Friday, December 16, 2016

IBADAT TIDAK IKHLAS



Sabda Rasulullah SAW:

“Dan daripada Abi Hurairah RA katanya aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda sesungguhnya seawal manusia yang dibicarakan pada hari kiamat kelak terhadapnya ialah seorang yang mati syahid, lalu dibawa dengannya dan diperkenal kepadanya akan nikmat maka dia mengenalinya.

Allah berfirman kepadanya:

“Apakah yang telah kamu amalkan padanya”

Katanya:

“Aku berperang kerana Kamu sehingga aku mati syahid.”

Tuhan berfirman:

“Kamu bohong, kamu berperang supaya dikata orang kamu berani maka sesungguhnya kamu dikata orang berani.”

Kemudian dia diseret di atas mukanya sehingga dicampak ke dalam neraka.

Dan seorang yang belajar ilmu dan mengajarnya dan membaca Quran lalu dibawa bersamanya amalnya maka diperkenal akan nikmatnya maka dia mengenalinya.

Allah berfirman kepadanya:

“Apakah yang kamu telah amalkan padanya.”

Dia berkata:

“Aku belajar ilmu dan mengajarnya dan saya membaca Quran kerana kamu.”

Tuhan berfirman:

“Kamu bohong. Kamu mengajar supaya dikata orang kamu alim dan kamu membaca Quran supaya dikata orang qari, pandai membaca Quran, maka sesungguhnya telah diperkatakan begitu.”

Lalu diseret di atas mukanya sehingga dicampak ke dalam neraka.

Dan seorang yang Allah kurniakan padanya rezeki yang banyak dan menyumbangkan berbagai-bagai harta lalu dibawa bersama dengannya maka diperkenalkan kepadanya akan nikmatnya maka dia mengenalinya.

Lalu Tuhan berfirman:

“Apakah yang kamu amalkan padanya.”

Dia berkata:

“Tidakkah Kamu tinggalkan kepada aku harta kekayaan dan aku belanjakan harta aku kerananya.”

Tuhan berfirman:

“Kamu bohong, kamu melakukan supaya dikata orang kamu pemurah maka sesungguhnya telah dikatakan begitu.”

Lalu diperintah dengannya dan diseret di atas mukanya sehingga dicampak di dalam neraka. (Hadis riwayat Muslim).

Hadis ini menyatakan setiap amal ibadat mestilah ikhlas kerana Allah Ta’ala.

Niat adalah khilaf di kalangan ulamak. Mereka khilaf bila patut hadir niat. Ada ulamak dalam mazhab Syafie mengatakan niat itu mesti dilakukan beserta dengan perbuatan seperti niat sembahyang kecuali ibadat puasa yang boleh diniatkan waktu malam.

Ada ulamak mengatakan niat tidak semestinya berserta dengan perbuatan walaupun dalam ibadat sembahyang. Dan inilah pendapatan kebanyakan ulamak.

Amalan-amalan biasa tidak diperlukan niat. Contohnya sedekah sunat, menolong orang secara sunat dan sebagainya. Walaupun amalan-amalan ini tidak diwajibkan niat tetapi disuruhkan ikhlas kepada Allah SWT.

Jangan melakukan amalan kerana riak, iaitu menunjuk-nunjuk kepada orang, bukan kerana Allah SWT.

Hadis ini menunjukkan contoh bagaimana seseorang yang melakukan amalan yang sangat besar fadilatnya.

1.  Berjihad.

Berjihad sangat besar fadilatnya. Sumbangannya sangat besar. Pahalanya berganda dengan amalan lain. Terutamanya mereka yang mati syahid kerana berjihad. Namun demikian mestilah niatnya kerana Allah SWT.

Nabi SAW pernah ditanya:

“Ya Rasulullah ada orang berjuang bertujuan supaya dia dilihat seorang yang berani atau bila menyumbang fi sabilillah supaya dilihat seorang pemurah atau berjuang kerana kaum atau bangsa, siapa yang berjuang fi sabilillah?”

Jawab nabi SAW:

“Mereka berjuang supaya kalimah Allah itu tinggi. Makna kalimah Allah ialah LAILAHA ILLALLAH iaitu agama Allah tinggi mengatasi segala ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman lain, supaya agama-Nya memerintah di atas muka bumi dan semua ajaran lain tunduk di bawahnya.”

Mereka berjuang supaya Islam berdaulat iaitu memerintah. Hukum Allah mengatasi hukum-hukum lain. Jika berjuang untuk tujuan lain daripada Allah tidak akan diterima.

2. Menuntut ilmu.

Menuntut ilmu adalah sebahagian daripada jihad. Mengajar ilmu adalah fadilat yang sangat besar. Menuntut dan mengajar ilmu pun dikehendaki ikhlas. Barangsiapa yang menuntut dan mengajar ilmu bukan kerana Allah Ta’ala maka amalannya tidak diterima.

3 Bersedekah.

Mereka yang bersedekah, yang menyumbangkan harta walaupun berjuta-juta jika sumbangannya tidak kerana Allah Ta’ala maka pahala tidak diberi oleh Allah Ta’ala.

Perkara ini dikenali dengan syirik khafi, iaitu di dalam hati. Walaupun syirik ini tidak membatalkan iman, tidak menyebabkan seseorang menjadi kafir tetapi syirik ini boleh membatalkan pahala amalannya.

Oleh kerana itu kita disuruh bukan sahaja mempelajari ilmu aqidah, kita disuruh mempelajari juga hukum syariat bagaimana hendak beramal pada zahirnya dan kita juga disuruh mempelajari ilmu akhlak atau ilmu tasawuf yang berkait dengan keikhlasan hati.

Ketiga-tiga ilmu itu kena dipelajari. Ini merupakan tiga perkara yang tidak boleh dipisahkan di dalam agama Islam. Sekiranya seseorang itu batal imannya walaupun amalannya ikhlas maka amalannya ditolak.

Barangsiapa yang beramal dengan amalan yang tidak menepati rukunnya maka amalannya ditolak. Tetapi jika kerana jahilnya maka dimaafkan sementara, dan berdosa kerana tidak belajar. Dia wajib belajar fardu a’in iaitu amalan-amalan yang zahir dalam ilmu fekah.

Barangsiapa yang aqidahnya elok dan amalannya menepati rukun tetapi hati tidak betul, tidak ikhlas kerana Allah Ta’ala maka amalannnya tidak mendapat pahala.

Ketiga-tiga perkara ini menjadi perkara yang amat penting di dalam agama Islam. Inilah perkara yang ditanya oleh malaikat Jibril kepada nabi SAW iaitulah:

Apa dia Islam nabi jawab

Apa dia iman nabi jawab

Apa dia ihsan nabi jawab

Islam itu ialah amalan yang zahir yang dilakukan oleh anggota kita. Iman itu ialah kepercayaan yang ada di dalam hati dan ihsan ialah perangai yang ada di dalam hati kita.

Ini menjadi ilmu-ilmu Islam yang mesti kita belajar. Tidak boleh belajar sebahagian sahaja dan tidak belajar yang lain.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment