Nabi Ayub AS ditimpa
penyakit, anak-anaknya mati, hartanya hilang dengan satu bencana yang
diturunkan kepadanya supaya nabi Ayub menjadi contoh orang sabar. Bencana
penyakit yang menimpanya tidaklah sampai menjejaskan kedudukannya.
Ada cerita yang disebut dalam
kitab Khasyasul Ambia dan disebut dalam setengah kitab tafsir termasuk kitab
tafsir besar. Menjadi kelaziman kitab-kitab tafsir memasukkan cerita-cerita Israiliyyat.
Israiliyyat
cerita-cerita orang Yahudi. Apabila orang Yahudi masuk Islam terutama golongan
ulamak maka mereka membawa cerita-cerita ini di dalam masyarakat Islam. Ada
ulamak-ulamak Islam yang belajar dengan ulamak-ulamak ahli kitab ini dan
meletak semua cerita dalam kitab-kitab yang mereka tulis tanpa mengambil kira
yang sahih dan yang palsu.
Oleh kerana itu
kitab-kitab ini hendaklah ditahkib. Quran tidak ada cacat kerana dipelihara
oleh Allah. Kitab hadis Sahih Bukhari dan Muslim diriwayatkan dengan
sanad-sanad yang sahih dan tidak ada dhaif di dalamnya.
Imam Bukhari meriwayatkan ratusan
ribu hadis. Hadis-hadis ini hadis pilihan sahaja yang dimasukkan di dalam
kitabnya. Sebelum memasukkan hadis-hadis dia sembahyang
istikharah dulu. Diikuti oleh Sahih Muslim.
Yang paling sahih selepas
al-Quranul Karim ialah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari
dan Muslim. Kemudian ulamak-ulamak lain yang meriwayat hadis mengikut syarat Bukhari dan Muslim. Hadis-hadis yang diriwayat
oleh ulamak lain banyak hadis yang lemah dan ada juga hadis rekaan (dhaif). Paling
teruk lagi ialah israiliyyat.
Israiliyyat ialah cerita-cerita
yang dibawa oleh ulamak-ulamak Yahudi yang masuk Islam. Mereka membawa
cerita-cerita yang ada dalam kitab-kitab mereka ke dalam masyarakat Islam. Ada
kalangan ulamak memasukkan cerita-cerita ini dalam kitab mereka. Inilah yang
menjadi masalah.
Mengikut kaedah ulumul
Quran, ilmu al-Quranul Karim dan ilmu hadis maka israiliyyat ini dibahagi
kepada tiga bahagian:
1. Israiliyyat
yang wajib kita percaya iaitu israiliyyat yang sama dengan Quran dan ada dalam
hadis-hadis yang sahih lagi mutawatir. Ada riwayat israiliyyat yang sama dengan
Quran dan sama dengan hadis-hadis nabi SAW. Ini wajib diterima.
2. Israiliyyat yang kita kena
tolak iaitu israiliyyat yang bercanggah dengan Quran dan hadis-hadis nabi SAW. Antaranya ialah israiliyyat yang berkait dengan nabi-nabi dan
rasul-rasul yang boleh menjatuhkan murtabat mereka.
Contohnya nabi Ayub AS. Kononnya nabi Ayub AS sakit sampai berulat tubuh macam
bangkai. Bila jatuh ulat nabi Ayub ambil letak
pula pada tubuhnya. Kononnya takut ulat tidak ada rezeki. Ini pembohongan yang besar. Ini cerita
israiliyyat dan ada dalam kitab. Kita perlu faham bukan semua yang ada
dalam kitab itu kita kena pakai belaka. Kena rujuk kepada Quran dan hadis-hadis
nabi SAW.
Antaranya kisah nabi
Lut AS yang melarikan diri dengan anak perempuannya sebelum negeri Sadum
dibinasakan. Orang Yahudi masuk dalam kitab mereka kononnya nabi Lut berzina dengan anak-anakanya. Ini
menjatuhkan murtabat nabi-nabi. Nabi-nabi dipelihara oleh Allah Ta’ala daripada
membuat sebarang dosa.
Satu lagi ialah kisah nabi Daud AS berkahwin dengan isteri penglima perangnya.
Dia menyuruh penglima perangnya berperang sebab nabi
Daud terpandang isteri penglima perangnya tersangat cantik lalu jatuh hati.
Nabi Daud menyuruh penglima berperang lagi supaya mati. Bila penglima mati dia
dapat kahwin dengan bekas isteri penglimanya. Ini israiliyyat, cerita orang
Yahudi. Ini ada dalam kitab tafsir Quran. Kalangan kita apabila ada
dalam kitab maka terima selalu. Ini tidak boleh, kitab-kitab ini kena tahkib
kerana ada ulamak-ulamak memasukkan semua israiliyyat.
Antara kitab tafsir yang
memasukkan israiliyyat ialah tafsir Ibni Kathir,
tetapi dia menyebut ini israiliyyat. Tafsir al-Qutubi
juga memasukkan israiliyyat dan dia menyebut kisah itu lemah. Ada juga kisah
yang dimasuk dalam kitab tetapi tidak menyebut apa-apa. Ini boleh menimbulkan
kekeliruan.
Di zaman awal Islam belum ada
lagi kertas. Semuanya di tulis pada kayu, pada belulang dan memakai ingatan
begitu sahaja. Bila ada kertas maka banyaklah kitab ditulis dan kita buat
perbandingan. Sekarang ini ada pula komputer. Ribu-ribu kitab boleh dimuatkan
dalam computer. Ini memboleh kita mengkaji mana yang sahih dan mana yang tidak
sahih. Ilmu ini boleh digunakan untuk membuat kajian (tahkib) terhadap
kisah-kisah ini, khususnya yang berkait dengan israiliyyat.
3. Israiliyyat yang terserah pada
akal kita sama ada hendak menerima atau tidak kisah itu. Antaranya israiliyyat
yang masuk dalam hadis israk dan mikraj bukan hadis kerana nabi SAW tidak
menyebutnya. Langit pertama daripada besi, langit kedua
daripada tembaga, daripada perak dan macam-macam. Ini termasuk dalam
israiliyyat dan terpulanglah kepada kajian-kajian baru yang mungkin dibuat.
Antaranya bumi tempat
kita duduk ini berada atas tanduk lembu, lembu atas ikan nun dan ikan duduk
dalam laut. Ini termasuk dalam israiliyyat.
Ini adalah israiliyyat, cerita
orang Yahudi yang dimasukkan dalam kitab-kitab yang ditulis oleh ulamak-ulamak
Islam.
Kita dituntut supaya
belajar dengan berguru, bukan dengan membaca sendiri. Jika membaca sendiri
syaitan boleh masuk jadi tok guru. Guru pula mestilah guru yang mursyid, iaitu
guru yang membaca kitab dengan tahkib, dengan mengkaji. Bukan dengan guru yang
tidak mursyid yang tidak mampu mengkaji mana yang sahih dan mana yang tidak sahih.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment