Firman Allah Ta’ala:
“Merendah diri terhadap
orang-orang beriman dan menunjukkan kehebatan terhadap orang-orang kafir yang
ingkar.”
Ayat ini menyatakan
sifat jamaah Islam. Dalam Quran ada jamaah Islam. Jamaah yang menegakkan agama
Allah (Hizbullah) disebut dalam ayat-ayat berikut:
Firman Allah Ta’ala surah
al-Maidah ayat 54-56:
( 54 )
Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah
dari ugamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah
kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia;
mereka pula
bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah
terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada
jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela.
Yang
demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikan-Nya kepada sesiapa yang
dikehendaki-Nya; kerana Allah Maha Luas limpah kurnia-Nya, lagi Meliputi
Pengetahuan-Nya.
( 55 )
Sesungguhnya Penolong kamu hanyalah Allah, dan Rasul-Nya, serta orang-orang
yang beriman, yang mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka
rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah).
( 56 )
Dan sesiapa yang menjadikan Allah dan rasul-Nya serta orang-orang yang
beriman itu penolongnya (maka berjayalah dia), kerana sesungguhnya golongan
(yang berpegang kepada ugama) Allah, itulah yang tetap menang.
Jika
orang beriman menyeleweng daripada agamanya maka Allah akan melahirkan satu
puak/kumpulan/satu jamaah/satu parti (parti bahasa Inggeris, Melayu ialah
kumpulan. Bahasa Arab hizib), sifat-sifatnya Allah mengasihi mereka dan mereka
mengasihi Allah.
AZILLATIN
ALAL MU’MININ AA’IZATIN ALAL KAFIRIN
Merendah
diri terhadap orang-orang beriman dan menunjukkan kehebatan/kekuatan/tidak
merendah terhadap orang-orang yang menentang / yang kafir, yang berjihad ke
jalan Allah, yang tidak takut celaan orang mencela; itulah kelebihan yang Allah
Ta’ala beri kepada sesiapa yang Dia kehendaki.
Bukan
semua orang beriman dipilih, hanya orang yang Allah Ta’ala pilih sahaja berada
dalam kumpulan ini.
Sesungguhnya
yang menjadi wali kamu (kepimpinan kamu) yang diberi kesetiaan kepadanya ialah Allah,
rasul-Nya dan orang-orang beriman yang mendirikan sembahyang, menunaikan zakat,
yang rukuk tunduk kepada Allah;
sesiapa yang
berwalikan Allah, Rasul-Nya dan orang-orang beriman yang bersifat dengan
sifat-sifat itu maka sesungguhnya HIZBULLAH (parti) yang menegak ajaran Allah
itulah yang akhirnya diberi kemenangan oleh Allah Ta’ala.
Diantaranya
ialah AZILLATIN ALAL MU’MININ (merendah diri kepada orang-orang beriman)
AA’IZATIN ALAL KAFIRIN (menunjukkan kemuliaan dan keberania terhadap
orang-orang yang menentang/yang kafir)
Contohnya
merendah diri walaupun mereka berkhilaf dalam perkara cabang tetapi bersatu
dalam perkara asas. Dalam perkara asas, sembahyang lima waktu wajib dan ini
tidak ada tolak ansur. Khilaf dalam perkara cabang.
Ada ulamak
mengatakan BILMILLAHIR RAHMANIR RAHIM daripada Fatihah dan ada ulamak mengatakan
BILMILLAHIR RAHMANIR RAHIM bukan daripada Fatihah.
Ini khilaf
antara imam Syafie dengan imam Ahmad bin Hambal dan beberapa imam lain. Imam
Ahmad bin Hambal murid imam Syafie, imam Syafie murid imam Malik. Imam Syafie
murid kepada imam Hassan as-Syaibani murid kepada imam Hanafi. Imam Daud
Azzahiri yang bukan mazhab empat murid kepada imam Syafie.
Mengapaa
timbulnya berlainan?
Kerana
sahabat-sahabat nabi berhijrah. Muaz bin Jabar ditugaskan ke Yaman. Abdullah
bin Abas ditugaskan ke Taif, Abdullah bin Umar ditugaskan ke Mekah dan ada
sahabat ditugaskan di Bahrain. Bila nabi bersabda di Madinah dalam masalah
cabang sahabat tersebut tidak ada.
Kadang-kadang
sahabat mendengar nabi membaca BILMILLAHIR RAHMANIR RAHIM kuat dan
kadang-kadang nabi membaca perlahan. Bila membaca perlahan imam Syafie kata
nabi baca juga maka menjadi wajib. Imam Ahmad bin Hambal berkata sunat sahaja,
tidak wajib. Itu sahaja khilaf dan mereka tidak berbalah antara satu sama lain.
Imam
Syafie mengatakan jika hadis itu hadis sahih itulah mazhab aku. Jika ada hadis
sahih lain daripada pendapat aku maka pakai pendapat itu.
Imam
Malik mengatakan cakap aku dalam perkara tidak ada nas boleh jadi dipakai dan
boleh jadi ditolak kerana cakap manusia ada yang diterima dan ada yang ditolak
kecuali cakap orang yang ada dalam kubur ini sambil menunjuk ke arah kubur nabi
SAW.
Jadi mereka
bertelingkah dalam bab cabang tetapi tidak berkelahi.
AZILLATIN
ALAL MU’MININ (merendah diri kepada orang-orang beriman)
Orang
berkata kepada imam Malik: “Wahai imam! Syafie anak murid tetapi lawan tuan
guru, macam mana?”
Imam
Malik berkata: “Boleh jadi pendapat Syafie betul pendapat aku salah.”
Orang
bertanya imam Syafie: “Macam mana imam Ahmad bin Hambal anak murid kamu lawan
tuan guru.”
Imam
Syafie menjawab: “Ini pandangan aku dan boleh jadi pendapat dia betul.”
Ini adalah
sifat orang beriman, kumpulan Islam. Kumpulan Islam ini walaupun bertelingkah
dalam perkara cabang mereka tidak berkelahi dan merendah diri antara satu sama
lain.
Imam Syafie
pergi sembahyang Subuh di Iraq tidak membaca qunut. Orang bertanya kenapa tidak
membaca qunut dan tidak sujud sahwi.
Imam Syafie
berkata: “Saya menghormati Abu Hanifah.”
Hari ini
kita berbalah dalam perkara cabang. Orang ini kata kena baca qunut dan orang
itu kata tidak payah baca qunut. Dalam bab khilafiah sampai berbalah. Pondok
dengan pondok berlawan. Guru sama guru berhujah sampai berbalah antara satu
sama lain. Ini bukan sifat kumpulan Islam.
Zaman
dahulu ulamak-ulamak bertelingkah dalam masalah cabang, tetapi mereka bersatu
dalam berjihad dan perjuangan. Oleh itu Islam mendapat kemenangan.
Hari
ini orang Islam berbalah dalam masalah cabang, negeri orang kafir takluk kerana
tidak ada dalam diri mereka AZILLATIN ALAL MU’MININ (merendah diri kepada
orang-orang beriman) AA’IZATIN ALAL KAFIRIN (menunjukkan kemuliaan dan
keberania terhadap orang-orang yang menentang/yang kafir). Ini sifat kumpulan
Islam.
Firman Allah
Ta’ala:
“Muhamad
Rasulullah dan orang-orang yang bersama dengannya sangat garang terhadap
orang-orang yang menentang dan berkasih sayang sesama mereka.”
Ayat ini
menyatakan sifat-sifat para sahabat RA. Sifat-sahabat nabi disebut dalam Quran,
disebut dalam Taurah dan disebut dalam Injil menyebabkan penganut-penganut
agama kitabi bila melihat nabi SAW dan para sabahatnya serupa dalam Taurah
menyebabkan ada kalangan mereka masuk Islam.
Diantara
sifat para sahabat nabi ialah berkasih sayang sesama mereka dan mereka garang
terhadap orang yang menentang. Mereka juga bertengkar tetapi bila sedar, mereka
tunduk dan bermaaf-maafan antara satu sama lain.
Apabila Abu
Zar berkata kepada Amar bin Yasir anak kepada seorang hamba abdi. Abu Zar berbalah
dengan Amar bin Yasir.
Abu Zar
berkata: “Wahai anak kepada perempuan yang hitam legam.”
Lalu
nabi berkata: “Wahai Abu Zar! Kamu ini seorang yang ada perangai jahiliah.”
Bila
mendengar nabi berkata perangai jahiliah Abu Zar terus meminta maaf dan
merebahkan dirinya menyuruh Amar jijak kepalanya.
Ini
menunjukkan mereka berasa sayang sesama mereka dan hebat dengan musuh-musuh
Islam.
Ada
orang Islam yang salah, orang Islam yang silap dan orang Islam yang jahil.
Mereka yang salah, silap dan jahil dimaafkan.
Seorang
sahabat, orang Badwi yang datang dari jauh mengatakan Rasulullah seorang yang
sangat baik dan sangat lembut. Dia pernah membuat salah nabi tidak pernah
tamparnya, dia tidak serengeng tetapi menegur dengan lemah lembut.
Satu hari
aku datang ke Madinah dan bersembahyang bersama dengan orang ramai dalam
masjid. Tiba-tiba seorang di kalangan para jamaah bersin.
Lalu aku
berkata: “YARHAMUKALLAH”
Orang lain
celik mata melihat aku.
Lalu aku
kata mengapa melihat ke aku. Bercakap ketika sedang bersembahyang. Mereka
menepuk paha kerana marah bercakap. Aku pun diam
Setelah
selesai sembahyang nabi bersabda:
Sesungguhnya
sembahyang ini bukan tempat bercakap. Sembahyang kita bermunajat kepada Allah
Ta’ala yang ada di dalam takbir, tahmid, tasbih dan tidak boleh bercakap
perkara lain walaupun percakapan itu berkait dengan zikir yang di luar
sembahyang.”
Rasulullah
menegur aku tetapi Rasulullah tidak menyuruh aku mengulangi sembahyang.
Ini
menunjukkan perbuatan orang jahil dalam sembahyang yang membatalkan sembahyang
tidak batal sembahyang.
Ini
hadis menjadi dalil kepada para ulamak mengatakan membuat sesuatu kerana
jahilnya tidak batal sembahyangnya.
Jadi sayang
kepada orang-orang beriman dan menunjukkan sifat tegas kepada mereka yang
menentang Islam.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment