Mengikut hadis-hadis:
Hadis pertama: (Muttafakun alaih)
“Dan daripada Anas RA
katanya sabda Rasulullah SAW tidak ada jangkitan penyakit dengan sebabnya,
tidak ada sial daripada burung dan sebagainya dan menghairankan aku ada orang
yang percaya dengan tuah daripada kata seseorang.
Lalu mereka bertanya apakah alfa’luh (tuah) itu
Katanya kalimah yang baik yang
dianggap sudah menjadi keputusan.”
Di sini nabi kita SAW mengajar
kita beriman kepada Allah dengan iman yang sebenar. Diantaranya
beriman kepada qadak dan qadar. Diantara qadak dan qadar itu mempercayai bahawa
sesuatu itu tidak boleh memberi bekas melainkan dengan izin Allah SWT.
Jika Allah Ta’ala tidak izin maka
dia tidak memberi kesan apa-apa. Tidak ada penyakit dengan sebab-sebab makhluk.
Tidak dinafikan ada penyakit-penyakit yang berjangkit seperti taun, denggi dan
macam-macam penyakit yang berlaku pada hari ini.
Tidak dinafikan ada kuman-kuman
yang berpindah dengan pergaulan manusia.
Ada hadis yang diriwayatkan oleh
Saidina Omar RA apabila berlaku taun di Syam.
Saidina Omar membatalkan lawatannya ke Syam. Abu Ubaidah yang ada di Syam tidak
keluar daripada Syam. Dan Abu Ubaidah mati syahid akibat penyakit taun.
Saidina Umar tidak masuk ke Syam.
Orang bertanya tidakkah Amirul Mukminin melarikan diri daripada qadak Allah
Ta’ala.
Saidina Umar berkata:
“Tidak! Aku lari daripada qadak
menuju kepada qadak Allah Ta’ala kerana nabi SAW bersabda apabila ada penyakit
taun di sesuatu negeri jangan masuk dalam negeri itu dan orang negeri itu
jangan keluar.”
Ini diajar oleh nabi SAW. Walau
bagaimanapun tidak bercanggah dengan hadis ini. Hadis ini menyatakan bahawa
kita mesti beriman kepada ketentuan daripada Allah Ta’ala. Jangan percaya
penyakit itu memberi kesan.
Tidak masuk dan tidak
keluar itu adalah ikhtiar. Itu dalam masalah penyakit berjangkit yang berdasarkan kepada
pengalaman manusia dan kajian-kajian sains perubatan.
Burung dianggap sial. Ada orang
Melayu biawak naik atas rumah dianggap sial dan kena membuat nasi kunyit dan
kena sembahyang hajat. Ini adalah kepercayaan karut yang dilarang oleh nabi
SAW.
Burung
hantu hinggap di atas rumah rumah dianggap dikatakan ada orang hendak mati.
Burung ketitir tidak apa pula kerana bertuah. Tidak mengapa memelihara burung
dengan memberi cukup makan minum tetapi tidak boleh menganggap bertuah.
Menganggap bertuah dan sial pun
tidak diizinkan. Yang menentukan semuanya ialah Allah SWT.
Ada pula mengambil alfa’lu (tuah)
daripada ucapan seseorang. Bila seorang itu berkata kamu sudah baik penyakit,
lalu pesakit berasa baik dengan sebab orang kata. Jangan! Kerana tidak
diizinkan. Kita diajar supaya berdoa kepada Allah SWT.
Nabi berdoa bila melawat orang
sakit:
“Aku berdoa kepada
Allah yang maha besar, Tuhan yang memiliki arasy yang besar menyembuhkan
penyakitnya.”
Bukan berkata sembuhlah sedikit
lagi! Orang sakit pun berasa sembuh dengan sebab cakapnya. Itu tidak betul,
Kita kena bergantung kepada Allah aTa’ala.
Hadis kedua:
Sabda Rasulullah SAW:
“Dan dari Ibni Umar RA
katanya sabda Rasulullah SAW tidak ada sebab penyakit itu berjangkit dengan
sebab dia dan tidak ada sial celaka daripada burung, begitu juga binatang lain
dan tidak ada sial pada sesuatu melainkan pada rumah, pada perempuan dan pada
kuda.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Apa makna pada rumah?
Sial pada rumah ialah
jiran yang jahat. Itu sialnya. Bukan sial rumah. Duduk di rumah dan dekat rumah
ada jiran tidak sembahyang, jiran mencuri dan perangai jahat. Ini membawa kepada sial.
Apa maksud sial kepada perempuan?
Perempuan yang
mengerjakan maksiat, tidak sembahyang, tidak menunaikan hak suami dengan betul,
khianat kepada suami dan tidak jaga maruahnya. Ini adalah sial pada perempuan.
Jika perempuan itu solih dia
tetap baik.
Kenderaan yang sial ialah kuda,
kenderaan yang tidak digunakan untuk jihad. Kenderaan tidak digunakan untuk
mencari nafkah dan tidak digunakan untuk perkara diharuskan.
Guna unta untuk
merompak dan untuk pergi ke tempat-tempa maksiat. Ini adalah sial pada
kenderaan. Bukan sial dengan sebab langgar kucing atau biawak melintas.
Jika digunakan untuk
mencari nafkah, untuk jihad fi sabilillah dan untuk majlis ilmu boleh membawa
berkat kepada kenderaan.
Hadis ketiga
Sabda Rasulullah:
“Dan daripada Buraidah
RA bahawa nabi SAW adalah menjadi tabiatnya tidak menganggap sial dengan
burung.” (Riwayat Abu Daud)
Itu ialah diantara
perkara yang diajar oleh nabi SAW untuk menguatkan hadis yang terdahulu.
KULIAH YT
Allah tdak boleh pakai penipu...dunia ni tiada tuhan tiada syaitan hanya ada manusia bodoh percaya sama tuhan atau syitan fuckkkkk allah menyusah kn hidup orng penipu puikkkk
ReplyDelete