Thursday, December 29, 2016

BATU MEMBERI SALAM KEPADA NABI SAW



Di saat-saat nabi SAW dilantik menjadi rasul, keadaan masyarakat musyrikin Mekah terlalu teruk. Berlaku pembunuhan sewenang-wenang, menanam anak perempuan hidup-hidup, penzinaan dan minum arak.

Jadi bagi nabi peristiwa ini sangat menyusahkan hatinya. Akhirnya baginda membuat keputusan mengasingkan diri di gua Hiraq.

Dalam perjalan ke gua Hiraq sebelum dilantik menjadi rasul, batu memberi salam kepada baginda.

Ada satu hadis nabi SAW:

“Aku tidak perangsan selama ini ada sebiji batu selalu memberi salam kepada aku sebelum aku dilantik menjadi rasul, tetapi aku tidak tahu. Sekarang ini aku tahulah.”

Bila menjadi rasul baginda memberitahu ada batu memberi salam kepadanya. Ini istimewanya nabi SAW.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment