Monday, February 27, 2017

Tahniah lautan ungu di Padang Merbok

SETINGGI-tinggi tahniah kepada perhimpunan ungu menyokong RUU355  sepanjang petang dan malam 18 Feburari, 2017 di Padang Merbok yang berjiran dengan Dataran Merdeka di Kuala Lumpur.
        
Berapa ribu tak usah dikira tetapi ia memenuhi ruang sepanjang jalan ke  Parlimen. Dewan Bandaraya dan polis tidak membenarkan Dataran Merdeka yang pada 31 Ogos 1957 jadi tempat proklamir awal kemerdekaan, tetapi membenarkan ia diadakan di jalan menuju Parliman yang di sekitarnya ada Tugu Negara dan di hujung itu Parlimen tempat RUU355 dibahas bulam  Mac nanti.
        
Tanpa disedari ribuan penyokong memperkasa Mahkamah Syariah, dengan izin Allah diadakan di padang yang paling hampir dengan Parlimen, di jalan menuju ke parlimen dan sebenarnya di situlah usul persendirian itu hendak dibawa.
        
Tidakkah ia hendak mendekatkan lagi RUU355 dengan tempat ia hendak diperkasakan.
        
Apa kesudahan RUU355 selepas ini, diterima oleh 222 MP atau sebaliknya terserah dan serah saja kepada Allah. Allahlah yang membuka hati mereka menerimanya dan Allah juga boleh menutup pintu setengahnya menolaknya.
       
Umat Islam dan disokong oleh sebahagian bukan Islam telah membuat bermacam-macam bagi memperkasakannya termasuk menjadikan Padang Merbok sebagai dataran Arafah kecil berjemur di bawah panas terik petangnya, disimbah hujan rahmat semasa solat Maghrib, datang dari jauh dan dekat, bermunajat separuh siang dan separuh malam, mohon moga-moga pemerkasaan perundangan Islam dimakbulkan bagi bumi kita yang bertuah ini.
    
Dan bila didaulatkan nanti nescaya memberi rahmat kepada penduduknya dan setiap makhluknya serta jiran-jiran di kiri kanannya mendapat limpahan rahmatNya.
      
Islam di Malaysia dilihat dan didakwa terbaik di Asia Tenggara, tetapi ia bukanlah yang terawal mendaulatkan mahkamah syariah selepas rantau ini ditinggalkan penjajah barat. Ia ditinggalkan oleh umat Islam Bansa Moro, umat Islam Aceh dan Brunei Darussalam yang mendahului kia.
     
Sekalipun umat Islam Moro sedang bergelut bagi mendapatkan kedaulatan sebagai sebahagian dari bangsa Filipina, tetapi perundangan Islam telah didaulatkan. Aceh yang terpaksa berperang dengan kerajaan pusat Indonesia sudah beroleh autonomi mendaulatkannya. Dan demikian juga Brunei Darusslam sudah membuat apa yang terbaik dan terdaya.
      
Adapun Malaysia baru berdaulat kemerdekaannya tetapi Islam masih bergelut, sekadar memperkasakan mahkamah syariah saja berdepan dengan cabaran alang kepalang, sedang RUU3355 itu adalah kedaulatan yamg minima bagi perundangan Islam.
      
Himpunan di Padang Merbok adalah kejayaan awal sedang di depannya masaih banyak  ranjau. Kejayaan setakat ini baru merakamkan kesatuan umatnya pada usul persendirian itu. Pertama kali selepas peristiwa Natrah 1952 ia bersatu. Bersatu setakat memperkasa mahkamah tetapi perjalanan perundangannya masih jauh.
      
Ujian itu memberlkan pengesahan Parlimen. Atas husnuzzan yang baik kepada Allah, moga-moga dengan izinNya terbuka hati sekalian Anggota Parlimen meluluskannya. Sekalipun ramai antaranya menyata mahu menolaknya, namun Allah saja berupaya mengubah pendirian itu.
       
Moga-moga Allah buka hati sekalian ahli Parlimen jadi seperti penduduk Madinah yang dihijrahi Rasululah SAW dan penduduk Mekah yang didatangi robongan baginda bagi membebaskan Mekah, tiada yang membantah.
      
Allah telah menggerakkan DBKL dan polis membenarkan H355 berkumpul selangkah saja lagi dari tangga Parlimen. Penganjur tiada minta di situ tetapi ia ada pilihan lain, tetapi Allah hendak mendekatkan lagi mereka ke Parlimen. Allah tahu apa yang terbaik. Satu permulaan kesyukuran atas kesabaran semua. Tidak pernah ungu jadi pilihan. Ungu sudah datang. - HARAKAHDAILY 22/2/2017

No comments:

Post a Comment