Wednesday, January 4, 2017

KEJADIAN MANUSIA



Dari Hadith Qudsi.
 
Yang menggetarkan segenap tubuh serta menunjukkan, kebesaran yang Maha Pencipta.

Allah SWT Berfirman:

Wahai anak Adam Aku jadikan engkau dalam perut ibu mu, dan Aku tutup wajah mu dengan penutup supaya tak lemas terhidu engkau dalam rahim.

Dan Aku jadikan engkau tenang dilindungi di sebalik rahim ibu mu. Aku cukupkan bagi engkau makanan mu.

Dan Aku jadikan di samping kanan dan kiri mu tempat berpaut. Di kanan mu hati. { liver } dan di kiri mu hempedu { spleen } ibumu.

Setelah itu, Aku ajarkan engkau untuk tetap dan duduk di dalam badan ibu mu.

Adakah yang lain selain dari Ku yang mampu menjadikannya sedemikian?

Setelah berakhir penciptaan mu dan disempurnakan kejadian mu, Aku arahkan kerajaan Ku dengan penuh kasih dan sayang untuk mengeluarkan mu dari rahim, maka dikeluarkanlah diri mu.

Tiada bagi mu gigi untuk mengunyah, dua tangan untuk menggapai, juga kaki untuk berdiri.  Engkau tidak punya apa-apa.

Aku jadikan susu yang lengkap lagi bersih dari dada ibu mu, yang sejuk di musim panas dan panas di musim sejuk.

Dan Aku letakkan cinta dan kasih kepada engkau dalam diri kedua orang tua mu.

Tidak meniarap engkau sebelum mampu, tidak duduk engkau sebelum mampu, tidak merangkak engkau sebelum mampu, tidak berdiri engkau sebelum mampu.

Apabila engkau telah kuat untuk berjalan sekarang, engkau bermaksiat sa'at engkau berseorangan! Dan engkau langsung tidak malu pada Ku.

Maka Aku tetap peringatkan: 

Jika engkau berdoa, aku makbulkan. Jika engkau meminta, Aku berikan. Jika engkau bertaubat,
Aku bawa engkau kepada Ku

Sungguh ajaib, engkau wahai anak Adam. Ketika dilahirkan kau diazankan, dan diiqamatkan tanpa di sertai solat. Dan bila kau mati engkau disolatkan tanpa didahulukan azan.

Sungguh ajaib bagi mu wahai anak Adam. Ketika lahir tidak kau ketahui siapa yang mengeluarkan mu dari tubuh ibu mu, dan ketika kau mati tidak juga engkau ketahui siapa yang memasukkan engkau ke kubur mu.

Sungguh ajaib perihal mu anak Adam. Ketika kau dilahirkan ada yang menggosok dan membersihkan mu, dan setelah engkau mati ada juga yang menggosok dan membersihkan mu.

Sungguh ajaib perihal mu anak Adam. Ketika lahir tidak kau tahu siapa yang gembira dan tersenyum atas kelahiran mu, dan setelah ajal mu masih engkau tidak tahu siapa yang menangisi dan bersedih ke atas mu.

Ajaib sungguh perihal mu anak Adam. Ketika engkau di perut ibu mu Aku jadikan engkau, di dalam tempat yang sempit lagi gelap, dan apabila mati dijadikan bagi engkau kubur yang sempit lagi gelap.
Ajaib sungguh perihal mu anak Adam. Lahir mu terus engkau dibalut dengan kain putih untuk menutupi mu, mati mu juga engkau dikafankan dengan kain putih untuk menutupi mu.

Ajaib sungguh perihal mu anak Adam. Apabila engkau lahir ditanyakan manusia mengenai syahadah dan perihal mu. Dan setelah engkau mati engkau ditanyakan malaikat tentang amal-amal engkau yang syaleh dan apa bekal mu untuk akhirat?

Paksakan untuk sebut di hati dua kalimah Syahadah. ‘Asyha' du an Lailahaillallaha illallah Waasyhaduanna Muhammadar Rasulullah.’

Bacakan juga surah al-Ikhlas:

Bismillah. 

Qul hu'wallah hu' Ahad.
Allah hu'ssomad.
Lam yalid walam yuulad.
Walam yaqullahu kufuwan Ahad

No comments:

Post a Comment