Sunday, February 19, 2017

TARBIAH



Disebut dalam hadis pada hari kiamat nanti Allah akan memanggil 

3 jenis manusia lebih dahulu daripada orang lain:
1.  Orang alim
2.  Orang kaya
3.  Orang yang berjihad.

Allah SWT memanggil orang alim, “Kamu membuat apa atas dunia dulu?”
Orang alim berkata atas dunia dulu aku belajar bersungguh-sungguh, aku boleh ilmu dan aku mengajar orang kerana Kamu.
Tuhan kata: “Ya Aku tuhu, kamu alim dan kamu mengajar orang ramai, tetapi kamu mengajar bukan kerana Aku. Kamu tidak ikhlas, kamu riak.” Tuhan memerintah orang alim ini dibawa ke neraka.

Orang kaya dipanggil, “Kamu membuat apa atas dunia dulu?”
“Ya Tuhan Ku atas dunia Kamu memberi kepada aku harta dan aku kaya. Lalu aku menderma banyak kepada orang.” Kata orang kaya
Tuhan kata: “Ya Aku tahu, tetapi kamu menderama supaya orang kata kamu ini bagus, kamu riak.” Orang kaya itu diheret ke dalam neraka.

Dibawa pula orang yang berjihad, “Kamu membuat apa atas dunia dulu?”
Orang yang berjihad berkata, “Ya tuhan ku saya berjuang dan lama saya berjuang, saya berjihad.”
Tuhan berkata, “Ya Aku kamu berjihad lama, tetapi bukan kerana Aku. Kamu berjuang untuk menunjuk kepada orang kamu berani.” Tuhan arah masuk ke dalam neraka.

Inilah tarbiah. Tarbiah bukan sahaja belajar. Tarbiah ialah untuk memasukkan ilmu yang kita belajar ke dalam hati kita supaya menjadi iman, jadi ikhlas, tidak riak, dan melahirkan amal yang salih diterima oleh Allah SWT dan boleh membawa kebaikan kepada manusia.

Oleh itu kita disuruh bukan sahaja belajar tetapi kena tarbiah. Tarbiah, didik dan belajar sehingga faham serta berdoa kepada Allah SWT. Kita beramal apa yang boleh amalkan. Mana yang boleh beramal mesti beramal, beramal selalu dan jangan tangguh. Jika tidak mampu lagi beramal mesti ada niat dalam hati untuk beramal, mesti ada perjuangan untuk beramal. Dengan niat itu Tuhan tambahkan ilmu, tuhan tambah kekuatan, tuhan jadikan kita istiqamah sehingga akhir hayat. 

Kita tidak boleh putus dengan tuhan sepanjang masa. Tidak boleh putus dengan ilmu, tidak boleh putus dengan amal dan tidak boleh putus dengan tuhan sepanjang masa. Inilah pentingnya mereka yang duduk dalam perjuangan Islam. Orang Islam ramai dan di kalangan orang Islam itu ada orang yang dipilih oleh Allah SWT untuk bersama dengan perjuangan Islam. 

Dalam kisah Thalut dan nabi Daud, Thalut memilih 80,000 bala tentera untuk melawan Jalut. Apabila Allah SWT uji dengan sebatang sungai selepas lapar dan dahaga kerana mengharungi padang pasir, tuhan kata tidak boleh minum air sungai melainkan secabak sahaja. Daripada 80,00 mengikut riwayatnya 76,000 yang minum dan 4,000 sahaja yang menolak. Daripada 80,000 tinggal 4,000 yang dibersih oleh Allah SWT. Itu disebut dalam surah al-Baqarah.

Dalam Quran banyak kisah. Kita hanya membaca maknanya sahaja dan tidak jadikan sebagai tarbiah. Inilah kesilapan kita.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment