ch.10, V.23, menyatakan bahawa nabi Isa AS masuk gereja orang Yahudi mengelilingi dan bertanya kepadanya. Nabi Isa jawab antaranya “apa yang saya lakukan ialah apa yang dilakukan oleh ayah saya.”

Jika saya kata “Ayah saya seorang doktor dan saya juga seorang doktor, saya dan ayah saya adalah satu.” Ini bermakna dua-dua doktor, bukan bererti mereka satu manusia, tetapi dua orang manusia yang berlainan. Mereka memiliki satu tujuan iaitu utusan yang dibawa oleh nabi Isa AS ialah utusan tuhan. Dia bukan tuhan. Satu tujuan bukan bermakna divinity.

Saya harap jawapan menepati soalan saudara.
Saudara Kristian itu Alhamdulillah mengucap dua kalimah syahadah.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment