Thursday, February 16, 2017

KUMPULAN ISLAM MESTI BERPOLITIK


Firman Allah Ta’ala surah al-Imran (surah 3) ayat 104 bermaksud:
Allah SWT berfirman:
وَلْتَكُنْ  مِّنْكُمْ اُمَّةٌ يَّدْعُوْنَ اِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُوْنَ بِالْمَعْرُوْفِ وَيَنْهَوْنَ  عَنِ الْمُنْكَرِ  ؕ  وَاُولٰٓئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُوْنَ
"Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya." (QS. al-Imran 3:104)
Ada beberapa perkara penting yang perlu kita semua faham:
1. Kita mesti menanamkan keyakinan atas perjuangan kumpulan ini kerana kumpulan ini memenuhi sifat-sifat dan ciri-ciri kumpulan Islam yang meneruskan perjuangan nabi Muhamad SAW di zaman tiada lagi nabi dan rasul selepasnya sehingga hari kiamat.
Allah SWT mewajibkan adanya satu kumpulan yang memenuhi dan melaksanakan tiga perkara yang penting.
i) Berdakwah.
Menyeru kepada yang baik. Ulamak mengatakan maksud ‘alkhair’ (yang baik) itu ialah ajaran Islam. Ajaran Islam yang sempurna, menyeluruh dan terkandung di dalamnya perkara iman, syariat, akhlak, muamalat, keluarga, politik dan lain-lain.
Itulah Islam yang disebut dalam Quran yang disebut oleh nabi SAW. Kumpulan ini menjadikan secara tulisan di dalam perlembagaannya, ‘hukum yang tertinggi bagi kumpulannya ialah Quran, hadis, ijmak ulamak dan qias.
ii) Amal makruf dan nahi mungkar.
Menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran.
Menyuruh kepada semua yang baik yang ada dalam ajaran Islam, yang wajib, sunat dan yang harus mesti dibuat. Meninggalkan yang haram dan sebuleh-buleh meninggalkan yang makruh.
iii) Mencegah kemungkaran, mencegah perkara yang mungkar yang bercanggah dengan syariat Allah SWT.
Menyuruh dan mencegah ini seboleh-bolehnya dengan tangan. Kalau tidak mampu dengan tangan cegah dengan lidah dan jika tidak mampu juga hendaklah benci dalam hati. Ini menunjukkan bahawa kumpulan Islam itu mestilah berpolitik. Sama ada menjadi kerajaan berkuasa mengubah dengan tangan, menyuruh dan mencegah, atau pun menjadi pembangkang, menasihat dengan lidah, atau pun benci dalam hati, melahirkan kemarahan secara demontrasi dan sebagainya.

Semua nabi dan rasul berdakwah dan berpolitik. Tidak ada pemisahan antara dakwah dan politik. Bacalah Quran mengenai kisah nabi-nabi daripada Adam, Nuh, Ibrahim sehingga nabi Muhamad SAW. Nabi-nabi itu menjadi ketua negara, memerintah atau pun nabi-nabi itu menjadi ketua pembangkang melawan kerajaan. Ada nabi-nabi yang memimpin kerajaan di masa hidup.

Ada nabi-nabi yang mati dengan ajal biasa, disambung oleh pengikut dan mendirikan kerajaan selepasnya. Ada nabi-nabi yang mati dibunuh seperti nabi Zakaria, Yahya dan lain-lain.
Jika kumpulan Islam tidak memenuhi ketiga-tiga perkara ini adalah tidak sempurna sifatnya sebagai kumpulan Islam yang meneruskan perjuangan nabi.  Walaupun ada berbagai-berbagai kumpulan Islam dalam negara kita, Allah Ta’ala memberi kelebihan kepada kita.
Firman Allah Ta’ala surah al-Maidah (surah 5) ayat 54-56:

يٰۤـاَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا مَنْ يَّرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِيْـنِهٖ فَسَوْفَ يَأْتِى اللّٰهُ بِقَوْمٍ يُّحِبُّهُمْ وَيُحِبُّوْنَهٗۤ  ۙ  اَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِيْنَ اَعِزَّةٍ عَلَى الْكٰفِرِيْنَ  ۖ   يُجَاهِدُوْنَ فِيْ سَبِيْلِ اللّٰهِ وَلَا يَخَافُوْنَ لَوْمَةَ لَاۤئِمٍ   ؕ  ذٰ لِكَ فَضْلُ اللّٰهِ يُؤْتِيْهِ مَنْ يَّشَآءُ    ؕ  وَاللّٰهُ وَاسِعٌ عَلِيْمٌ

Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Ia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikan-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya; kerana Allah Maha Luas limpah kurnia-Nya, lagi Meliputi Pengetahuan-Nya." (QS. al-Maidah 5:54)

اِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّٰهُ وَرَسُوْلُهٗ وَالَّذِيْنَ اٰمَنُوا الَّذِيْنَ يُقِيْمُوْنَ الصَّلٰوةَ وَيُؤْتُوْنَ الزَّكٰوةَ وَهُمْ رَاكِعُوْنَ

Sesungguhnya Penolong kamu hanyalah Allah, dan Rasul-Nya, serta orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah)." (QS. al-Maidah 5:55)
وَمَنْ يَّتَوَلَّ اللّٰهَ وَ رَسُوْلَهٗ وَالَّذِيْنَ اٰمَنُوْا فَاِنَّ حِزْبَ اللّٰهِ هُمُ الْغٰلِبُوْنَ

Dan sesiapa yang menjadikan Allah dan rasulnya serta orang-orang yang beriman itu penolongnya (maka berjayalah dia), kerana sesungguhnya golongan (yang berpegang kepada ugama) Allah, itulah yang tetap menang." (QS. al-Maidah 5:56)

Hanya mereka yang diberi kelebihan oleh Allah yang sanggup menyertai kumpulan seperti ini, kerana kumpulan ini mesti berjihad, mesti menghadapi kepayahan dan kesusahan, berdepan dengan kerajaan yang zalim, kerajaan yang meninggalkan Islam.

Banyak kalangan kita tidak sanggup menghadapi kesusahan ini. Mereka ini menubuhkan berbagai-bagai jemaah. Tetapi kita tidak boleh melekeh dan bermusuh dengan mereka walaupun mereka cuba mempertahankan diri daripada kelemahan mereka. Pujuk dan ajak mereka menyokong kita dalam pilihan raya.
Jangan sampai kumpulan Islam berpecah sehingga menyebabkan penubuhan golongan Islam yang boleh diperalatkan oleh musuh. Di Indonesia ramai calon parti Islam kalah kerana berpecah. Di Algeria ada lima enam parti Islam, di Turkey ada tiga parti Islam dan di Mesir ada ura-ura tiga parti Islam. Perpecahan dan penubuhan banyak parti Islam menyebabkan matlamat sebenar perjuangan untuk mengguling pemerintah yang zalim tidak boleh dicapai.

2. Peranan muslimat dalam kumpulan Islam.

Peranan muslimat dalam kumpulan atau parti Islam dinyatakan dalam Quran dan hadis nabi SAW.
Firman Allah Ta’ala surah at-Taubah (surah 9) ayat 71:
وَالْمُؤْمِنُوْنَ وَالْمُؤْمِنٰتُ بَعْضُهُمْ اَوْلِيَآءُ  بَعْضٍ ۘ  يَأْمُرُوْنَ بِالْمَعْرُوْفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ  وَيُقِيْمُوْنَ الصَّلٰوةَ وَيُؤْتُوْنَ الزَّكٰوةَ وَيُطِيْعُوْنَ اللّٰهَ  وَرَسُوْلَهٗ  ؕ  اُولٰۤئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّٰهُ  ؕ  اِنَّ اللّٰهَ عَزِيْزٌ حَكِيْمٌ

“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." (QS. at-Taubah 9:71)

Ayat ini telah menyenaraikan:

1. Menyuruh berbuat baik dan mencegah kemungkaran.
2. Mendirikan sembahyang.
3. Menunaikan zakat.
4. Mentaati Allah dan rasul.

Dalam rukun-rukun iman dan rukun Islam Allah dan rasul didahulukan. Tetapi ayat ini mendahulukan amal makruf dan nahi mungkar, kerjasama antara mukminin dan mukminat, lelaki dan perempuan. Susunan ayat itu menunjukkan betapa penting kewajipan menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran. Kemuncaknya ialah berjihad.

Apa makna berjihad?

Perkataan jihad dari kalimah bahasa Arab, al-jahdu dan al-juhdu. Al-jahdu bermakna kesulitan dan kepayahan. Al-juhdu bermakna tenaga dan kekuatan. Dengan ini kerja jihad mesti menghadapi kepayahan dan kesilitan serta mesti sanggup mengorbankan tenaga, harta-benda, fikiran, kesihatan tubuh badan, masa muda kita, masa kosong kita dan segala nikmat yang diberi oleh Allah. Hanya mereka yang dipilih oleh Allah sahaja yang sanggup menunaikan kerja jihad.

Mengapa memilih demokrasi? Tidakkah demokrasi daripada barat?
Perkataan demokrasi memang daripada barat, tetapi demokrasi moden, pembaharuan demokrasi melalui fekah politik Islam yang ditulis ulamak-ulamak di dalam kitab-kitab mereka.
Ulamak menulis penglibatan muslimat sebagaimana diriwayatkan di dalam hadis-hadis yang sahih, perjuangan nabi di Mekah melibatkan muslimin dan muslimat. Ketika berhijrah ke Madinah nabi SAW mengajak golongan ansar, Aus dan Khasraj berbai’ah. Bai’ah yang terkenal, “Aku minta kamu berjanji dengar dan taat perintah aku (iaitu perintah Allah dan rasul) di masa rajin dan malas, menyumbangkan harta-benda di masa senang dan susah, menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran, sanggup mengatakan yang benar walaupunn dicela oleh orang, termasuk dicela oleh media hari ini, menolong dan mempertahankan aku (iaitu mempertahankan Islam) sebagaimana mempertahankan harta-benda, Allah menjanjikan syurga kepada kamu.”

Dalam bai’ah ini melibatkan wakil muslimat di kalangan ansar. Nabi SAW melibatkan muslimat dalam perjalanan jihad di medan peperangan disertai oleh ummahatil mukminin RA, disertai oleh isteri-isteri para sahabat. Para sahabat yang muda-muda pun ikut sama dengan keluarga mereka. Muslimat merawat mereka yang cedera dan sakit, menyediakan bekalan makanan dan pada masa dharurat mereka bertempur di medan perang.

No comments:

Post a Comment