Wednesday, December 14, 2016

SYIRIK KHAFI (SYIRIK KECIL)



Syirik kecil yang dinamakan syirik khafi yakni tersembunyi iaitu sebarang kepercayaan, perbuatan atau perkataan yang menyalah anggap terhadap kekuasaan, undang-undang atau peraturan Allah SWT.

Diantaranya ialah riak iaitu apabila seseorang itu membanyakkan amalan apabila di hadapan manusia dan apabila tidak ada manusia berlainan pula caranya.

Syirik ini tidak menyebabkan seseorang itu menjadi kafir tetapi boleh menghapus pahala amalan. Pahala amalannya ditolak oleh Allah SWT.

Ada hadis-hadis yang menyatakan boleh menyebabkan seseorang itu dimasukkan ke dalam neraka dengan sebab amalan itu ditolak oleh Allah SWT dan tidak boleh menolak dosa-dosa yang ditimbang bersama dengannya. Ini dinamakan syirik kecil atau syirik asyrar dan disebut juga dengan syirik khafi.

Syirik yang tersembunyi di dalam hati iaitulah sebarang perkataan, kepercayaan dan perbuatan yang boleh menyalah anggap terhadap keesaan Allah SWT. Diantaranya ialah mengerjakan amal dengan riak. Riak dengan makna menunjuk-nunjuk kepada orang, bukan kerana Allah Ta’ala.

Sembahyang, puasa, haji dan umrah hendak tunjuk kepada orang. Kadang-kadang diberitahu pula puasa sekian banyak dan buat umrah sekian banyak.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud:

“Sesungguhnya yang sangat-sangat aku takuti menimpa kamu ialah syirik kecil.”

Lalu sahabat bertanya:

“Apa dia syirik kecil itu ya Rasulullah?”

Rasulullah SAW bersabda:

“Ialah riak yakni menunjuk-nunjuk.”

Allah berfirman pada hari kiamat apabila manusia datang dengan amal masing-masing:

“Pergilah kamu kepada mereka yang kamu tunjuk-tunjukkan amal kamu kepada mereka di dunia dahulu, kemudian lihatlah adakah kamu dapati sebarang balasan di sisi mereka.” (Riwayat Abu Daud)

Hadis ini menunjukkan nabi SAW sangat bimbang seseorang di kalangan umatnya masuk dalam dirinya syirik yang tersembunyi (syirik kecil).

Apabila para sahabat RA bertanya:

“Apakah syirik yang tersembunyi itu wahai Rasulullah.”

Jawab nabi SAW:

“Riak iaitu mengerjakan amal kerana hendak tunjuk kepada orang.”

Pada hari kiamat Allah akan menolak amalannya dan tuhan menyuruh bawa amalan kepada orang yang ditunjuk-tunjuk masa atas dunia dulu.

Ada hadis yang lebih panjang lagi yang disebut di dalam kitab-kitab hadis. Menurut hadis itu orang yang terawal dihisab pada hari kiamat ialah orang alim, orang yang berjihad dan orang yang menderma.

Ditanya seorang alim apa yang dibuat atas dunia dulu.

Lalu si alim itu menjawab:

“Ya tuhan ku di dunia dulu Engkau memberi ilmu kepada aku dan aku mengajar orang.”

Tuhan kata:

“Ya Aku tahu kamu banyak ilmu dan mengajar orang, tetapi kamu mengajar orang supaya dikata alim, bukan kerana Aku.”

 Lalu alim itu diheret ke neraka

Dipanggil orang yang berjihad dan ditanya apa yang dibuat masa atas dunia dulu.

Orang berjihad itu menjawab:

“Ya tuhan ku di dunia aku berjihad untuk menegakkan agama Kamu.”

Tuhan berkata:

“Benar dan Aku tahu kamu berjuang. Tetapi tujuan kamu berjihad supaya orang kata kamu berani bukan kerana Aku.”

Maka pejuang itu dibawa ke neraka

Kemudian ditanya orang yang menderma apa dibuat semasa atas dunia dahulu.

Penderma itu menjawab:

“Ya tuhan ku atas dunia dahulu Engkau memberi aku harta kekayaan lalu aku menderma dan menolong orang susah.”

Tuhan berkata:

“Ya Aku tahu kamu banyak harta dan menderma tetapi kamu menyumbang supaya dikata orang kamu pemurah.”

Penderma itu pu diheret ke neraka

Ini disebut dalam hadis yang sohih

Perbincangan mengenai syirik kecil ini ialah perbincangan ilmu tasawuf. Jika mahu belajar tasawuf belajar bab ini dengan cara mendalam. Jangan belajar tasawuf untuk dapat perkara-perkara pelik, benda-benda keramat dan sebagainya.

Belajar tasawuf supaya amalan kita ikhlas kerana Allah Ta’ala. Jangan belajar termasuk zikir yang tidak ada dalam hadis dan tidak ada dalam Quran. Masa berzikir pula disuruh hadhir tok sheikh yang mengajar nampak di depan. Ini kerja karut dan menyebabkan syirik.

Dalam satu hadis tiga perkara ditanya oleh malaikat Jibril kepada nabi SAW:

“Saidina Umar berkata sedang kami duduk bersama nabi SAW tiba-tiba muncul seseorang lelaki yang tidak dikenali yang berpakaian putih bersih terus masuk dan duduk terlalu dekat dengan nabi lalu bertanya:

“Wahai Muhamad apa dia Islam?”

Jawab nabi:

“Islam itu ialah engkau mengaku ikrar dengan lidah tidak ada tuhan sebenar melainkan Allah, engkau mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, berpuasa Ramadhan dan mengerjakan haji sekiranya mampu.”

Lalu dia berkata:

“Betul! Betul!”

Saidina Umar hairan mengapa bila nabi jawab dia berkata betul seolah-olah dia sudah mengetahui jawapannya. Jika sudah tahu mengapa bertanya.

Dia bertanya lagi:

“Apa dia iman?”

Nabi menjawab:

“Iman itu ialah engkau percaya kepada Allah, malaikat-Nya, rasul-rasul-Nya, kitab-kitab-Nya, hari akhirat dan percaya kodar takdir daripada Allah.”

Lelaki berkata:

“Ya! Benar! Benar.”

Dia bertanya lagi:

“Apa dia ihsan?”

Nabi kata:

“Engkau menyembah Allah, beribadat kepada Allah seolah-seolah nampak Allah Ta’ala kerana terlalu khusyuk, bukan nampak bercokoh, tetapi seolah-olah begitu, maknanya bersungguh mengadap Allah Ta’ala atau pun merasakan Allah melihat kamu.”

Bermakna beribadat dengan terlalu khusyuk kepada Allah Ta’ala, dengan ikhlas. Inilah perbincangan ilmu tasawuf.

Islam berkait dengan syariat iaitu hukum feqah. Iman berkait dengan hukum aqidah iaitu kepercayaan hati dan ihsan berkait dengan hati iaitu perbincangan ilmu tasawuf.

Perbincangan ilmu tasawuf tidak boleh melarat. Ratib kuat sampai seolah-olah runtuh surau. Berdoa dan menyeru tuhan hendaklah dengan tadarruk dan perlahan kecuali sesuatu keadaan.

Azan boleh dengan suara kuat dan ketika berdepan dengan musuh bolehlah menguatkan suara untuk menggerunkan musuh.

Ini duduk dalam satu tempat sesama sendiri meratib kuat. Bererti sudah lari daripada kaedah-kaedah syarak, kaedah-kaedah nas Quran dan hadis nabi SAW.

Semua ilmu berkait dengan Quran. Jadi perbincangan tasawuf berkait dengan hati. Beribadat kepada Allah Ta’ala dengan ikhlas, tiada riak, tidak ujud, dan seumpamanya serta syukur dan sabar.

Disebut akhlak-akhlak mulia yang batin dan dosa-dosa yang batin adalah perbincangan ilmu tasawuf yang perlu diberi penekanan.

Jangan duduk berkira zikir sebanyak ini akhirnya boleh nampak sesuatu. Ini adalah karut dan rosak. Kita kena balik kepada nas yang dinyatakan oleh Quran dan hadis nabi SAW kerana semua ilmu Islam dirujuk kepada Quran dan hadis nabi SAW.

Jibril bertanya nabi SAW:

“Bila kiamat.”

Nabi kata:

“Orang bertanya lebih tahu daripada orang yang ditanya.”

Jibril bertanya lagi:

“Apa dia tanda-tanda hampir kiamat.”

Nabi jawab:

“Engkau akan melihat hamba-hamba melahirkan ibunya yakni anak memperhambakan ibunya, engkau akan melihat gembala-gembala kambing, gembala-gembala unta dan gembala-gembala lembu di padang pasir yang berkaki ayam memakai pakaian bercumpang camping, tiba-tiba menjadi kaya raya berlomba-lomba mendirikan bangunan-bangunan yang tinggi.”

Hari ini Dhubai membuat bangunan tinggi, Qatar hendak membuat bangunan tinggi dan Saudi pun hendak membuat bangunan tinggi. Mereka ini dulu bangsat, bila kaya hendak membuat bangunan tinggi sedangkan ada orang lapar di Sumalia dan di sana sini ada orang miskin dan orang yang tiada rumah kediaman.

Buat bangunan tinggi, biliknya kosong, jadi buat semata-mata kerana kemegahan.

Lelaki itu terus pergi dan hilang. Nabi memberitahu kepada Saidina Umar itulah dia malaikat Jibril yang datang mengajar agama Islam.

Jadi hadis itu menunjukkan perbincangan ilmu tasawuf diantaranya ialah beribadat kepada Allah dengan hati yang ikhlas kerana Allah SWT.

Di sinilah kitab-kitab feqah menyebut niat sembahyang sahaja aku sembahyang Zohor kerana Allah Ta’ala dan niat puasa sahaja aku puasa kerana Allah Ta’ala. Tetapi jika kerana orang dinamakan riak.

Riak tuhan kata sifat orang munafik. Kita beriman sungguh tetapi jika riak ada sifat munafik. Maka kena buang sifat itu.

Firman Allah Ta’ala suratul Nisa ayat 142:

“Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap ugama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik).

Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang).”

Itu sifat orang munafik. Orang munafik ini menipu Allah padahal dia menipu dirinya sendiri. Diantaranya bila mendirikan sembahyang dalam keadaan malas tujuannya kerana hendak menunjuk kepada orang.

Orang-orang yang menunjuk-nunjukkan sembahyangnya, ibadatnya dan apa sahaja kerjanya berdiri dengan malas dengan tujuan menunjuk-nunjuk di depan manusia dan tidak menyebut nama Allah melainkan sedikit sahaja.

Bila membuat kebajikan mengisytihar kepada orang dengan tujuan menunjuk-nunjuk. Ini sifat munafik.

Tuhan menyebut dalam Quran orang ikhlas kerana Allah Ta’ala tidak menunjuk-nunjuk amalannya kepada orang. Contoh yang disebut dalam Quran ialah nabi Sulaiman AH.

Raja Balqis datang menyerah diri kepada nabi Sulaiman setelah menerima surat dan bala tenteranya tidak mampu melawan tentera nabi Sulaiman. Ketika berada di atas lantai istana nabi Sulaiman yang diperbuat daripada kaca, dia mengangkat kainnya kerana berfikir lantai itu kolam air.

Apa nabi Sulaiman kata?

“Ini ialah kelebihan tuhan aku untuk menguji aku sama ada aku syukur atau aku kufur. Berlainan dengan Firaun.”

Apa ucapan Firaun, raja kafir yang sangat zalim?

“Tidakkah aku yang menjadi kerajaan negeri Mesir ini. Sungai dan tali air yang masuk dalam negeri Mesir ini aku yang buat, kamu tidak tahu ke?”

Ucapan Firaun menunjukkan riak yang termasuk dalam sifat-sifat munafik disebut dalam Quran.

Allah SWT mengingatkan hambanya supaya menjauhkan daripada sebarang syirik dalam mengerjakan amal yang solih.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment