Tuesday, January 3, 2017

LARANGAN MENINGGIKAN SUARA DI HADAPAN NABI SAW



Thabit bin Kih seorang sahabat di kalangan Ansar yang terkenal dengan suara kuat. Dia berbisik pun kuat juga. Tuhan jadi suaranya kuat. Dia bercakap di hadapan nabi pun suaranya kuat.

Bila turun ayat yang melarang mengangkat suara di hadapan nabi SAW menyebab dia bersedih dan mengurung diri di rumahnya. Kemudian nabi tanya di mana Thabit. Ini menunjukkan kepekaan nabi SAW terhadap beberapa sahabat yang baginda sayang.

Lalu rakan dia pergi ke rumahnya dan di dapati dia duduk di rumah dalam keadaan menangis kerana sedih. Satu riwayat mengatakan dia mengikat dirinya di dalam kandang kuda. “Mengapa kamu buat begini?” Tanya kawannya.

Dia kata: “Aku sudah jadi ahli neraka kerana aku meninggikan suara di hadapan nabi SAW. Ini kesilapan aku. Aku telah membuat dosa.”

Bila diberitahu kepada nabi, lalu nabi berkata: “Beritahu kepada dia, dia adalah seorang ahli syurga.”

Mengikut satu riwayat nabi SAW memanggil dia dan berkata: “Adakah engkau tidak redha engkau menjadi seorang yang mulia di dunia dan mati masuk syurga.”

Lalu Thabit berkata: “Memanglah saya suka sangat kalau itulah keputusan Allah dan keputusan Rasulullah SAW.”

Dia memanglah seorang ahli syurga kerana dia telah mati syahid dalam peperangan Yamamah, peperangan menentang orang murtad yang berlaku selepas wafatnya nabi SAW.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment