Kematian tidak kira sesiapa
dan ketika. Namun, sekiranya kematian itu melibatkan suami, isu berkaitan Harta
Pusaka beliau mesti diberi perhatian yang lebih terutama oleh isteri simati.
Apabila mati, suami
meninggalkan harta, isteri dan anak-anak. Kebanyakan isteri merasakan harta pusaka
itu hak dia dan anak-anak sahaja.
Bagaimana dengan ayah dan mak suami?
Hukum
Faraid telah menetapkan ayah dan mak masing-masing dapat 1/6 setiap orang
(rujuk Surah Al-Nisa' ayat 11), isteri 1/8 dan baki untuk anak-anak.
Jika suami tiada ayah dan
anak lelaki, isu lagi besar boleh timbul apabila anak-anak perempuan hanya
dapat 1/2 jika seorang, 2/3 jika dua orang atau lebih, isteri tetap 1/8 dan
baki akan berpindah kepada adik beradik simati. Jika adik beradik menuntut dan
isteri tak mampu membayarnya bagaimana?
Kejahilan pada Ilmu
Faraid boleh membawa risiko waris-waris dekat simati makan hak orang lain yang sudah tentu hukumnya HARAM (rujuk Surah
Al-Fajr ayat 19).
Isu HARAM kadang-kadang
boleh berlaku juga walaupun dalam keluarga yang lengkap dengan ayah dan anak
lelaki.
Saya beri beberapa
contoh:
1. Isu hutang simati.
Waris2 wajib selesaikan hutang simati terlebih dahulu sebelum harta difaraidkan.
Hutang dengan Allah seperti badal haji, zakat (terutama zakat simpanan yang
tidak dikeluarkan oleh bank), fidyah puasa dll juga hutang sesama manusia, bank
dsb.
Hutang tak selesai tapi
harta pusaka telah dimanfaatkan oleh waris memberi kesan besar kepada arwah di
alam barzakh dan dosa waris kerana gagal tunaikan tanggungjawab. Ketahuilah
bahawa hutang juga diwarisi oleh waris ikut bahagian masing-masing.
2. Isu tahlil dan kenduri
arwah.
Ia seolah-olah jadi wajib
apabila seseorang meninggal. Sedangkan tahlil bukan sunnah nabi. Tiada satu
hadis pun diriwayatkan berkaitannya. Sedangkan uruskan pusaka yg wajib dengan
dalil ayat Al-Quran diabaikan. 10 tahun mati, tapa pusaka tak selesai. Tahlil
entah berapa puluh kali dah buat. Tahlil hukumnya harus. Jadi sunat (dapat
pahala) jika dibuat dengan cara yang elok. Isu bacaan zikir dan ayat-ayat al-Quran
sudah betul. Tapi isu
menggunakan harta pusaka semasa tahlil dan jamuan kenduri
arwah TANPA PERBINCANGAN DENGAN SEMUA WARIS DAN PERSETUJUAN MEREKA adalah
HARAM. Sedar atau tidak bahawa isteri simati telah memberi makan kepada jemaah
yang datang bertahlil itu dengan harta yang HARAM. Na'uzubillah.
Andaikata waris
bersetuju, perlu diingat bahawa yang boleh bersetuju melepaskan hak adalah
waris anyg cukup umur sahaja (baligh). Waris-waris bawah umur tidak boleh
melepaskan hak. Maka kekal HARAM jika bahagian mereka digunakan.
3. Isu bahagi sama rata.
Hukumnya harus dalam pembahagian harta pusaka. Tetapi yang boleh membuat keputusan
bahagi sama rata adalah anak-anak lelaki sahaja sebab bahagian faraid mereka
adalah besar iaitu 2 bahagian. Jika mereka tidak bersetuju maka tidak sah
pembahagian sama rata. Kadang-kadang simati telah berwasiat supaya harta
dibahagi sama rata. Wasiat tu tetap tidak boleh dilaksana jika waris lelaki
tidak bersetuju.
Keputusan sama rata juga
tidak boleh diputuskan oleh waris-waris bawah umur.
4. Isu wasiat.
Ada orang suka berwasiat
supaya hartanya diserahkan kepada waris-waris tertentu. Ada pulak syarikat-syarikat
tertentu yang mempromosi dan membuat dokumen wasiat sehingga mengelirukan ramai
orang.
Ada yang berwasiat kepada
seorang anak sedangkan dia ada anak-anak yang lain. Ada yang wasiatkan harta
tertentu untuk anak-anak tertentu. Wasiat sebegini boleh mendatangkan risiko
perbalahan antara waris jika mereka gagal memahami.
Hukum wasiat kepada waris
yang dapat faraid adalah tidak sah kecuali dipersetujui oleh semua waris.
Persetujuan mesti berlaku selepas mati pewasiat. Jika waris-waris tidak faham,
risiko berbalah dan makan HARAM boleh berlaku.
Wasiat yang sah dan wajib
ditunaikan ialah wasiat pada kadar maksima 1/3 sahaja kepada BUKAN WARIS seperti
anak angkat, anak tiri, anak susuan, cucu dari anak perempuan dll. Wasiat juga
boleh dibuat kepada masjid, sekolah agama, anak yatim dsb.
BELAJAR Faraid adalah
wajib.
Betul!!! Harta difaraid
selepas mati. Tapi belajar Faraid mesti semasa hidup supaya masing-masing faham
hukum dan bekalkan ilmu yang sah kepada waris-waris.
No comments:
Post a Comment