Thursday, January 12, 2017

HARTA DAN HAKNYA



Sabda Rasulullah SAW:

“Dan dari Abi Hurairah RA, katanya sabda Rasulullah SAW: “tiada seseorang yang empunya emas dan perak yang tidak menunaikan haknya yakni haknya untuk menjaga dengan baik dan mengambil dengan amanah, bukan cara tipu, belanja dengan cara baik sama ada memberi nafkah yang wajib kepada anak isteri, kepada keluarga dan menunaikan zakat termasuklah yang sunat, melainkan adalah ia pada hari kiamat yakni kalau ia tidak menunaikannya dijadikannya kepingan-kepingan daripada api neraka lalu disetarekakan di atasnya di dalam neraka maka disetarekakannya akan lambungnya, dahinya dan belakangnya.

Setiap kali sejuk dikembalikan baginya panas semula pada hari yang satu harinya mengikut kadar 50 ribu tahun sehingga di antara hamba-hambanya yakni dibicarakan di padang mahsyar lalu melihat jalannya sama ada ke syurga atau pun ke neraka.”

Hadis menunjukkan bahawa mereka yang tidak menunaikan zakat, yang tidak menggunakan kewajipan harta benda dengan baik, memberi nafkah kepada yang wajib dan memberi kepada yang sunat menggunakan harta yang harus. Dia tidak menggunakan harta yang banyak. Zaman nabi bentuk wang ialah emas dan perak.

Sekarang menggunakan kertas. Walaupun kertas tetapi ada nilai emas dan perak. Ada orang kata zakat tidak perlu dikeluarkan kerana kertas. Ini orang tidak belajar ekonomi dan tidak tahu perkembangan masa. Cek pun ada nilai wangnya.

Oleh sebab itu barang siapa yang menyimpan harta sama ada emas dan perak atau pun apa sahaja yang ada nilainnya, jika dia tidak menunaikan zakat dan tidak menunaikan nafkah yang wajib, tidak menunaikan kebajikan, dia menunaikan perkara yang sia-sia, yang tidak memberi faedah dan tidak mengharuskan maka hartanya dijadikan kepingang-kepingan api neraka yang disetarekakan pada lambungnya, mukanya dan belakangnya. Bila sejuk dipanas pula, pada hari kiamat yang satu harinya menyamai 50 ribu tahun.

Lalu ditanya pula wahai Rasulullah bagaimana pula yang ada unta.

Sabda Rasulullah SAW:

“Dan tiadalah tuan punyai unta yang tidak menunaikan daripadanya akan haknya sama ada memberi makan minum unta itu kerana menjaganya dan hak menunaikan zakat daripada harta ternakan atau lebihannya memberi sedekah dan sebagainya, daripada haknya susunya pada hari dia membawa unta untuk ternakan melainkan adalah ia pada hari kiamat kelak disembamkan baginya di tanah lapang yang luas mengikut keadaan yang tidak hilang daripadanya seekor anak pun (unta itu ada anak dan cucu ciciknya pula).

Sekiranya dia tidak menunaikan hak maka memijaknya dengan kuku-kukunya dan menggigit dengan mulut-mulutnya, setiap kali lalu di atasnya dengan anak-anaknya dikembalikan kepadanya yang akhir pada hari yang kadarnya 50 ribu tahun, sehingga dibicara di kalangan hamba-hamba, maka dia akan melihat jalannya sama ada ke syurga atau pun ke neraka”

Bukan sahaja harta emas dan perak termasuk juga harta binatang-binatang ternakan.

Lalu ditanya pula wahai Rasulullah bagaimana pula lembu dan kambing.

Sabda Rasulullah SAW:

Tiadalah yang mempunyai lembu dan kambing yang tidak menunaikan haknya dengan betul, dengan cara baik sama ada memberi makan minum dan menjaganya termasuklah juga menunaikan zakat daripada binatang yang dipelihara dan menunaikan nafkah yang wajib daripada binatang yang dipelihara, lebihan diberi kepada haknya yang ada harta binatang,

melainkan ia pada hari kiamat disembamkan dengan mukanya pada hari kiamat di padang yang luas dan dia tiada boleh melepaskan diri daripada sesuatu pun melainkan dibawa kepadanya binatang yang tanduknya bengkok, yang tanduknya pecah dan tiada tanduk, menanduknya dengan tanduk-tanduknya dan memijaknya dengan kaki-kakinya.

Setiap kali lalu anak-anaknya yang dulu dan yang kemudian memijaknya dan menanduknya pada hari yang kadarnya adalah 50 ribu tahun sehingga dibicarakan di kalangan hamba-hamba lalu dia melihat jalannya sama ada ke syurga atau pun ke neraka.”

Lalu ditanya pula wahai Rasulullah bagaimana pula dengan kuda

Sabda Rasulullah SAW:

“Kuda ada tiga jenis. Satu jenis untuk orang yang bohong, satu jenis untuk orang yang menjaga diri dan satu jenis lagi untuk orang yang mendapat ganjaran.

Ada orang yang membawanya dengan bohong ialah orang menambatnya untuk menunjuk-nunjuk dan menjadi kebanggaan dan kemegahan kepada ahli Islam. Maka dia membawa dosa. Zaman dahulu tiada kereta, zaman sekarang keretalah pula, digunakan bertujuan untuk bangga dan megah.
Ada pun yang membawa perlindungan ialah orang yang menambatnya pada jalan Allah kemudian dia tidak melupai hak Allah pada belakangnya dan lehirnya maka menjadi perlindungan kepadanya iaitulah orang yang menjaga haknya, dia memberi makan dan minum kuda secukupnya serta menjaga kuda dengan elok. Kuda itu pula digunakan untuk kemudahannya atau untuk kerjanya bukan untuk kebanggaan dan kemegahan.

Kuda yang ada pahla ialah yang menambatnya pada jalan Allah untuk orang-orang Islam. Digunakan kenderaannya untuk sabilillah dan untuk berjuang bagi masyarakat Islam. Maka kuda itu diletak di padang atau di kebun maka tidaklah memakan oleh kuda itu daripada padang atau pun kebun daripada sesuatu melainkan ditulis baginya bilangan yang dimakan itu adalah pahala-pahala dan ditulis baginya tahi-tahi dan air kencing adalah pahala dan dia tidak pergi mana-mana, padang atau dua padang yang luas saujana melainkan Allah menulis baginya setiap bekasnya, tahinya adalah pahala dan tidaklah melalui tuannya mengharumi sungai lalu kuda itu minum air sungai melainkan Allah menulis baginya pahala-pahala kebajikan.”

Lalu ditanya pula wahai Rasulullah bagaimana pula dengan keldai (Hema)

Sabda Rasulullah SAW:

“Tidak diturunkan kepada aku berkenaan dengan keldai melainkan ini ayat yang merangkumi dan mencangkup maknanya kerana firman Allah Ta’ala bermaksud: ”Maka sesiapa yang beramal dengan amal kebajikan seberat habut yang halus maka dia melihat kelebihan dan pahalanya dan sesiapa yang beramal dengan seberat habut yang halus daripada kejahatan nescaya dia akan melihat keburukannya pada hari kiamat kelak.”

Perkara-perkara lain Allah Ta’ala tidak sebut. Apa yang disebut ialah emas dan perak, kuda dan lembu dengan kambing. Getah, ikan, kelapa sawit dan lain-lain tidak disebut. Apa yang disebut dalam hadis ini ialah perkara dasar. Jika ada perkara baru kita bandinglah dengan perkara baru.

Begitulah bagi mereka yang ada ladang kelapa sawit contohnya, jika mereka tidak mengeluarkan zakat daripada hasilnya dan menunaikan haknya maka pelepahnya, buahnya, lidinya dan lain-lain akan mengoyak-ngoyak tubuhnya pada hari kiamat.

Ertinya semua pendapatan kita daripada apa-apa sumber yang halal ada haknya. Hak yang wajib iaiatulah nafkah, upah yang diberi kepada pekerja-pekerja dengan cara yang patut dan zakat. Hak yang sunat seperti sumbangan-sumbangan yang sunat dan hak yang harus.

Selain daripada itu adalah haram. Maka yang haram itu akan menjadi umpan untuk menyiksa dia pada hari kiamat kelak. Apa sahaja harta bukan sahaja emas perak, wang, binatang ternakan termasuklah kebun dan perniagaan-perniagaan. Itu bahagian yang pertama daripada hadis ini.

Bahagian kedua ialah kuda iaitu kenderaan. Kenderaan ada tiga jenis. Satu jenis digunakan untuk kebanggaan dan kemegahan maka kenderaan itu membawa dosa kepada pemiliknya. Kedua, kenderaan digunakan untuk urusan dan pekerjaan. Ini diizinkan dengan syarat pemiliknya menunaikan hak kenderaan itu dengan cara yang sebaik-baiknya. Ketiga, kenderaan digunakan untuk fi sabilillah. Ini mendatangkan pahala. Setiap perkara yang dilakukan oleh kenderaannya diberi pahala oleh Allah Ta’ala. Kuda makan rumput dan kereta minyak dan air. Apa yang keluar, kuda najisnya, kenderaan asapnya dan kawasan yang dilalui fi sabilillah diberi pahala oleh Allah SWT.

Semua nikmat yang diberi oleh Allah Ta’ala hendaklah digunakan untuk kebajikan dan nikmat dunia adalah jambatan untuk menuju ke alam akhirat. Terpulang kepada seseorang itu sama ada dia hendak jadikan jambatan pergi ke syurga atau pun jambatan pergi ke neraka.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment