Kita perlu menyedari
satu kewajipan yang besar dalam agama Islam ialah kewajipan mendirikan kerajaan
yang adil dengan syariat Allah SWT. Kewajipan ini telah dilupa oleh sebilangan
besar umat Islam.
Sebagaimana disebut oleh hadis
Rasulullah SAW:
“Tali yang disimpulkan untuk
mengikat ajaran Islam dirongkai satu demi satu. Apabila satu simpulan dirongkai
manusia akan bertaburan lalu berpegang kepada simpulan yang masih ada. Simpulan
yang pertama dirombak ialah simpulan yang berkait
dengan hukum, khusus berkait pemerintahan negara, dan yang akhir
dirombak ialah sembahyang.”
Hari ini kita berada di zaman
ketiadaan pemerintahan Islam dan dilupakan oleh umat Islam. Namun demikian
cahaya Islam tidak boleh dipadamkan sama sekali. Akan ada kumpulan yang bangkit
meneruskan ubur yang membawa cahaya kepada umat supaya rukun Islam yang
dinafikan itu dilaksanakan.
Betapa besarnya kewajipan
mendirikan pemerintahan Islam ini nabi kita Muhamad SAW terpaksa berhijrah ke
Madinah dan menolak segala tawaran yang diberikan kepadanya oleh
pemimpin-pemimpin musyrikin Mekah.
Tawaran menjadi raja,
tawaran menjadi pemimpin dan tawaran harta kekayaan ditolak kerana tidak
mengizinkan rukun Islam yang adil dilaksanakan. Akhirnya nabi Muhamad SAW
menawarkan kepada kabilah-kabilah Arab yang bersedia untuk menyerahkan tanah
air mereka dan diri mereka menjadi tapak untuk ditegakkan pemerintahan Islam.
Semua kabilah Arab takut atau pun
mahu janji jaminan kebendaan dan kesenangan terlebih dahulu. Dengan pertolongan
Allah kabilah Aus dan Khazraj yang datang dari Madinah
menerima tawaran menjadi orang Islam dan menyerahkan tanah air mereka untuk
didirikan sebuah pemerintahan Islam.
Pemerintahan Islam mempunyai objektif,
maksud dan tujuan tersendiri.
1. Orang bukan Islam diajak masuk
Islam dan tidak dipaksa mereka masuk Islam
2. Wajib menegak keadilan bagi semua
manusia.
Bagi menegakkan negara yang
seperti ini nabi Muhamad SAW telah mewujudkan kumpulan Islam yang
dipersaudarakan dengan persaudaraan Islam, bukan
persaudaraan kebangsaan.
Walaupun pada awalnya
mengumpulkan keluarga dan kabilahnya untuk membina kekuatan tetapi tidak cukup
dengan mengumpul bangsa sahaja, hendakalah diwujudkan
satu perpaduan yang tersendiri di dalam negara iaitulah perpaduan Islam
yang mengandungi dua keadaan:
1. Perpaduan di kalangan orang
Islam
2. Perpaduan di kalangan manusia
termasuk orang-orang bukan Islam.
Dalam perpaduan pertama nabi
Muhamad SAW telah mewujudkan perpaduan di kalangan muhajirin dan ansar.
Orang-orang yang datang berhijrah ke Madinah sama ada yang berasal dari Mekah
merupakan kumpulan yang ramai atau pun daripada kabilah-kabilah lain
dipersaudarakan dengan golongan ansar, penduduk asal Madinah.
Nabi Muhamad memasukkan sama Salmanul
Farisi yang mewakili Farsi dan bukan Arab, Suhi bin Rumi yang
mewakili Rome dan bukan Arab dan Bilal bin Robah yang mewakili Afrika
dan bukan Arab.
Kemudian diajak orang-orang Yahudi
yang bukan Islam supaya bertahaluf (bersefahaman) iaitulah di kalangan
orang-orang bukan Islam yang mempunyai hati kecil tidak bersetuju dengan
kezaliman walaupun tidak masuk Islam.
Mereka digabungkan
dengan masyarakat yang mendirikan negara Islam. Setelah diwujudkan
masyarakat yang disatukan ini tegaklah sebuah negara yang adil sebagaimana
Firman Allah Ta’ala bermaksud:
“Wahai orang-orang beriman
jadilah kamu orang yang bangun berdiri kerana Allah, menjadi saksi-saksi yang
menegakkan ‘adil’ dan janganlah sebab kamu bermusuh dengan sesuatu kaum lalu
kamu tidak berlaku adil terhadap kaum itu,
sesungguhnya adil itu lebih
hampir kepada taqwa dan bertaqwalah kepada Allah sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui dengan apa yang kamu kerjakan.”
Inilah yang menakutkan
kabilah-kabilah Arab dan kuasa-kuasa besar dunia kerana kumpulan
kabilah-kabilah Arab dan kuasa-kuasa besar dunia penuh dengan kezaliman. Oleh itu nabi Muhamad SAW terpaksa berdepan dengan
kabilah-kabilah Arab dan melakukan gerakan memerdekakan Mekah.
Mengapa tidak dimulakan
perjuangan itu bagi menentang Farsi dan Rome. Farsi menjajah timor semenanjung
Arab dan Rome menjajah barat semenanjung Arab.
Mengapa tidak
dikumpulkan kabilah-kabilah Arab di atas nama nasionalisma Arab bagi
menentang penjajah Farsi dan Rome?
Tetapi dimulakan dengan
perpaduan Islam dan perpaduan manusia. Jelas betapa perjuangan menentang
kezaliman kerana kezalimanlah yang memecah belah manusia. Keadilan mesti
ditegakkan kerana keadilan yang menyatukan manusia.
Nabi Muhamad SAW
mengharamkan asabiah walaupun asabiah itu kecintaan dan kasih kepada bangsa
dan keluarga. Tidak
menjadi kesalahan sayang kepada bangsa dan sayang kepada keluarga. Islam
mewajibkan hubungan silatul rahim dan memutuskan hubungan silatul rahim adalah
haram dan dosa besar.
Tetapi mempertahankan
kaum dan keluarga yang zalim adalah sesuatu yang sangat diharamkan.
Dalam sebuah hadis sabda nabi SAW
bermaksud:
“Bukan dari kalangan
kita orang mengajak kepada jalan asabiah, bukan dari kalangan kita orang
berjuang di atas dasar asabiah, bukan dari kalangan kita orang yang mati di
atas dasar asabiah.”
Lalu para sahabat bertanya:
“Apakah asabiah itu wahai
Rasulullah?”
Jawab Rasulullah SAW:
“Asabiah itu ialah
engkau menolong kaum kamu walaupun dia zalim.”
Oleh kerana mereka kaum kita,
kita menolongnya walaupun mereka zalim. Inilah asabiah yang diharamkan.
Inilah dasar dan konsep
Islam yang diajar oleh nabi kita Muhamad SAW. Inilah kekuatan kepada negara
yang ditegakkan. Di atas dasar ini nabi Muhamad SAW memerdekakan Mekah.
Mekah tidak dijajah
oleh Inggeris, tidak dijajah oleh Peranchis, tidak dijajah oleh China dan tidak
dijajah oleh India, Mekah dijajah oleh pemimpin jahiliah qurais, keluarga nabi
SAW sendiri yang penuh dengan kemungkaran dan kezaliman.
Setelah kabilah jahiliah Arab
dikalahkan dan Mekah dimerdekakan berduyun-duyun orang Arab masuk Islam. Dengan
ini Islam menjadi kekuatan kepada bangsa Arab bukan kebangsaan Arab.
Khalifah Umar Ibni Khattab RA
dijemput menyaksikan kejatuhan Baditul Maqdis daripada Kerajaan Bizantin. Bila
tiba di Baitul Maqdis Saidina Umar berucap dengan ucapan yang masyhur:
“Kita adalah umat yang
diberi kemuliaan, kehebatan dan kekuatan dengan Islam. Sekiranya kita mencari
kemuliaan, kehebatan dan kekuatan lain daripada Islam maka kita akan menerima
hukuman penghinaan daripada Allah.”
Kejatuhan Islam
daripada tangan orang Arab apabila orang Arab berpegang dengan nasionalisma
Arab, Turki dengan kebangsaan Turki dan India dengan kebangsaan India
menyebabkan tanah air umat Islam dipecah-pecahkan.
Orang Arab ingin mengambalikan
kekuatan mereka berdasarkan kebangsaan Arab dengan menubuhkan ‘Lega Arab’
sehingga hari ini bangsa Arab yang jumlahnya hampir dua ratus juta tidak mampu
berdepan dengan Israil yang jumlah rakyatnya lima enam juta orang.
Nasionalisma Arab tidak
memberi kemulian kepada orang Arab. Arab mesti diselamatkan dengan Islam.
Manusia
mesti diselamatkan dengan Islam sahaja. Ini yang kita hendak diperkenalkan
dalam tanah air kita.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment