Pendekatan dalam menegakkan Islam
ada dua bahagian:
1. Thawabit.
Perkara yang tetap dan tidak
berubah
2. Mutaghaiyirat
Perkara yang boleh berubah.
Perkara thawabit yang tidak
berubah ialah aqidah perjuangan. Dasar perjuangan dan matlamat perjuangan tidak
boleh berganjak sama sekali sehingga hari kiamat. Dengan konsep inilah nabi
Muhamad SAW menolak pujukan bapa saudaranya, Abu Talib supaya berhenti daripada
berdakwah.
Abu Talib orang yang paling disegani
oleh nabi SAW kerana memeliharanya semenjak kecil. Pemimpin-pemimpin Qurais
gagal membujuk nabi SAW supaya menerima harta, menerima takhta kekuasaan,
menerima wanita yang cantik dan menerima segala habuan dunia dengan syarat nabi
SAW berhenti daripada menjalankan kerja Islam. Islam dibenarkan tetapi untuk
individu sahaja, bukan Islam sepenuhnya.
Setelah gagal membujuk nabi,
pembesar-pembesar Qurais menemui Abu Talib supaya menasihat anak saudaranya berhenti
bercakap tentang Islam.
Apa kata nabi SAW?
“Demi Allah wahai bapa
saudara kesayangan ku, sekiranya diletakkan matahari di kanan ku dan bulan di
kiri ku supaya aku meninggalkan urusan Islam yang diperintah oleh Allah atau
aku mati kerananya aku tetap tidak akan berganjak.”
Ini adalah aqidah,
dasar dan matlamat perjuangan nabi SAW. Di atas dasar inilah apabila dihalang
di Mukatul Mukarramah nabi SAW berhijrah ke Madinah untuk menegakkan negara di
Madinah. Di
Almadinatul Munauwarah nabi SAW mengadakan perundingan, mengadakan tahaluh
syiasi dengan masyarakat majmuk termasuk kalangan bukan Islam.
Kalangan bukan Islam terdiri
daripada orang Yahudi Bani Kanukhat, Bani Nadhir, Bani Khuraizah, kaum
musyrikin yang belum masuk Islam, gulungan munafikin dan sebahagiannya
Kristian. Ini menjadikan bukan Islam majoriti.
Namun di dalam piagam
Madinah, perjanjian yang dimeteraikan ditegaskan perkara dasar dengan nyata. Apa-apa perkara yang menjadi
pertelingkahan di kalangan semua yang terlibat di dalam perjanjian piagam ini
yang menimbulkan perbalahan hendaklah dirujukkan kepada al-Quranul Karim dan
Muhamad SAW.
Ini dasar, aqidah yang tidak ada
tolak ansur, tidak boleh diubah.
Perkara Mutaghaiyirat,
perkara yang boleh diubah di antaranya hikmah, kebijaksanaan, menyusun,
strategi dan pendekatan. Ini boleh diubah dari satu masa ke satu masa yang
lain. Antaranya nabi Muhamad SAW mengambil semangat asabiah yang ada pada
keluarganya.
Asabiah pada umumnya
salah kerana mempertahankan keluarga. Ada kalangan keluarga Abdul Muttalib
mempertahankan nabi di atas dasar asabiah. Sebahagian besar keluarga ini tidak
masuk Islam. Namun kerana mempertahankan Islam maka nabi SAW menerima asabiah
ini.
Tetapi jika ada kalangan bukan
Islam yang minta supaya tanggalkan Islam maka tidak ada hubungan lagi.
Ketika hendak mula perang Badar,
datang seorang musyrik untuk menolong nabi. Para sahabat bergembira kerana dia
seorang pahlawan yang berani.
Nabi SAW bertanya dia Islam ke
belum. Dia berkata belum lagi. Nabi berkata dia tidak perlu pertolongan orang
musyrik.
Dia datang kali kedua menawarkan
diri untuk menolong nabi. Nabi menolak kerana dia tidak masuk Islam.
Dia datang kali ketiga
dan berkata dia telah masuk Islam baharulah nabi menerimanya.
Dalam kisah fathul Makkah bila
nabi mendengar Bani Hawazin dan Syakib berkumpul di Hunin untuk menyerang, nabi
SAW memanggil Hakim bin Izam, seorang pemimpin musyrikin Mekah.
Nabi berkata:
“Aku tahu kamu ada
menyimpan senjata di rumah kamu.”
Dia terkejut kerana
tidak siapa tahu tempat dia sembunyi senjata itu. Ini menandakan Muhamad ialah
rasul. Lalu dia mengambil senjata itu dan menyerah kepada nabi SAW.
Dia berkata kepada nabi
SAW:
“Ini pinjam atau
rampas?”
Nabi berkata:
”Pinjam”
Dalam hadis ini nabi
SAW mengambil bantuan orang musyrik tetapi dalam kisah Badar nabi SAW menolak
pertolongan orang musyrik. Ini mutaghaiyirat, perkara yang boleh berubah dan
kita faham dalam politik. Ada masa kita terima bantuan orang bukan Islam dan
ada masa kita menolak pertolongan orang bukan Islam.
Orang yang mengetahui
urusan ini ialah para ulamak yang mengatur strategi politik untuk dibincangkan
dalam mesyuarat-mesyuarat.
Strategi dan pendekatan boleh
berubah mengikut penyesuaian masa dan keadaan. Boleh digunakan cara keras atau
lembut kerana pendekatan Islam ialah untuk menyelamatkan manusia seramai yang
boleh.
Tahaluf syiasi boleh
berubah mengikut keadaan kerana termasuk dalam perkara mutaghaiyirat.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment