Jabatan hal ehwal kajian fatwa
dan bimbingan agama kerajaan Arab Saudi yang diketuai oleh Almarhum Abdul Aziz
bin Baz, bekas mufti Arab Saudi telah mengeluarkan risalah mengenai Islam yang
diedarkan kepada jemaah Haji.
Dalam risalahnya telah memberi
amaran tentang perkara-perkara yang membatalkan Islam.
Katanya ketahuilah wahai saudara
seislam bahawa ada beberapa perkara yang membatalkan Islam. Paling banyak
berlaku ialah sepuluh perkara maka jauhilah daripadanya.
Risalah ini diterjemah ke dalam
beberapa bahasa: bahasa Melayu, Indonesia, Inggeris, Urdu, Peranchis dan
sebagainya.
Risalah itu diedarkan kepada
semua jemaah haji beberapa tahun yang lalu iaitulah memberi amaran berhubung
dengan sepuluh perkara yang banyak menjadi sebab orang-orang Islam murtad.
Perkara ini dilakukan dengan cara yang jahil.
Perkara-perkara tersebut ialah:
1. Syirik yakni mempersekutukan
Allah SWT dalam ibadat
Fitman Allah Ta’ala surah
al-Maidah ayat 72 bermaksud:
“Demi sesungguhnya! Telah
kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni
Maryam". Padahal Al-Masih sendiri berkata:" Wahai Bani Israil!
Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu,
Bahawasanya sesiapa
yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah
haramkan kepadanya Syurga, dan tempat kembalinya ialah neraka; dan tiadalah
seorang penolong pun bagi orang-orang yang berlaku zalim".
Diantara perbuatan syirik
itu ialah berdoa dan meminta pertolongan kepada orang-orang yang telah mati.
Begitu juga bernazar dan menyembelih kurban kerana mereka.
Syirik adalah dosa yang paling
besar disebut dalam Quran antaranya ialah ayat di atas. Disebut dalam hadis
nabi SAW bermaksud:
“Jauhlah kami daripada
tujuh dosa besar.”
Lalu ditanya:
“Apa dia wahai Rasulullah.”
Jawab Rasulullah SAW:
“Syirik, menyengutukan
Allah dengan sesuatu yang lain, membunuh orang dengan cara tidak sebenar,
sihir, memakan riba, memakan harta anak yatim, menuduh perempuan yang tidak
bersalah dengan zina dan lari di medan perang ketika menghadapi musuh.”
Tujuh perkara yang dibilangkan
daripada dosa besar. Pertama syirik. Syirik tidak diampun dosanya.
Firman Allah Ta’ala:
“Sesungguhnya Allah tidak
mengampun dosa orang yang melakukan syirik tetapi Allah mengampun dosa lain
daripadanya.”
Makna
syirik ialah menyengutukan Allah, mengadakan bandingan bagi Allah, menyerupakan
Allah dari segi ketuhanan, nama dan sifat-sifatnya.
Menyengutukan Allah pada zatnya
seperti menyembah berhala, menyembah raja seperti menyembah Firaun dan Namruk
secara beribadat.
Menyembah iblis dan syaitan dalam
melakukan upacara ibadat. Termasuklah bernazar, bernazar kepada yang lain
daripada Allah. Sebagai contoh jika baik sakit bernazar kepada kubur atau kepada
orang yang telah mati.
Bernazar hanya kepada
Allah. Jika baik
sakit hendak memberi makan orang, hendak puasa, hendak pergi haji sekali lagi
dan sebagainya. Perkara sunat bila bernazar menjadi wajib. Tetapi bernazar
kepada kubur adalah syirik.
Bersumpah dengan nama
yang lain daripada Allah tidak diizinkan. Tidak boleh bersumpah dengan
makhluk. Hanya Allah sahaja boleh bersumpah dengan makhluk-Nya.
WALFAJRI WALAYALIN ‘ASY (demi
waktu fajar dan sepuluh malam), WALLAILI (demi malam). WASYSYAMSYI (demi
matahari), WADHDHUHA (waktu dhuha), WAL’ASYRI (demi masa). Allah Ta’ala boleh
bersumpah dengan makhluk-Nya untuk menunjukkan pentingnya makhluk itu menjadi
dalil kepada ketuhanan dan ketuanan Allah.
Manusia mestilah
bersumpah dengan nama Allah. Tidak boleh bersumpah lain daripada nama Allah.
Syirik termasuk juga syirik
pada sifat Allah Ta’ala. Allah Ta’ala wajib bersifat dengan ilmu yang tidak
terhingga. Tetapi percaya kepada ahli nujum yang kononnya mengetahui perkara
akan datang. Percaya kepada ahli nujum adalah syirik.
Percaya kepada perkara lain macam
percaya kepada tuhan adalah syirik iaitu menyengutukan Allah dengan sesuatu
yang lain. Jika berlaku demikian iman rusak dan amalan tidak diterima oleh
Allah Ta’ala.
Firman Allah Ta’ala:
“Demi sesungguhnya
telah diwahikan kepada kamu wahai Muhamad SAW dan rasul terdahulu daripada
kamu, sekiranya kamu menyengutukan Allah dengan sesuatu yang lain maka
terhapuslah amalan kamu,”
Ibadatnya tidak diterima kerana
pahala dihapuskan.
Syirik ada dua jenis iaitu syirik khafi dan syirik jali. Syirik
khafi ialah syirik yang tersembunyi seperti membuat ibadat untuk menunjuk
kepada orang. Niat ibadat kerana Allah Ta’ala tetapi ada perasaan untuk
menunjuk kepada orang dan dia tidak melawan perasaan itu.
Syirik khafi tidak membatalkan
Islam tetapi berdosa dan hilang pahala. Perkara ini hendaklah bertaubat kepada
Allah Ta’ala.
Syirik jali ialah syirik
yang terbuka atau syirik akhbar. Terang-terang menyembah yang lain daripada Allah Ta’ala. Terang-terang pergi
cakap undang-undang manusia lebih baik daripada undang-undang Allah Ta’ala. Syirik
ini membatalkan Islam.
2. Menjadikan sesuatu sebagai
perantaraan antara dirinya dengan Allah SWT. Berdoa dan meminta syafaat serta
bertawakkal kepada perantaraan itu. Menurut ijmak
ulamak mereka yang melakukan perkara itu adalah kafir.
Sebagi contoh berdoa dan memohon dengan kubur untuk sampai ke tuhan. Di sini
kubur dijadikan perantaraan. Menganggapkan kubur memberi kesan untuk memohon
dengan tuhan.
Serupalah dengan orang
Kristian menganggap paderi-paderi Kristian boleh mengampunkan dosa. Bila membuat dosa penganutnya
memberi upah kepada paderi untuk mengampunkan dosanya dan paderi boleh bercakap
dengan tuhan. Ini boleh membatalkan Islam.
Berlainan dengan tawassul.
Bertawassul ialah menjadikan
orang itu sebagai orang tengah. Minta tolong orang sembahyang hajat diizinkan.
Kita berdoa meminta hajat kita dan dalam masa yang sama kita berjumpa dengan
orang-orang solih untuk tolong berdoa minta hajat kita disampaikan. Itu diizin
oleh syarak.
Para sahabat RA bertemu
dengan nabi SAW meminta nabi berdoa kepada Allah, minta beristighfar untuk dia
dan dalam masa yang sama dia juga beristighfar. Ini adalah tawassur yang
diizinkan oleh syarak.
3.
Tidak mengkafirkan orang-orang musyrikin atau ragu akan kekafiran mereka atau
membenarkan fahaman ideologi mereka. Dengan demikian dia telah kafir.
Kita menganggap Hindu dan Budha
yang menyembah berhala tidak kafir. Ini tidak dibolehkan. Menganggap musyrikin
tidak kafir boleh jadi kafir kerana mereka dikafirkan oleh Allah Ta’ala.
Yahudi adalah kafir,
Kristian adalah kafir, dan semua agama lain daripada Islam adalah kafir kerana
Allah Ta’ala mengkafirkan mereka.
Begitu juga jika membenarkan
ideoligi atau teori-teori moden yang berkait dengan politik (mentadbir dan
memerintah), ekonomi dan seumpamanya.
Dalam Islam ada hukum
yang berkait dengan politik dan ada hukum yang berkait dengan ekonomi.
Tiba-tiba kita menganut nasionalisma (kebangsaan) atau pun komunisma atau pun
sosialisma. Ini adalah ajaran-ajaran yang berkait dengan ekonomi dan politik
yang direka oleh manusia. Kita tidak diizinkan menganggap teori ini lebih
daripada Islam.
Nasionalisma ialah menjadikan
fahaman cintakan kepada kaum dijadikan sebagai aqidah perjuangan. Oleh kerana
mereka kaum kita, kita kena benar atau bela mereka walaupun mereka salah atau
mereka zalim.
Adapun kasih kepada kaum, sayang
kepada keluarga diizinkan. Sayang sebagai satu perasaan bukan sebagai satu
aqidah atau pegangan.
Kita hendak bangsa kita selamat,
umat kita selamat sebagaiman Allah berfirman:
“Dan berilah peringatan kepada
keluarga kamu yang hampir.”
Jadi sayang kepada keluarga tidak
salah. Yang salah ialah sayang dijadikan aqidah hingga mengatasi sayang kepada
Islam. Islam hendaklah mengatasi segala-galanya.
Jika menganggap
ideologi komunis dan sosialis yang membela orang miskin lebih baik daripada
hukum zakat dalam Islam lagi. Ini boleh menyebabkan seseorang itu menjadi
kafir.
Islam adalah adil, Islam adalah
baik kerana Islam daripada Allah Ta’ala. Kita tidak boleh menganggap lain
daripada Allah Ta’ala sama dengan Allah Ta’ala. Apa lagi jika menganggap lebih
baik daripada Allah Ta’ala. Ini merosakkan iman.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment