Sunday, January 1, 2017

MEREKA YANG TINGGAL PERJUANGAN



Firman Allah Ta’ala surah al-Imran (surah 3) ayat 179:

“Allah tidak sekali-kali akan membiarkan orang-orang yang beriman dalam keadaan yang kamu ada seorang (bercampur aduk mukmin dan munafik, bahkan Ia tetap menguji kamu) sehingga Ia memisahkan yang buruk (manufik) daripada yang baik (beriman).
Dan Allah tidak sekali-kali akan memperlihatkan kepada kamu perkara-perkara yang Ghaib akan tetapi Allah memilih dari Rasul-Nya sesiapa yang dikehendaki-Nya (untuk memperlihatkan kepadanya perkara-perkara yang Ghaib). 

Oleh itu berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasul-Nya; dan kamu beriman dan bertaqwa, maka kamu akan beroleh pahala yang besar.”

Allah Ta’ala tidak akan membiarakan orang-orang beriman begitu sahaja melainkan Allah Ta’ala membuat sesuatu untuk membuang mereka yang buruk daripada yang baik. Allah Ta’ala tidak menampakkan sesuatu yang ghaib. Yang ghaib ada dalam hati orang.

Kita tidak mengetahui siapa yang ikhlas kepada Allah Ta’ala dan siapa yang berjuang kerana hendak keduniaan. Hanya Allah Ta’ala yang mengetahui. Kadang-kadang Allah Ta’ala dedahkan pada rasul-Nya dan Allah Ta’ala dedahkan kepada kalangan ahli khasaf.

Nabi mengetahui di Madinah ada orang munafik dan dibenarkan mereka datang ke masjid dan dengar nabi mengajar. Ada yang bertaubat dan ada yang munafik sampai ke mati.

Allah Ta’ala lakukan kerana hendak menguji manusia. Percayalah kepada Allah dan rasul dan barangsiapa percaya kepada Allah dan rasul-Nya mendapat pahala yang sangat besar.

Ayat ini berkait dengan perang Uhud. Bila nabi SAW mendapat tahu melalui risikan, 3,000 tentera musyrikin akan menyerang Madinah lalu nabi SAW bermesyuarat dengan para sahabat.

Ada cadangan supaya menunggu musuh datang menyerang Madinah. Abdullah bin Ubai, pemimpin munafik menyokong cadangan ini. Bertahan di Madinah dapat berlawan di lorong-lorang rumah dan kaum muslimat boleh berlawan melalui jendela rumah. Nabi cenderung kepada cadangan ini. Abdullah bin Ubai, pemimpin munafik yang menyokong cadangan ini bukan ikhlas tetapi supaya senang dia hendak lari kalau tewas.

Cadangan kedua disokong oleh Saidina Hamzah iaitu bertempur di luar Madinah iaitu berperang di Uhud. Jika berperang di Madinah dan kalah Madinah ditawan oleh musuh. Ini merbahaya. Jika kita bertempur di Uhud, jika tewas kita boleh undur dan mengambil langkah baru untuk menentang musuh. Madinah selamat.

Akhirnya nabi menerima cadangan kedua iaitu berperang di Uhud. Kemudian nabi SAW balik ke rumah untuk memakai baju rantai dan bersedia untuk berperang.

Abdullah bin Ubai membisik-bisikan kepada orang ramai mengapa tidak menerima cadangan yang dipersetujui oleh Rasulullah. Ini menyebabkan para sahabat yang membuat cadangan kedua rasa bersalah lalu pergi ke rumah Rasulullah untuk menarik balik cadangannya.

Masa itu nabi SAW sudah memakai baju rantai. Nabi kata:

“Seseorang rasul bila sudah memakai baju perang dan sudah membuat keputusan tidak akan sekali-kali berganjak lagi dengan keputusannya.”

Maka tentera Islam keluar ke Uhud. Abdullah bin Ubai yang tidak berpuashati kerana cadangannya ditolak menarik pengikutnya seramai 300 orang. Mereka menarik diri daripada ikut berjuang. Ini macam tubuh parti baru dan menyerang parti asal.

Ayat ini berkait dengan peristiwa Uhud dan Quran adalah petunjuk kepada seluruh manusia hingga akhir kiamat. Ulamak mengatakan pengajaran diambil dari lapaz yang umum bukan sebab yang khusus.

Cerita orang meninggal perjuangan zaman nabi SAW sudah berlaku.

Dalam perjanjian Hudaibiah, mana-mana orang Mekah yang berhijrah ke Madinah kena hantar balik, tetapi mana-mana orang Madinah yang berhijrah ke Mekah tidak boleh hantar balik.

Antara orang Madinah yang lari ke Mekah ialah Abdullah bin Abi Sarah. Abdullah bin Sarah ini bukan calang-calang orang. Dia penulis wahi yang dilantik oleh nabi, boleh murtad. Penulis wahi, Abdullah bin Abi Saraf yang murtad tidak dihantar balik ke Madinah.

Penulis wahi, orang yang nabi lantik boleh murtad apatah lagi orang yang tidak penulis wahi.
Kita tidak hairan zaman kita ini ada orang yang menyeleweng daripada perjuangan.

Saidina Umar naik geram dengan perjanjian itu tetapi nabi SAW mempunyai pandangan politik yang jauh. Politiknya ialah mengiktiraf Madinah sebagai negara. Akhirnya mereka melanggar perjanjian Hudaibiah membolehkan nabi membuka Mekah.

Bila Mekah dibuka nabi SAW telah menyenaraikan beberapa orang yang tidak boleh dimaaf. Jika berjumpa tangkap dan bunuh walaupun bergantung di kelambu Ka’abah. Antara yang termasuk dalam senarai ini ialah Abdullah bin Abi Saraf, penulis wahi.

Abdullah bin Abi Saraf adik beradik susu Saidian Uthman. Saidina Uthman menantu nabi, dia banyak menyumbang dalam peperangan Tabut dan dia dimalu oleh malaikat. Saidina Uthman membawa Abdullah bin Abi Saraf dan meminta nabi SAW memaafkannya. Nabi SAW membebaskan Abdullah bin Abi Saraf selepas 3 kali Saidina Uthman meminta Abdullah dimaafkan.

Jadi cerita menyeleweng ini berlaku semenjak zaman nabi kerana Allah Ta’ala hendak uji dan menapis.  Mereka yang mewarisi perjuangan Islam mestilah mereka yang benar-benar ikhlas. Mereka yang tidak ikhlas tuhan akan campak keluar daripada perjuangan.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment