Thursday, December 29, 2016

STATUS SAIDINA ABU BAKAR AS-SIDDIQ



Orang yang mula-mula membantu perjuangan nabi SAW ialah Saidina Abu Bakar As-Siddiq dan Bilal bin Robah.

Nabi SAW bersabda:

“Aku tidak berjaya mengajak seorang manusia pun kepada Islam. Orang yang aku ajak itu ada yang bangkang terus, ada yang hendak fikir dulu, ada yang waswas, betul atau tidak Muhamad ini melainkan seorang sahaja iaitu Abu Bakar.”

Abu Bakar terus menerima ajakan nabi Muhamad untuk masuk Islam. Beliau digelar as-Siddiq. Gelaran ini tidak ada pada para sahabat lain.

Paling istimewa dia mendapat doa nabi SAW:

“Ya Allah Engkau bagilah Abu Bakar ini bersama dengan aku, satu darjat dengan aku, dalam syurga yang sama dengan aku.”

Tidak ada sahabat mendapat status itu melainkan Saidina Abu Bakar.

Saidina Abu Bakar diberi kelebihan oleh Allah SWT. Dia berkawan dengan nabi semenjak muda. Ayah dan ibunya adalah Islam. Anak-anaknya termasuk yang menentang beliau dalam peperangan Badar, semuanya masuk Islam.

Sifat yang ada pada Saidini Abu Bakar patut dicontohi. Apa yang Quran sebut dia telan bulat-bulat.

Jangan sekali-kali kita berkata tidak sesuailah, hukum zaman purbalah dan macam-macam lagi.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment