Monday, January 9, 2017

ORANG BADWI BERTANYA RASULULLAH



Hadis Rasulullah SAW:

Dan dari Abi Hurairah RA bahawa seorang Arab Badwi datang mengadap nabi SAW lalu berkata Ya Rasulullah tunjukkan kepada saya amalan apabila saya beramal dengannya saya masuk syurga.

Sabda Rasulullah SAW: “Engkau menyembah Allah dan engkau tidak menyengutukan dengannya akan sesuatu yang lain. Engkau mendirikan sembahyang, engkau menunaikan zakat yang diwajibkan dan engkau berpuasa di bulan Ramadan.”

Lalu dia berkata demi tuhan yang diri aku berada di dalam kekuasaannya aku tidak menambah lagi lebih daripada perkara ini.

Maka tatkala ia beredar sabda nabi SAW: “Barangsiapa yang suka untuk melihat kepada seseorang di kalangan ahli syurga lihatlah kepada dia ini.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadis ini menunjukkan Rasulullah telah confirm dia ini masuk syurga. Bukan dengan sewenang-wenang seseorang itu masuk syurga. Nabi tidak boleh menentu siapa dia masuk syurga melainkan diberi oleh Allah Ta’ala.

Ada sepuluh para sahabat yang nabi jamin masuk syurga. Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali, Saad bin Abi Wakaf, Zubir bin Awam, Abu Ubaidah, Amir bin Jarrak, Tolahah bin Ubaidillah dan antaranya ialah Abdullah bin Salam.

Orang Badwi bertanya soalan yang mudah sahaja wahai Rasulullah tunjuk kepada saya amalan yang boleh saya masuk syurga.

Lalu Rasulullah memberitahu kepadanya kamu beribadat dengan ikhlas, tidak ada syirik, mendirikann sembahyang fardu, menunaikan zakat yang diwajibkan dan berpuasa Ramadan.

Lalu dia berkata ya Rasulullah demi tuhan yang diri saya berada di dalam kekuasaannya saya tidak menambah lebih daripada Rasulullah beritahu kepada saya. Inilah menjadi amalan saya, insya Allah.

Rasulullah melihat keikhlasannya yang ada pada hatinya. Ini menunjukkan betapa amalan wajib menjadi asas kepada semua amalan. Apa yang penting ialah seseorang itu menunaikan perkara yang wajib, perkara sunat adalah tambahan.

Jika seseorang itu membuat ibadat wajib dengan sempurna sudah cukup baginya masuk syurga.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment