Tuesday, January 3, 2017

SUMBANGAN SEORANG WANITA TUA



Sebuah kisah zaman Tabi' semasa berlaku perang, datang seorang perempuan tua memberi satu sampul surat dan berkata kepada penglima perang: “Tuan saya seorang miskin, tidak ada apa-apa yang boleh saya sumbangkan dalam peperangan ini melainkan sampul surat ini. Bila hampir sampai dengan medan perang nanti sila buka sampul ini.”

Panglima mengambil sampul itu dan meletak dalam poket bajunya. Sewaktu hendak bertolak ada seorang kanak-kanak yang hendak mengikut sama dalam peperangan.

“Kamu tidak boleh pergi kerana kamu masih kecil.” Kata penglima itu.

Jawab kanak-kanak itu: “Walaupun saya kecil tetapi saya pandai memanah.”

Dia menunjukkan kemahiran memanah dan ternyata dia memanah tepat sebagaimana yang dikehendaki.

Lalu panglima membawa kanak-kanak itu di atas kudanya. Bila tiba hampir dengan medan perang penglima membuka sampul surat itu. Dalam sampul tertulis, tuan bersama-sama sampul ini ada dua helai rambut saya. Tolonglah ikat rambut saya ini di kaki depan kuda tuan semoga dia menjadi saksi di akhirat bahawa dia ikut sama dalam peperangan ini.

Panglima turun daripada kudanya lalu mengikat rambut pada kaki depan kudanya. Maka berlakulah peperangan yang hebat. Kanak-kanak itu dapat membunuh beberapa orang musuh dengan panahnya. Dalam keadan yang kalut satu panah mengenai kanak-kanak itu, lalu dia jatuh.

Bila panglima ini mengangkat kanak-kanak dalam keadaan panah di dadanya anak ini tersenyum seraya berkata: “Pak cik bila balik ke Madinah nanti sampaikanlah salam saya kepada ibu saya dan beritahu ibu saya saya tunggu dia di syurga.”

Panglima bertanya: “Siapa ibu kamu?”

“Wanita tua yang memberi rambut itulah ibu saya.” Kata kanak-kanak itu.

Jadi rambut menolong menjadi saksi di akhirat kelak. Wang, benda, kenderaan, tenaga dan apa sahaja yang disumbang ke jalan Allah akan menjadi saksi di akhirat nanti.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment