Saturday, December 31, 2016

SUAMI KE NERAKA ISTERI KE SYURGA



Al-Khutubi menyebut satu hadis peristiwa berlaku pada hari kiamat, Allah Ta’ala memanggil seorang lalaki dan isterinya dihadapkan di hadapan Allah. 

Lalu Allah Ta’ala berkata: 

“Kamu cakap apa yang kamu hendak cakap.”

Lalu suami berkata:

“Wahai tuhan ku masa di dunia dulu aku mencari harta dan memberi nafkah kepada isteri aku ini tanpa mengira halal dan haram.”

Lalu isterinya berkata:

“Wahai tuhan ku dia memberi nafkah kepada aku. Aku menerimanya tetapi aku tidak mengetahui sama ada halal atau haram. Jauhkan daripada kebaikan jika nafkah itu haram.”

Lalu Allah berfirman:

“Betul kamu berdua betul.”

Lalu Allah memerintah isteri dibawa ke syurga dan suami dibawa ke neraka.

Ini menunjukkan isteri yang menerima nafkah tidak bersalah dengan sebab suami memberi nafkah daripada yang haram. Suami diheret ke dalam neraka dan isteri dibawa ke dalam syurga.

Itulah hari taghabun, hari manusia menganggap apa dibuat rugi.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment