Mengikut Khamus Dewan khurafat bermakna perkara-perkara karut, dogeng dan tahyul.
Khurafat perlu dijelas kerana
masih ramai masyarakat Melayu kurang memahami tentang pengertian khurafat yang
sebenarnya sehingga sebilangan kecil masyarakat Melayu masih terlibat secara
langsung dengan perkara-perkara khurafat sama ada terpengaruh dengan budaya
Melayu yang terikut-ikut sejak zaman berzaman atau mungkin kerana kejahilan.
Pengaruh khurafat ini
lebih membimbangkan kerana ia melibatkan aqidah dan boleh membawa kepada syirik. Oleh itu penjelasan perlu
diberi supaya masyarakat Islam faham dan seboleh-bolehnya menjauhkan daripada
kepercayaan karut ini yang boleh menghapuskan amal ibadat dan iman.
Pada hari ini masih banyak
perkara-perkara khurafat dilakukan. Walaupun telah diberitahu tetapi sukar
untuk ditinggalkan kerana mungkin terpengaruh dengan budaya-budaya lama yang
menjadi darah daging masyarakat Melayu.
Sebagai contohnya, seperti
mempercayai sesuatu itu berkuasa. Mempercayai tempat-tempat berpuaka,
tempat-tempat berkuasa atau ada penunggu. Bila seseorang itu hendak lalu di
tempat yang ada penunggu dia minta izin dengan mengatakan:
“anak cucu hendak lalu
Tok.”
Ini jelas ada
kepercayaan karut kerana meminta perlindungan daripada makhluk yang kita tidak tahu
siapa. Meminta perlindungan hanya kepada Allah sahaja.
Bila kita sembahyang
kita baca doa iftitah bermaksud:
“Sesungguhnya solat aku
dan segala amal ibadat aku, hidup aku dan mati aku adalah kerana Allah Ta’ala,
tiada sekutu bagi Mu, itulah aku diperintahkan.”
Itulah pengakuan kita dengan
Allah Ta’ala.
Beberapa jenis khurafat yang
masih lagi dilakukan oleh masyarakat Islam:
1. Mempercayai sesuatu
tempat, sesuatu benda atau sesuatu perkara itu mempunyai kuasa lantas kita
minta perlindungan daripadanya atau meminta sesuatu daripadanya maka itu adalah
perbuatan khurafat dan termasuk dalam syirik.
Ada masyarakat yang
memuja kubur orang-orang alim atau wali dan meminta sesuatu daripada kubur itu
kerana dianggap keramat. Ini adalah aktiviti khurafat dan syirik walaupun permohonan itu
berjaya. Kejayaan bukan sebab kubur tetapi diizin oleh Allah.
2. Mempercayai kepada
busut jantan (bukit kecil dibuat oleh anai-anai). Bila ada busut jantan maka di
situ ada puaka. Jadi ramailah orang mencari busut jantan untuk memohon sesuatu.
Memohon sesuatu
daripada busut adalah syirik kerana busut tidak mempunyai kuasa. Allah Ta’ala sahaja yang
berkuasa maka segala permohonan mestilah kepada Allah Ta’ala, tidak kepada yang
lain atau melalui perantaraannya.
3. Berjumpa dengan ahli
nujum atau tukang tilik untuk melihat nasib sama ada dengan tapak tangan,
menggunakan kertas atau menggunakan burung dan sebagainya. Jika kita percaya
dengan cakap-cakapnya maka kita melakukan syirik kepada Allah Ta’ala.
Sabda Rasulullah SAW:
“Barangsiapa yang
mendatangi tukang tilik lalu bertanya tentang nasibnya dan dia mempercayainya
maka nabi kata Allah tidak terima amalannya selama empat puluh hari.”
Dalam masa empat puluh hari
mungkin solat kita, puasa kita dan sedekah kita tidak diterima oleh Allah Ta’ala
4. Perbuatan menepung tawar.
Para ulamak mengatakan perbuatan
menepung tawar bukan daripada agama kerana Rasulullah tidak pernah melakukan
tepung tawar. Perkara ini ikutan daripada masyarakat Hindu purba. Jika melibatkan kepercayaan dan menepung tawar itu terkena ke
atas manusia, kenderaan, mesin, perahu dan sebagainya maka ia dikatakan
khurafat.
5. Perbuatan bersemah dengan
menggunakan darah binatang. Apabila menyembelih binatang seperti lembu, kerbau,
kambing dan sebagainya kerana untuk menghalau syaitan untuk tujuan pemujaan dan
sebagainya. Perbuatan bersemah bertentangan dengan
agama kerana terlibat dengan pemujaan makhluk halus.
Makhluk-makhluk ini
bila dipuja dia akan berkawan dengan kita. Amat besar kesalahan bila seseorang
bersahabat dengan jin.
6. Percaya kepada isyarat atau
alamat-alamat tertentu.
Bila hendak memulakan perjalanan
untuk tujuan tertentu tiba-tiba biawak melintas, maka
perjalanan dibatalkan kerana mereka menganggap sial dan hajat tidak akan tercapai.
Apa kena mengena biawak dengan perjalanannya.
Bila terdengar burung
hantu berbunyi mereka percaya ada orang hendak mati. Ini juga kepercayaan
karut. Ajal seseorang itu ditentukan oleh Allah bukan burung hantu.
Satu lagi kepercayaan
kepada alamat ialah bila kenderaannya terlanggar kucing maka alamatnya
kemalangan akan berlaku. Ini satu lagi kepercayaan karut kerana perkara ghaib
adalah dalam ilmu Allah sahaja.
KULIAH YT
KHURAFAT – 4/4
7. Percaya kepada tangkal dan azimat yang dijampi dengan karut marut adalah amalan khurafat
dan menjadi syirik jika percaya kepada tangkal dan azimat sebagaimana
dia percaya kepada Allah.
8. Memandi
bunga kepada kenderaan seperti motor, kereta dan sebagainya bertujuan supaya
mengelak daripada kemalangan. Ini adalah khurafat dan syirik jika dia
yakin perbuatan itu boleh mengelak kemalangan kerana dia memasuk campur qadak
dan qadar.
9. Linggan
perut untuk tujuan anak dalam kandungan selamat dilahirkan.
Jika dibuat dengan kaedah tidak
diizinkan oleh syarak seperti berdoa dengan doa yang karut marut adalah
khurafat.
Jika majlis dibuat
dengan cara membaca Yasin, sembahyang hajat dan berdoa kepada Allah supaya
selamat adalah dibolehkan.
10. Percaya
kepada nombor tertentu. Nombor itu bertuah dan nombor ini sial. Ini juga
khurafat dan boleh jadi syirik.
11. Mandi
bunga untuk menghilangkan sial adalah khurafat.
Khurafat satu perkara
besar dan boleh membawa kepada syirik. Untuk memahaminya kita perlu ada ilmu.
KULIAH YT
ZZ
No comments:
Post a Comment