Monday, January 2, 2017

MATA RANTAI PERJUANGAN ISLAM



Mata rantai perjuangan Islam yang tidak putus dengan wafatnya nabi akhir zaman, Muhamad SAW. Selepas kewafatan nabi SAW yang menjadi penyambung ialah kumpulan Islam dinamakan Hizbullah, parti yang menegakkan ajaran Allah. Dinamakan Jamaatul Muslimin, dinamakan Thaifah (puak orang-orang Islam) dan dinamakan ummah di kalangan umat Islam.

Perjuangan ini mestilah memenuhi ciri-ciri dan acuan yang ditetapkan oleh Allah SWT. Ianya tidak direka dan tidak boleh dibuat-buat, maka Allah SWT meletakkan agenda tarbiah kepada perjuangan ini. Perjuangan ini mempunyai ciri-ciri sebagaimana yang dilakukan oleh nabi-nabi dan rasul-rasul ASTS. Semua nabi dan rasul melaksanakan perjuangan mereka mengikut agenda yang ditetapkan oleh Allah SWT.

Agenda mengapa manusia ditugaskan di atas muka bumi:

1. Supaya mereka mesti beribadat kepada Allah
2. Supaya mereka berpolitik (memerintah) di bumi Allah
3. Supaya mereka menunaikan amanah melaksanakan hukum Allah SWT.

1. Dalam perkara beribadat dinyatakan oleh Allah SWT:

“Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia di atas muka bumi ini melainkan supaya mereka itu mengabdikan diri kepada Aku yakni kepada Allah.”

Mengabdikan diri bermakna melakukan syi’ar ibadat dikenali dengan upacara-upacara ibadat. Melakukan ibadat sembahyang yang berkait dengan ruh dan jasad, melakukan ibadat puasa yang berkait membina kekuatan ruhani melalui jasad, zakat dan haji berkait dengan ibadat harta-benda dan kaitan harta-benda dengan ruhani manusia.

Mengabdikan diri dengan tunduk dan patuh kepada peraturan Allah SWT. Sebagaimana makhluk-makhluk lain yang berada di alam ini patuh kepada peraturan Allah. Malaikat-malaikat di langit, bintang-bintang cakrawala, awan-awan yang berarak di atas kepala kita, makhluk-makhluk yang ada di bumi, bumi yang terbentang, lautan yang luas dan segala isi bumi dan lautan semuanya menyerah diri kepada Allah SWT.

Firman Allah Ta’ala:

“Adakah mereka itu mahu kepada yang lain daripada ajaran Allah pada Islam, semua yang ada di langit dan yang ada di bumi menyerah diri kepada Allah secara taat dan secara paksa.”

Ada makhluk menyerah diri kepada Allah secara paksa mengikut undang-undang tabi’. Matahari, bintang dan cakrawala beredar secara tabi’, musim-musim yang berada di sekeliling kita yang merupakan peraturan alam yang mempengaruhi kelahiran manusia dan perkembangan kelahiran bahan-bahan yang perlu bagi manusia di atas muka bumi.

Ada kepatuhan secara taat melalui akal yang diberi kepada makhluk itu iaitu makhluk manusia. Semua makhluk ini mesti menyerah diri kepada Allah dengan makna tidak ada pilihan dalam perkara yang ditetapkan oleh Allah SWT kerana Allah menamakan manusia dengan hambanya.

Yaibadi – wahai hamba-hamba Ku
Kulliibadi – katalah wahai hamba-hamba Ku

Allah tidak menamakan manusia dengan rakyat, Allah tidak menamakan manusia dengan warganegara, dengan pegawai, dengan pekerja atau boroh. Tetapi Allah menamakan dengan hamba. Ini bermakna kita tidak ada pilihan, tidak boleh ingkar, wajib ikut segala perintah dan larangan Allah SWT.

Mengabdikan kepada Allah hanya boleh direalisasikan oleh orang-orang beriman.

Firman Allah Ta’ala:

“Tidak harus bagi seseorang lelaki yang beriman dan seseorang perempuan yang beriman apabila Allah membuat suatu keputusan dan rasul yang dipilih oleh Allah membuat keputusan, tidak harus baginya membuat pilihan yang lain.”

Itulah makna nilai diri kita kepada Allah SWT. Kita tidak boleh mengadakan undang-undang sendiri, peraturan sendiri atau ikut kemahuan kita dalam perkara dinaskan oleh Allah SWT. Sekiranya ktia meminda peraturan ini atau memilih peraturan lain kita akan menerima kegagalan.

Sebagai contoh, kenderaan yang memakai minyak disel ditukar kepada minyak petrol maka kenderaan itu akan rusak. Begitu juga kereta yang memakai minyak petrol jika ditukar kepada minyak disel kereta itu akan rusak. Ini peraturan yang dibuat oleh manusia, peraturan Allah SWT jauh lebih hebat.

Kemusnahan yang berlaku dalam dunia hari ini akibat kemungkaran, gejala-gejala social, jenayah yang menular dengan hebat, berlaku cuaca dunia yang tidak menentu kerana manusia memilih peraturan-peraturan yang lain daripada Allah dan tidak mengabdikan diri kepada Allah.

“Telah zahir keburukan di darat dan di laut hasil kerja yang dilakukan oleh tangan-tangan manusia sendiri supaya dirasakan kepadanya sebahagian daripada akibat perbuatan mereka, mudah-mudahan mereka kembali kepada Allah”

Kemusnahan yang berlaku dalam masyarakat kerana tidak mengabdikan diri kepada Allah, tuhan yang menjadikan manusia itu sendiri. Tanggungjawab mengabdikan diri kepada Allah mesti ditunai dengan betul.

2. Kewajipan politik

Allah Ta’ala mengisytiharkan manusia adalah makhluk politik semenjak Allah mencipta nabi Adam AS. Bahkan sebelum diciptak nabi Adam AS Allah Ta’ala mengisytiharkan kepada malaikat:

“Dan ingatlah ketika tuhan mu berfirman kepada malaikat sesungguhnya Aku akan jadikan atas muka bumi itu khalifah.”

Perkataan khalifah bermakna menunaikan tanggungjawab yang diperintah oleh Allah untuk mentadbir muka bumi termasuk diri manusia dan masyarakat mereka, termasuk bahan-bahan yang digunakan oleh manusia untuk memakmurkan bumi. Inilah makna khalifah yang dihuraikan oleh ulamak antaranya Ibni Khaldum dalam kitab al-Mukaddimah, al-Mawardi dalam kitab al-Ahkami Sultaniah dan ulamak-ulamak lain. Mereka mengatakan menegak agama dan siasah politik dunia dan mentadbir dunia dengan agama.

Sabda Rasulullah SAW dalam hadis sahih:

“Adalah Bani Israil yang menjadi pemimpin siasah politik mereka ialah nabi-nabi ASTW.”

Nabi-nabi ASTW berdakwah mengajak manusia supaya mengabdikan diri kepada Allah dan mengajak kerajaan di zaman masing-masing supaya memerintah dengan hukum Allah SWT. Sama ada rasul-rasul itu menang dan menjadi ketua negara atau rasul-rasul itu tidak sempat dengan kemenangan dan menjadi pemimpin pembangkang di zaman masing-masing. Nabi Daud, nabi Sulaiman dan nabi kita Muhamad SAW menjadi ketua negara. Pembangkang ialah penentang kerajaan di zaman masing-masing.

Rasul-rasul bukan sekadar menjadi imam sembahyang tetapi dalam masa yang sama menjadi pemimpin untuk menentang kerajaan di zaman masing-masing. Jadi mereka sama ada pemimpin kerajaan atau pemimpin pembangkang dalam istilah politik hari ini.

3. Tanggungjawab amanah yang dinyatakan oleh Allah dalam al-Quranul Karim. “Sesungguhnya kami telah membentangkan amanah kepada langit bumi bukit-bukau dan gunung-ganang. Semuanya enggan dan takut memikulnya tetapi manusia sanggup memikulnya, sesungguhnya manusia itu zalim lagi jahil.”

Hanya manusia yang sanggup memikul, makhluk lain tidak sanggup kerana manusia Allah jadikan unsur ruhani, unsur kebendaan dan unsur akal fikiran yang boleh menguasai makhluk-makhluk yang lain. Hanya manusia yang layak memikulnya dengan syarat manusia itu menerima peraturan Allah dengan amanah. Maka nabi-nabi dan rasul-rasul menerima ajaran Allah dengan amanah untuk menunaikan ajaran Allah atas muka bumi. Amanah yang paling besar ialah amanah memimpin negara.

Disebut dalam hadis riwayat Bukhari dan Muslim:
“Sedang kami berada dalam majlis nabi SAW, ketika nabi SAW sedang bercakap bersama dengan sahabatnya datang seorang ‘Arabi, seorang Arab dari kawasan pendalaman yang jauh dari Madinah yang tidak ada kesempatan menghadiri majlis ilmu bertanya: “Wahai Rasulullah bilakah berlakunya kiamat?

Nabi tidak melayan soalan itu, meneruskan percakapan. Ada kalangan sahabat menganggap Rasulullah tidak senang dengan orang badwi itu kerana menyoal tidak beradab dan ada yang menyatakan mungkin Rasulullah tidak dengar soalan itu.

Tiba-tiba nabi SAW bersabda: “Mana dia orang yang bertanya tentang kiamat?”

Lalu orang badwi itu menjawab: “Ini saya wahai Rasulullah.”

Jawab Rasulullah SAW: “Apabila dihilangkan amanah.”

Lalu dia bertanya: “Bagaimana menghilangkan amanah itu.”

Jawab nabi SAW: “Apabila diletakkan al-amru, urusan kepada orang yang bukan ahlinya.”

Urusan yang besar ialah urusan politik, urusan memerintah negara. Tidakkah Allah Ta’ala berfirman: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menunaikan amanah kepada orang yang ahli dan apabila kamu menghukum, memerintah dan mentadbir di kalangan manusia hendaklah adil. Allah menyuruh kamu dengan ajaran yang sebaik-baiknya sesungguhnya Allah itu maha mendengar lagi maha melihat.
Wahai orang-orang yang beriman taatilah Allah, taatilah rasul dan ulil amri yang memimpin dan memerintah negara selagi ulil amri mentaatilah Allah dan rasul. Jika sekiranya kamu bertelingkah dengan sesuatu perkara kembalilah kepada Allah dan rasul sekiranya kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, itulah penyelesaian yang sebaik-baiknya.”

Nabi kita Muhamad SAW telah mendirikan sebuah negara yang dibangun di atas asas acuan yang ditetapkan oleh Allah SWT. Negara yang berjaya memimpin dunia, berjaya mewujudkan kuasa besar dunia yang adil baik untuk seluruh manusia yang tidak pernah berlaku sebelum daripadanya dan tidak mampu dilakukan oleh kuasa besar dunia selepas daripadanya.

Negara yang menegak Islam menjadi agama yang berdaulat, agama yang memerintah bukan agama yang diperintah. Apabila Islam ditegakkan bangsa Arab, generasi awal Islam yang dilahir di tengah padang pasir di bumi Mekah yang kering kontang, bumi yang tidak tamadun dan kalangan buta huruf, dikurniakan kepadanya al-Quranul Karim, kitab makjizat dibentuk dan ditarbiah oleh Allah SWT melahirkan satu umat yang telah berjaya menjatuhkan dua kuasa besar dunia, Farsi dan Rome. Ini menggerunkan dua kuasa besar yang lain, China dan India.

Allah Ta’ala menyempurnakan agama-Nya: “Pada hari ini orang-orang kafir telah berputus asa daripada agama kamu, mereka tidak kalah dengan Islam maka jangan kamu takut kepada mereka, takutlah kepada Allah. Pada hari ini Aku telah sempurnakan agama kamu dan Aku telah cukupkan untuk kamu nikmat Aku dan Aku telah redha Islam menjadi agama kamu.”

Ketika pemimpin-pemimpin Qurais takut menerima Islam, kalangan bangsawan gerun menerima Islam dan kalangan ahli kitab yang tahu kitab tidak berani menerima Islam. “Dan mereka berkata jika sekiranya kami ikut petunjuk Islam yang kamu bawa ini wahai Muhamad nescaya Mekah akan dijahnamkan.”

Mekah akan diserang dan hancurlah Mekah ini. Adakah mereka tidak sedar Allah yang meletakkan mereka di bumi Mekah yang kering kontang dibawa kepada mereka segala buah-buahan yang datang dari seluruh pelusuk dunia. Allah telah meletakkan satu strategi yang menakjubkan. Meletakkan bumi Mekah pengembaraan waktu sejuk dan waktu panas.

Mekah menjadi pusat dagangan, pusat ekonomi, pusat politik dan pusat agama serta merupakan pengkalan dagangan kepada Eropah dan negeri-negeri sekitarnya dan menghubungkan dengan Yaman dan negeri-negeri sebelah timor. Mekah menjadi pengkalan diatur oleh Allah Ta’ala dengan cara yang menakjubkan.

Allah memberi rezeki yang melimpah, ditegakkan kuasa pemerintahan yang bermula dengan membangun manusia. Agenda membangunkan Islam dengan membangunkan manusia. Berbeza dengan ideologi-ideologi yang lain bila hendak membangun negara mesti dengan ekonomi. Jika tidak ada ekonomi negara tidak boleh dibangunkan.

Kita berbeza dengan pihak lain. Kita mengatakan untuk menegak dunia mesti membangun manusia itu sendiri, dengan iman, dengan ilmu, dengan aqidah dan dengan akhlak yang mulia. Kemudian manusia boleh mentadbir, kelemahan dibena menjadi kekuatan.

Jika manusia tidak ada iman akhlaknya runtuh, ada duit banyak akan dihabiskan, ada harta dirosakkan harta, ada hasil bumi tidak memberi apa-apa faedah.

Oleh itu mestilah dimulakan dengan pembangunan manusia.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment