Disebut dalam hadis,
nabi mengatakan 70 ribu umatnya masuk syurga tanpa hisab.
Lalu al-Kasyah berkata: “Termasuk
saya wahai Rasulullah.”
Rasulullah menjawab: “Ya!
Termasuk kamu.”
Seorang sahabat pula berkata:
“Saya termasuk atau tidak?”
Rasulullah berkata:
“Al-Kasyah mendahului kamu.
Seorang sahaja boleh diberi dalam majlis ini.”
Kemudian para sabahat berfikir
siapa yang masuk syurga dengan tiada hisab. Adakah mereka yang tidak pernah
minum arak, tidak pernah menyembah berhala dan tidak pernah membuat maksiat
semasa jahiliah dulu sehingga masuk Islam.
Bila nabi datang nabi bertanya:
“Bincang apa?”
Para sahabat berkata:
“Kami berbincang siapa dia masuk
syurga tanpa hisab.”
Lalu nabi berkata:
“Mereka itu ialah
mereka yang bertawakkal kepada Allah, yang tidak menjampi, yang tidak percaya
kepada jampi, yang tidak menggunakan tangkal azimat.”
Jampi dan tangkal
azimat dimaksudkan ialah yang karut marut. Ada ulamak membenarkan jampi
dengan ayat-ayat Quran kerana sabit dengan hadis-hadis sahih bahawa nabi SAW
menjampi untuk orang lain dan juga untuk dirinya sendiri.
Aisyah mengatakan bila
sakit nabi membaca 3 kul (surah ak-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas) dan
bermacam-macam lagi doa yang dibaca oleh nabi yang masyhur dalam kitab-kitab
hadis.
Ada orang hilang akal datang
mengadap nabi, nabi pun membaca al-Quran lalu sembuh dengan izin Allah dan
dibenarkan oleh syarak.
Ada orang sakit nabi
membuat isyarat pukul dengan kain serban
dan pergi, pergi nabi kata. Lalu pesakit sembuh. Kita guna upih pinang atau daun kelapa. Yang
penting jangan menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain.
Jampi dengan ayat Quran, jampi
dengan doa-doa dan dengan al-Asma al-Husna diizinkan oleh syarak.
Allah Ta’ala berfirman maksudnya:
“Dan kami turunkan
al-Quran itu apa yang menyembuhkan daripada penyakit.”
Sama ada penyakit iman, penyakit
akhlak dan penyakit pada tubuh badan yang dikenali rawatan ruhani.
Seorang ulamak bernama
Ibni Qayim telah menulis satu kitab mengenai perubatan nabi. Nabi berubat
pesakit dengan ayat-ayat Quran dan dengan bahan-bahan dan mengizinkan para
sahabatnya menggunakan pelbagai bahan untuk perubatan.
Bahan-bahan yang suci
dan tidak najis. Tidak boleh berubat dengan bahan yang najis kecuali dalam
keadaan dharurat. Jika tidak guna bahan najis boleh jadi mati, barulah boleh
berubat dengan bahan najis. Tetapi berubat dengan cara syirik tidak ada dharurat.
Memuja jin,
memuja iblis dilarang keras dan tidak ada dharurat sama sekali.
Kita kena sedar berubat
dengan cara diizinkan oleh Allah Ta’ala, mengikut hukum syarak, menggunakan
ayat Quran, hadis dan doa-doa diberi pahala oleh Allah SWT.
Berubat secara Islam boleh
jadi lambat sembuh dan berubat ikut syaitan mungkin cepat sembuh kerana
ditolong oleh syaitan. Tetapi berubat ikut syaitan berdosa besar.
Kita perlu tahu kadang-kadang
Allah Ta’ala memberi rahmat kepada orang beriman dengan sakit. Sebelum mati
disakitkan dulu kerana Allah Ta’ala hendak menghilangkan dosanya. Bila mati dia
mati dalam keadaan bersih daripada dosa. Atau pun dosanya sudah hilang tetapi
sakit juga kerana tuhan hendak memberi pahala.
Disebut dalam hadis,
nabi bila sakit berkali ganda lebih daripada orang lain. Ini adalah kerana
tuhan hendak mengangkat murtabat nabi, bukan kerana dosanya.
Oleh itu jika berubat
tidak sembuh kita kena sabar. Walau lama mana pun sakit kena sabar. Dengan
sifat sabar kita diberi pahala oleh Allah Ta’ala.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment