Thursday, December 15, 2016

IKUT MAZHAB: TIDAK SYIRIK



Kita orang Islam ikut mazhab Syafie, Maliki, Hambali, Hanafi dan mazhab-mazhab lain. Ini tidak termasuk dalam syirik. Mazhab-mazhab yang berbeza pendapat ini berijtihad iaitu mengkaji dalam perkara yang tidak ada nas yang nyata atau nas yang umum.

Jika ada nas yang nyata seperti sembahyang lima waktu nyata nasnya, puasa bulan Ramadhan, haji ke Mekah nyata nasnya dalam Quran.

Ada juga nas-nas yang tidak jelas maknanya maka ulamak-ulamak berbeza pendapat atau khilaf.

Sebagai contoh qunut sembahyang Subuh. Syafie mengatakan sunat ab’ad kerana nabi berqunut ketika sembahyang Subuh. Mazhab lain kata tidak sunat kerana nabi berqunut ketika berlaku peristiwa al-Rujik dan Maunah ketika sahabat-sahabatnya dibunuh. Maka nabi berqunut pada tiap-tiap sembahyang. Itu yang diqunutkan.

Ini khilaf diantara para sahabat dan ulamak-ulamak yang kemudian dalam perkara yang tidak jelas nasnya.

Khilaf juga berlaku antara Ibnu Umar dan Ibnu Abas RA. Ibnu Abas duduk di Taif dan Ibni Umar duduk di Mekah. Pada masa Ibnu Abas duduk di Taif Ibnu Umar duduk di Madinah. Ibni Umar mendengar hukum tetapi Ibni Abas tidak mendengar hukumnya dalam perkara cabang.

Jadi mengikut mazhab perkara itu tidak termasuk dalam syirik kerana perkara ijtihad.

Dinyatakan oleh nabi SAW:

“Sesiapa yang berijtihad, yang bersungguh dalam mmengkaji hukum, bila betul dapat dua pahala, yang berijtihad tetapi salah dapat satu pahala.”

Di Mekah imam tidak membaca BISMILLAH bila membaca Fatihah dalam sembahyang. Mengikut mazhab Syafie BISMILLAH daripada surah Fatihah jika tidak baca sembahyang tidak sah.

Mazhab Hambali dan beberapa mazhab lain mengatakan sah sembahyangnya walaupun tidak baca kerana katanya BISMILLAH sunat sahaja.

Dalam hal ini dibenarkan ikut mazhab lain macam mazhab lain ikut mazhab kita. Itu dalam perkara cabang, bukan dalam perkara asas.

Termasuklah sembahyang terawikh, lapan rakaat, dua puluh rakaat atau lebih daripada dua puluh rakaat merupakan hukum-hukum cabang bukan hukum asas dalam agama Islam.

Yang menjadi syirik ialah bila kita menolak hukum-hukum asas, halal dan haram yang nyata, wajib yang nyata tetapi memakai peraturan-peraturan lain.

Sembahyang lima waktu yang nyata dan dibuat oleh nabi SAW, tiba-tiba ada orang pakai sembahyang batin. Itu kafir kerana menyalahi nas mutawatir yang diriwayat oleh nabi SAW.

Haji batin dan puasa batin adalah ilmu salah. Jika ikut ilmu ini keluar daripada Islam. Jika mati tidak boleh ditanam di kubur orang Islam. Jika ditanam dikubur orang Islam menunjukkan kejahilan.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment