Saturday, January 14, 2017

NABI DAN SAIDINA UTHMAN



Ketika nabi di rumah, Abu Bakar datang ziarah, Nabi menjawab salam dan silakan masuk
Umar datang beri Salam, Nabi jawab Salam dan silakan masuk

Uthman datang beri Salam, Nabi jawab salam dan BANGUN 

Abu Bakar bertanya (lebih kurang begini): Aku bapa mertua kau dan aku orang pertama yang beriman, aku nak tanya sahaja, kenapa apabila aku datang, engkau tidak bangun, Apakah perkara di sebaliknya?
Umar pun berkata (lebih kurang begini): Kau (Nabi) pernah berkata, sekiranya ada Nabi selepas aku pastilah Umar, dan banyak ayat di dalam al-Quran membenarkan tindakan aku, Apakah yang menyebabkan aku datang kau tak bangun tapi Uthman datang kau bangun?"

Lalu berkata lah Rasulullah Saw: 

Sewaktu Uthman datang, aku nampak semua malaikat dalam ini Bangun, jadi aku pun bangun.
Apabila aku bertanya, apakah yang menyebabkan malaikat bangun, lalu malaikat menjawab:
Uthman sejak beliau mengucap syahadah, beliau menjaga mata melihat perempuan yang bukan mahramnya.

Subhanallah, besar nya ganjaran Allah pada mereka yang menjaga pandangan


No comments:

Post a Comment