Thursday, December 29, 2016

ANTARA MIMPI NABI MENGENAI ALAM BARZAKH



Mengikut hadis riwayat sahih Bukhari lepas sembahyang Subuh nabi SAW bertanya para sahabat:

“Semalam siapa mimpi?”

Para sahabat berkata:

“Tiada ya Rasulullah”

Nabi berkata:

“Semalam aku bermimipi.”

Mimpi Rasulullah adalah wahyu dan hukum agama.

Nabi berkata:

“Semalam aku bermimpi dua orang membawa aku sampai ke Baitul Maqdis, Palestin. Dia memimpin tangan aku sampai ke satu tempat dan melihat satu kumpulan lelaki. Ada yang berdiri dan ada yang duduk semua memegang sabit. Mereka meletak sabit di sebelah bibir kanan dan ditarik sampai ke tengkak. Lepas itu mereka memegang sabit dengan tangan kiri dan menarik sampai ke tengkak.

Kemudian kedua-dua bibirnya dicantum kembali dan ditarik lagi. Bagitulah mereka buat sehingga hari kiamat. Nabi tanya apa mereka buat semasa di dunia dulu.

Dua orang memberitahu mereka itu banyak berdusta dan membuat fitnah.

Aku dibawa ke satu tempat lain dan aku melihat mereka yang berdiri memukul kepala mereka yang terlentang dengan batu. Batu berkecai dan kepala berkecai. Kepala bercantum kembali dan diambil batu lain lalu dihembap pula kepala. Ini diulangai sampai kiamat.

Aku bertanya apa yang dibuat semasa di dunia dulu.

Dua orang itu berkata mereka itu ialah orang ada ilmu tetapi tidak diamalkan.

Aku berjalan lagi, sampai ke satu tempat aku melihat satu oven besar dan di atasnya ada lubang. Di dalamnya penuh dengan orang lelaki dan perempuan yang bertelanjang. Setiap kali api itu memarak maka melambung-lambung orang yang duduk di oven itu melalui lubangnya.

Aku bertanya apa mereka buat atas dunia dulu.

Merek itu ialah pelacur dan penzina.

Aku dibawa berjalan lagi dan sampai ke satu sungai darah. Aku melihat setiap kali orang yang berenang dalam sungai darah itu sampai ke tebing mereka dilontar batu ke mulut lalu pecah mulutnya.

Aku bertanya apa yang mereka buat semasa di dunia dulu.

Aku diberitahu mereka itu ialah golongan yang makan riba.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment