Bagaimana kita boleh mengetahui
seseorang itu memiliki saka.
1. Berubat dengan orang yang
menurun (tidak sedar diri) di dalam perubatannya.
Bila menurun selalunya dia tidak
mengaku dia itu jin. Dia mengaku dia wali dan nama yang selalu disebut ialah
Shiekh Abdul Kadir Jilani atau Shiekh Bahaudin atau Shiekh daripada Yaman atau
pun Shiekhdaripada Nasykhabandi ataupun Shiekh Abu Hasan Al-Syaziri.
Kita perlu sedar, orang-orang
alim bila sudah mati tidak ada lagi urusan di dunia. Jika ada bomoh mengatakan
bahawa yang masuk dalam badannya ialah Syiekh Abdul Kadir Jilani itu adalah jin
yang menyamar.
Jadi jangan berubat dengan bomoh
itu. Jika berubat dengan dia kita akan menjadi syirik dan berdosa besar.
2. Dia berubat menggunakan jampi
yang mempunyai unsur syirik dan merosakkan aqidah.
Dia tidak pernah belajar secara
khusus untuk menjadi pengamal perubatan. Tetapi tiba-tiba boleh berubat orang menggunakan
jampi serapah yang tidak terdapat pada hadis atau ayat Quran atau daripada
ulamak-ulamak muktabar.
Jadi jika tiba-tiba boleh berubat
maknanya orang itu saka.
Mengikut satu kisah benar yang
berlaku di sebuah kampung di Perak. Seorang bomoh bila berbomoh dia memakai
serba kuning.
Bila ditanya bagaimana tiba-tiba
boleh berbomoh. Dia berkata dia dapat melalui mimpi. Dalam mimpi itu dia
disuruh mengambil pedang dan keris di atas gunung.
Dia pun pergi cari atas gunung
dan jumpa sungguh keris dengan pedang siap berbalut dengan kain kuning. Selepas
itu setiap malam dia bermimpi bagaimana hendak berubat orang.
Inilah saka dan syirik dan
hendaklah pulang balik pedang dan keris itu di tempat asalnya. Janganlah jadi
bomoh semacam itu kerana hukumnya syirik kepada Allah SWT.
Jika hendak berubat mestilah
tidak bercanggah dengan syarak.
Orang yang menjadi bomoh macam
itu mesti ada perjanjian dengan jin itu. Perjanjiannya kadang-kadang dia kena
beri darah anaknya. Dia membenarkan jin itu menghisap darah anaknya.
Kadang-kadang dia benarkan jin
bersetubuh dengan isterinya. Kadang-kadang dia jamu jin itu dengan ayam, dengan
pulut kuning, dengan jampi serapah dan dengan kemiyan.
Jadi anak dan kadang-kadang
isteri menjadi mangsa akibat membuat perjanjian dengan saka.
3. Jampi-jampi yang digunakan
langsung tidak dapat difahami. Bahasa apa yang digunakan langsung tidak dapat
difahami.
Itu juga tanda-tanda saka.
4. Orang yang dapat saka mempunyai
kebolehan melakukan perkara-perkara luar biasa yang bertentangan dengan
syariat.
Dia mampu membuat benda-benda
pelik seperti boleh makan kaca, berendam dalam air tidak tenggelam, berjalan
atas bara api tidak terbakar dan seumpamanya.
Perkara yang bercanggah dengan
tabii dan bercanggah dengan agama dia boleh lakukan. Ini bermakna ada jin yang
membantunya.
5. Mendapat ilmu banyak dalam
mimpi.
Banyak perkara pelik dia dapat
dalam mimpi daripada tok neneknya. Dia diberitahu bermacam-macam benda dalam
mimpi. Itu tanda-tanda yang seseorang mengamalkan saka.
6. Bilakah saka itu berpindah.
Saka itu berpindah sebaik-baik
sahaja manusia yang membuat perjanjian dengan jin itu meninggal dunia.
Bila dia meninggal dunia maka jin
yang tidak ada rumah dan tiada orang memeliharanya akan mencari rumah baru,
pembela baru di kalangan anak cucu tuannya yang telah meninggal dunia.
Selalunya orang-orang yang
membela saka ketika hendak mati akan memanggil orang yang paling dia sayang dan
orang yang boleh diharap sebagai penggantinya. Kadang-kadang dia memberi doa
pengasih.
Anak atau cucu yang sanggup
menerimanya lalu menyalin kononnya menerina ijazah. Dengan demikian saka itu
telah diwarisi.
Orang perempuan yang menerima
ilmu penyeri muka ini selalunya jarang mendapat anak bila kahwin. Macam mana
hendak mendapat anak kerana kadang-kadang rahimnya selalu berdarah. Lama-lama
menjadi kenser rahim.
Kebanyakan kenser bermula
daripada jin. Kenser peringkat 1, 2 dan 3 doktor tidak dapat kesan. Doktor
biasanya dapat mengesan pada tahap ke-4 iaitu tahap kronik.
Jadi sebarang doa yang hendak
diberi oleh pengamal saka janganlah diterima walaupun dipujuk.
Kadang-kadang tidak diberi doa
atau jampi serapah, tetapi diberi kain songket, keris atau cucuk sanggul yang
lama-lama.
Jangan bangga sangat bila
mendapat keris entik. Keris ini boleh tegak bila dipuja. Ini bermakna jin yang
mengangkatnya. Kita berasa hebat keris ini. Bukannya hebat, tetapi kerana
diangkat oleh jin. Keris ini jika tidak diberi makan atau tidak diperasap
kemiyan, akan bergegar dalam sarungnya.
Setelah diberi makan maka keris
itu duduk diam-diam dalam sarungnya atau dalam besi. Inilah bentuk penerimaan.
Kadang-kadang keris tidak ada
jin. Bila sakit pergi jumpa bomoh dan bomoh akan bertanya ada atau tidak
menyimpan barang-barang lama.
Kita pun kata ada. Bomoh akan
mengambil keris dan jual dengan nilai yang tinggi. Jadi ada juga bomoh yang
berubat untuk mendapat barang-barang entik.
3. Perpindahan saka berlaku di
dalam mimpi.
Cara mengetahuinya ialah bila
dapat mimpi berulang kali menerima doa-doa yang tidak tahu hujung pangkalnya
atau doa yang karut marut.
Kadang-kadang bermimpi menyuruh
pergi mengambil keris di atas gunung. Bila dia pergi mengambilnya maka orang
itu telah menerima saka.
Bagi orang perempuan pula apabila
mendapat mimpi menyusukan anak dengan susu dada. Jadi untuk mengelakkan
daripada menerima saka apabila budak itu hendak menyusu lempar budak dalam mimpi itu. Tidak perlu kasihan kerana
dia jin.
Bila terkejut daripada tidur,
ambil wuduk dan sembahyang sunat. Jangan tidur lagi di tempat itu. Tidur di
tempat lain malam itu.
Bila kita memberi hisap susu maka
kita menerima sebagai anaknya atau sebagai khadamnya. Akibatnya dia akan
menunjuk kelibatnya. Contohnya, bila kita sedang menggosok pakaian kita berasa
dia lalu di belakang kita.
Begitu juga cucuk sanggul, gelang
dan barang-barang lama yang diberikan.
KULIAH YT
ZZ
No comments:
Post a Comment