“Barangsiapa yang mencari agama selain dari agama Islam maka dia tidak diterima Allah SWT.”
Perkataan Diin bukan sahaja bermakna agama
tetapi apa sahaja peraturan Allah. Diin termasuk peraturan menutup aurat,
peraturan makan minum, peraturan berkait dengan jenayah, berkait dengan jual
beli, berkait dengan peperangan, berkait dengan perdamaian dan bukan sahaja
peraturan sembahyang dan lain-lain.
Sesiapa yang mencari ajaran, Diin iaitu cara
hidup yang lain daripada Islam sama ada dalam perkara ibadat, perkara politik,
ekonomi dan lain-lain ditolak oleh Allah SWT kerana semuanya diajar oleh
nabi-nabi ASTS yang berakhir dengan nabi Muhamad SAW.
Semua nabi dilantik oleh Allah Ta’ala.
Nabi-nabi bukan sahaja menjadi imam sembahyang, nabi-nabi juga menjadi imam
negara, menjadi qadi, menjadi hakim, menjadi imam perang, menjadi perunding
untuk perdamaian dan nabi-nabi juga menjadi pemimpin umat dalam semua perkara.
Islam merangkumi semua perkara yang
dinyatakan oleh Allah SWT. Beranikah kita mengatakan Allah Ta’ala tidak tahu
politik, Allah Ta’ala tidak tahu ekonomi, Allah Ta’ala tidak tahu undang-undang
antarabangsa atau sebagainya.
Perkara yang berkait dengan
membersih najis pun diajar oleh Allah Ta’ala dan perkara berkait dengan pakaian
diajar oleh Allah Ta’ala. Pakaian mesti menutup aurat. Warna pakaian tidak
menjadi masalah, yang wajib ialah menuntup aurat dan pakaian membezakan antara
lelaki dan perempuan.
Sekiranya kita
menafikan, kita mengatakan tutup aurat tidak wajib samalah dengan kita kata
sembahyang tidak wajib. Orang yang mengatakan sembahyang tidak wajib jadi kafir
dan orang mengatakan menutup aurat tidak wajib jadi kafir.
Jika dia tidak sembahyang tetapi dia tidak
mengatakan sembahyang tidak wajib, tidak sembahyang kerana malas sahaja, maka
Islamnya tidak batal. Dia berzina tetapi dia tetap mengatakan zina haram dan
dosa besar maka tidak batal Islamnya.
Bila dia mengatakan
menutup aurat tidak wajib, sembahyang tidak wajib, politik Islam tidak wajib,
pemerintahan Islam tidak wajib, puasa tidak wajib, zakat tidak wajib, berzina
tidak haram dan riba tidak haram maka batal Islamnya.
Sebagaimana kita tidak boleh sembahyang cara
orang Hindu, cara orang Kristian dan seumpamanya, begitulah juga kita tidak
boleh memerintah negara mengikut orang Kristian dan orang-orang agama lain.
Kita wajib tunduk kepada Allah dalam semua urusan.
Barangsiapa yang mencari ajaran lain daripada
Islam maka dia tidak diterima oleh Allah SWT.
Apa yang menjadi masalah sembahyang
ikut Islam, puasa ikut Islam, zakat ikut Islam tetapi dalam urusan hidup ikut
cara lain daripada Islam.
Firman Allah Ta’ala:
“Wahai orang-orang beriman masuklah kamu ke
dalam agama Islam semuanya, jangan ikut langkah-langkah syaitan kerana
sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata kepada kamu.”
Jadi jika ikut Islam separuh sahaja
bermakna ikut syaitan. Ini dinyatakan oleh Allah. Dalam ayat yang lain Tuhan
menyebut kepada golongan ahli kitab:
“Adakah kamu beriman dengan sebahagian kitab
dan kamu kufur dengan sebahagian yang lain maka tiada balasan bagi mereka yang
melakukan demikian melainkan kekecewaan hidup di dunia dan di akhirat
dimasukkan ke dalam azab yang pedih. Allah Ta’ala tidak lalai dengan apa yang
kamu kerjakan.”
Walaupun sebab turun ayat ini ditujukan
kepada Bani Israil yang beramal dengan sebahagian daripada kitab Taurah dan
sebahagian lagi tidak diamal. Dalam bab sembahyang orang Yahudi kuat sembahyang
tetapi dalam bab riba, bab hudud dan bab qisas mereka tidak pakai kitab Taurah.
Maka Allah Ta’ala kata kamu kufur
dengan sebahagian.
Bagaimana dengan orang Islam yang beriman
dengan sebahagian Quran dan kufur dengan sebahagian Quran. Jawabnya sama dengan
Bani Israil kerana ulamak mengatakan:
“Iktibar dan pengajaran
diambil daripada lapaz yang umum bukan sebab yang khusus.”
Para ulamak tafsir menghuraikan
perkara ini dengan jelas. Barangsiapa di kalangan orang Islam yang menerima
apa-apa peraturan yang lain daripada Islam serta mengingkar peraturan itu maka
dia tidak Islam lagi walaupun dia mengaku sebagai orang Islam.
Tafsir al-Azhar yang ditulis oleh almarhum
Pak Hamka dalam jilid yang ke-8 ada menerangkan berkenaan orang yang
mempermain-mainkan agama. Dia mengaku sebagai orang
Islam dan dalam masa yang sama dia menjadi komunis, menjadi nasionalis, menjadi
sosialis dan menjadi pragmatis.
Ini adalah ideologi-ideologi moden yang
direka oleh manusia di zaman moden. Dia mengatakan bahawa dia sudah Islam,
sudah sembahyang, sudah puasa dan sudah haji padahal dalam perkara lain dia
menerima cara yang lain daripada Islam.
Ayat ini menegaskan:
“Sesiapa yang mencari AJARAN yang
lain daripada Islam nescaya tidak diterima oleh Allah Ta’ala.”
Ayat itu tidak menyebut agama
tetapi AJARAN. Ini
bermakna bukan sahaja ajaran sembahyang, puasa, zakat, haji, politik, perintah
negeri, menutup aurat dan apa sahaja ajaran lain
daripada Islam seperti kapitalisma, sosialisma, nasionalisma maka tidak
diterima oleh Allah Ta’ala.
Sabda nabi SAW:
“Sesiapa yang mengadakan perkara baru dalam
urusan agama padahal tidak ada kena mengena dengan Islam maka dia tidak
diterima oleh Allah Ta’ala.”
Jalaludin Akhbar yang memerintah
India membawa ajaran yang dinamakan Diin Ilahi tetapi dia membawa satu ajaran
baru lain daripada Quran dan hadis. Maka ulamak-ulamak menolak ajaran ini.
Begitu juga dengan
Qadiani yang menamakan ajarannya dengan Ahmadiah tetapi dia menganggap ada lagi
nabi selepas nabi Muhamad SAW maka dianggap luar daripada agama Islam.
Begitulah orang-orang Monggul, orang-orang
Tartar yang memerintah Baghdad membuat perlembagaan Yasya
yang diambil daripada Islam, Yahudi, Kristian dan dengan akal fikiran mereka.
Ulamak-ulamak menolaknya kerana bukan daripada Islam.
Islam liberal dan Islam hadhari
juga bukan daripada Islam.
Mengapa bukan daripada Islam?
Kerana amal ma’ruf dan nahi mungkar tidak
dilaksanakan sepenuhnya. Islam dilaksanakan sebahagian dan ditinggalkan
sebahagian. Sebahagian Islam diamal dan sebahagian yang tidak Islam diamalkan
juga. Dalam masa yang sama menolak syariat Allah Ta’ala.
Dalam perkara orang berminat dengan agama
maka ditonjolkan agama. Dalam perkara orang tidak berminat dengan agama
ditonjolkan hiburan-hiburan maksiat. Tahun baru Hijrah
sambut dan tahun baru Kristian pun sambut. Dua-dua tahun baru sambut belaka.
Islam mengikut zaman, Islam
mengikut tamadun. Betul Islam ada tamadun, tetapi Islam hendaklah memandu
tamadun, bukan Islam hanyut bersama tamadun.
Hadharah bermakna kehadiran manusia dibandar
memerlukan ilmu duniawi untuk mereka membuat kemajuan dan memodenkan
penghidupan. Kemajuan dan memodenkan penghidupan mesti dipandu oleh Islam.
Islam hadhari ialah Islam tidak memandu tamadun tetapi Islam dihanyutkan oleh
tamadun. Ini satu ajaran yang salah.
Kita perlu tegas dalam
mempertahan dan menegakkan Islam. Hari ini orang mempermain-mainkan Islam
dengan mengatakan kena ikut kuasa barat kerana Amerika tidak membenarkan orang
Islam melaksanakan syariat Islam. Jika ada golongan yang hendak mengadakan
syariat Allah di mana sahaja maka akan dihapuskan
Mengapa Amerika tidak boleh meneriman Hamas
walaupun menang dengan cara demokrasi. Tidak lain melainkan kerana Hamas hendak
melaksanakan Islam. Syariat Islam akan dilaksana untuk orang Islam, judi, arak
dan segala bentuk maksiat dihapuskan.
Kita hendak laksanakan syariat bagi orang Islam
pun tidak boleh juga. Maka Islam yang dilaksanakan
dalam dunia Islam hari ini ialah Islam yang dikehendaki oleh Amerika bukan
Islam yang dikehendaki oleh Allah SWT. Inilah
Islam liberal, Islam yang dikehendaki oleh Amerika.
Kita orang Islam tidak perlu takut
kepada Amerika kerana diajar apabila sembahyang kita menyebut ALLAHU AKBAR,
masa azan pun ALLAHU AKBAR.
Makna ALLAHU AKBAR ialah Allah yang maha
besar. Lebih besar daripada segala-galanya. Jika kita mati dibunuh sekali pun
kita percaya ada kehidupan di alam lain iaitu alam akhirat.
Amerika duduk ugut siapa yang melawan, dia
akan diambil tindakan dan hari ini ala-alat modern boleh mengesan di mana rumah
kita melalui setelait dan boleh mengikut perjalanan kita melalui satelait.
Namun begitu, dia bukan tuhan. Ini
adalah fitnah dajjal dan kita menghadapi ujiannya. Jika kita ikut dia selamat
dan sebaliknya tidak selamat jika tidak ikutnya. Kita orang Islam jangan
berganjak dengan Islam. Kalau kita berganjak daripada Islam jawabnya tidak
selamat. Kita akan jadi hanyut dan lari daripada jalan benar.
Atas dunia kita sudah tergelincir dan di
akhirat bila berjalan di atas syirat akan disangkut dengan
pengait dan jatuh ke dalam neraka.
Jadi jika hendak selamat kita kena
istiqamah dengan Islam. Apa yang boleh kita buat, kita buat dan apa yang tidak
mampu buat kita hendaklah percaya dan kita berusaha untuk melakukaknya.
Sebagai contohnya, bagi orang sihat
sembahyang semuanya boleh buat, haji dan zakat ada orang boleh buat dan ada
orang tidak boleh buat kerana haji dan zakat bergantung kepada harta. Orang
yang tidak ada harta tidak diwajibkan haji dan zakat ke atasnya. Tetapi haji
dan zakat hukumnya tetap wajib.
Bila tidak mampu mengerjakan haji
kerana tidak ada harta, jangan kita kata haji tidak wajib.
Begitulah dengan hukum-hukum
syariat yang ada dalam Quran seperti undang-undang jenayah, undang-undang
muamalat dan macam-macam undang-undang yang memerlukan kepada sebuah
pemerintahan Islam, jika kita tidak mampu hendak membuat pemerintahan Islam
kita jangan kata hukum tidak wajib.
Hukum tetap wajib dan kena ada azam dalam
diri kita hendak tengak hukum itu dilaksanakan kerana kita percaya. Jangan
daripada awal lagi kita mengatakan tidak dapat dilaksanakan zaman sekarang.
Jika kita bercakap begitu bermakna kita tidak
yakin dengan kekuasaan Allah. Jadi kita hendaklah bergantung kepada Islam.
Bukan sahaja orang yang mencari agama lain
daripada agama Islam tidak diterima di dunia dan pada hari akhirat kelak mereka
termasuk dalam golongan orang-orang yang rugi.
KULIAH TAFSIR
No comments:
Post a Comment