Kita perlu kembali kepada sejarah
kejadian iblis dan syaitan yang dikaitkan dengan peristiwa yang berlaku antara
Adam dan Iblis.
Setelah Allah SWT sempurnakan
kejadian Adam, Allah Ta’ala memerintahkan agar semua sujud kepada Adam kerana
menghormati kejadian Allah Ta’ala. Sujud itu dinamakan sujud tahiyyah. Semua
sujud kecuali iblis.
Keterangan ini ada disebutkan
dalam al-Quranul Karim:
“Semua sujud kecuali iblis.”
Allah Ta’ala tanya Iblis kenapa
tidak sujud kepada Adam.
Iblis menjawab:
“Engkau jadikan aku daripada api
dan Engkau jadikan Adam daripada tanah.”
Bagi iblis api lebih mulia
daripada tanah. Sedangkan api padam bila ditimbus dengan tanah. Allah Ta’ala
laknat iblis kerana engkar sujud kepada Adam.
Apabila Allah Ta’ala
menghukum iblis sedemikian rupa iblis merasakan bahawa manusia ini adalah punca
kemurkaan Allah Ta’ala.
Bermula daripada
peristiwa itu iblis bersumpah menjadi musuh kepada manusia. Dalam Quran juga
disebut iblis meminta umurnya dipanjangkan hingga hari kiamat kelak.
Allah Ta’ala menjawab:
“Engkau termasuk dalam
golongan yang mati lambat hingga hari kiamat.”
Dalam al-Quran disebutkan juga:
“Wahai
Tuhanku, oleh kerana Engkau telah menghukumkan aku demikian rupa aku akan
jadikan manusia keturunan Adam itu yang buruk itu baik dan yang baik itu
buruk.”
Inilah yang menyebabkan
manusia menjadi sesat dan sebagainya. Iblis akan menjadikan manusia sesat tanpa
mengira sesiapa pun. Tetapi manusia yang kuat iman mungkin tidak mampu
dipengaruhinya.
Oleh kerana sumpah dan azam iblis
terhadap anak Adam ini Allah Ta’ala memberi amaran kepada anak Adam supaya
sentiasa berwaspada.
Iblis
telah memesongkan Adam dan Hawa menyebabkan kedua-duanya terkeluar daripada
syurga. Dan ini terus menerus akan dilakukan terhadap keturunan Adam.
Allah Ta’ala menjelaskan bahawa
tipu helah iblis itu terlalu licik. Allah Ta’ala mendedahkan iblis menjanjikan
kefakiran dan menyuruh manusia melakukan kejahatan.
Dalam amalan-amalan kebatinan
Melayu, ketika berubat dan sebagainya kadang-kadang mereka berdampingan dengan
makhluk halus yang disebut sebagai jin. Makhluk halus ini disebut sebagai jin
Islam, shiekh, khadam dan seumpamanya.
Allah menjelaskan memang ada
lelaki daripada golongan manusia berlindung dengan golongan lelaki di kalangan
jin, maka jin-jin yang dibuat teman atau minta tolong itu akan menambah
kesesatan lagi.
Dijelaskan juga bahawa
barangsiapa menjadikan syaitan itu sebagai teman tanpa mengira dalam bentuk apa
sekali pun maka itu adalah seburuk-buruk teman.
Dalam al-Quran banyak menyebut
nama-nama jin, syaitan dan sebagainya. Ini menunjukkan makhluk ini memang wujud
dalam dunia di samping kewujudan malaikat dan manusia. Tetapi keupayaan kuasa
jin itu menimbulkan masalah khurafat dan bidaah dalam masyarakat termasuklah
masyarakat Melayu.
Iblis dan syaitan ini
cuba mempengaruhi manusia supaya melakukan dosa-dosa kecil berterusan,
dosa-dosa besar dan yang paling besar sekali ialah untuk menjadikan manusia keluar
daripada agama Islam iaitu menjadi kufur, syirik dan murtad.
Pada satu ketika bahawa makhluk
ini boleh mengganggu jasad manusia.
Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya syaitan itu
berupaya berjalan dalam tubuh manusia melalui pembuluh darah.”
Jin boleh masuk dalam darah dan
boleh menyebabkan histeria, menurun dan sebagainya. Ini perlu diperhatikan oleh
masyarakat kita.
Sebagaimana disebut oleh para
ulamak bahawa telah sepakat di kalangan ulamak wujudnya makhluk-makhluk lain
yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar seperti malaikat, syaitan dan jin.
Bahkan dia telah dinaskan di
dalam al-Quran dan juga hadis-hadis nabi SAW dan menjadi ijmak hampir semua
umat, khususnya umat Islam kecuali kata Ibni Tarmiyah RA beberapa kumpulan
daripada kumpulan umat Islam menafikan hal tersebut.
Berhubung dengan definisi jin,
syaitan dan iblis mari kita merujuk kepada tata-bahasa Arab:
1. Maksud jin.
Orang Arab bila menamakan
satu-satu perkara ia mengambil kemunasabahan. Contohnya, kalimah jin ini
daripada kalimah janna yajinnu, jinna dan sebagainya.
Orang gila dipanggil majnun
kerana hijab akalnya tidak nampak. Kanak-kanak dalam rahim ibu dipanggil janin
kerana terlindung.
Malam dipanggil jann. Syurga
dipanggil Jannah kerana pohon dalam syurga banyak sampai orang duduk di dalam
tidak nampak.
Begitu juga jin. Jin tidak nampak
kerana terlindung maka dinamakan jin. Sabit dalam dalam al-Quranul Karim jin
diciptakan oleh Allah daripada api yang tidak ada asap.
Dalam hadis menyebut bahawa jin
diciptakan oleh Allah SWT lebih dahulu daripada manusia dua ribu tahun.
Jin dikatakan duduk di dunia atau
di bumi sebagaimana yang masyhur. Jin sebagaimana disebut oleh Ibni Abdi Bad
menyatakan ada nama-nama banyak di sisi orang Arab dan pada dialek bahasa
Mereka.
a. Dipanggil jinni. Ini
semata-mata jin.
b. Dipanggil amil yang
dimaksudkan hidup bersama dengan manusia
c. Dipanggil arwah iaitu yang
mengacau kanak-kanak kecil
d. Dipanggil syaitan atau jin yang
jahat dan menyakitkan
e. Dipanggil ifrik iaitu gagah
daripada yang lain.
2. Syaitan.
Syaitan, ada mengatakan diambil
daripada kalimah satana yang bermakna jauh kerana syaitan ini jauh daripada
rahmat Allah, jauh daripada keredhaan Allah, jauh daripada segala sifat yang
baik melainkan semuanya sifat yang jahat.
Kata sesetengah ahli bahasa
syaitan diambil daripada kalimah syatah bermakna terbakar kerana dia makhluk
daripada api.
Pendapat pertama lebih kuat
kerana didasarkan oleh hadis nabi SAW.
3. Iblis.
Al-Imamul Baghawi melalui kitab
tafsirnya menyebut Izrail adalah bahasa Syirianiah dan dalam bahasa Arab
dipanggil halfs. Bila dia derhaka kepada Allah maka Allah tukar nama dan
gambarannya dengan memberi nama iblis kerana dia telah lupus daripada rahmat
Allah.
Allah telah khilaf padanya. Ibni
Abbas dan sesetengah ulamak tafsir mengatakan iblis daripada malaikat dan
al-Hasan kata iblis adalah daripada jin. Ini dibahas panjang lebar dan
mengatakan ia bukan daripada malaikat kerana dinaskan daripada api.
Ibni Abbas juga menyatakan iblis
yang dikenali sebagai Azazil adalah semulia-mulia di kalangan malaikat yang
mempunyai empat sayap, kemudian terputus daripada nikmat Allah, daripada rahmat
Allah dengan sebab keengkarannya.
Pendapat Abu Ubaidah dan lainnya
mengatakan iblis diambil daripada perkataan iblas yakni jauh daripada kebaikan
dan putus asa daripada rahmat Allah.
Kebanyakan ulamak setuju menyebut
iblis ini satu sedangkan syaitan banyak. Sebab itu syaitan kadang-kadang
dijamakkan iaitu disebut dengan banyak seperti syayatinulins waljin.
Kesan seseorang yang meresapi
jin.
Mengikut Hadis bermaksud:
“Sesungguhnya syaitan itu
berupaya berjalan dalam tubuh manusia menurut pembuluh darah.”
Wujudnya makhluk ini yang
mengganggu kehidupan manusia yang perlu kita fahami ialah untuk berjaga-jaga.
Bila kita tahu ada musuh maka hendaklah kita berjaga-jaga.
Kita perlu mengetahui apa tujuan
makhluk ini meresapi tubuh manusia.
Dalam amalan pendukunan, makhluk
halus akan dipanggil meresap dalam tubuh menyebabkan dukun itu tidak sedarkan
diri atau separuh tidak sedarkan diri. Lalu dia berubat.
Pada masa itu segala tindak
tanduk dan percakapannya bukan atas kehendak dia tetapi kehendak makhluk halus
yang ada dalam tubuhnya.
Dalam keadaan tertentu dukun itu
orang muda tetapi bersuara macam orang tua kerana makhluk yang ada dalam
tubuhnya makhluk tua.
Si dukun akan bertanya orang yang
datang berubat itu cucu hendak apa.
Orang itu mungkin berkata:
“Tok! Cucu sedang belajar, cucu
hendak ilmu penerang hati.”
Sebenarnya orang ini bukan minta
ilmu penerang hati kepada dukun itu tetapi minta kepada makhluk yang meresap
dalam tubuh dukun itu iblis atau syaitan. Apatah lagi sebelum menurun itu dia
berasap kemiyan, dia membaca ayat al-Quran dan diikuti dengan jampi.
Kadang-kadang orang datang
berubat memberitahu emaknya sakit di rumah. Dukun pun senyap sekejap sambil
memejam mata. Lepas itu dia berkata:
“Emak kamu sakit sudah tiga hari
dan dia patah kaki.”
Jadi dia boleh tahu kerana
diberitahu oleh makhluk halus yang meresapi tubuhnya.
Begitu juga dalam amalan
kebatinan mempertahankan diri. Orang ini tidak pernah belajar ilmu persilatan
secara fizikal. Tetapi dalam setengah jam sahaja tiba-tiba dia boleh bersilat
dengan hebat sedangkan dia tidak pernah belajar bersilat.
Mengapa boleh berlaku demikian?
Itu adalah disebabkan makhluk
yang meresap dalam tubuhnya. Bila makhluk itu keluar langsung dia tidak boleh bersilat.
Ada juga seseorang itu boleh
mengurut bila makhluk halus meresap dalam tubuhnya sedangkan dia tidak pernah
belajar mengurut.
Ada juga amalan yang menyebabkan
seseorang itu kebal. Bila kita tumbuknya rasa macam batu.
Kesan lain ialah dalam amalan
teater tradisional yang masih lagi berlaku sekarang. Contoh tarian bubu atau
kuda kepang. Dia panggil makhluk-makhluk halus selepas membakar kemiyan
misalnya, maka makhluk itu meresap dalam tubuh menyebabkan mereka tidak sedar
lalu menari.
Jadi mereka berupaya menari dalam
keadaan khayal lantaran diresapi oleh makhluk itu.
Makhluk halus ini bila dia
meresap dalam badan manusia terutama sekali dia pergi kepada otak. Bila dia
masuk dalam otak maka akan hilanglah fungsi otak menyebabkan seseorang itu
bertindak tidak normal yang dikenali histeria.
Kita tidak nafikan histeria itu
disebabkan oleh desakan hidup, masalah rumah tangga, masalah kewangan dan
sebagainya. Bila ini berlaku kepada seseorang itu maka makhluk ini akan mudah
masuk dan menyerang otak menyebabkan mereka berkelakuan dalam keadaan luar
biasa.
Gangguan yang kedua ialah pada
hati yang boleh menyebabkan seseorang itu waswas. Bila sembahyang berasa
waswas. Kadang-kadang terasa terkentut padahal tidak. Kadang-kadang terasa
membuang air kecil tetapi tidak pun. Kadang-kadang teringat kerja di pejabat
belum selesai.
Kadang-kadang waswas lebih teruk
daripada itu. Ditimbulkan soalan seperti adakah tuhan itu satu, adakah Islam
ini betul dan adakah aku murtad.
Waswas menyebabkan seseorang itu
berasa sedih tanpa sebab. Apatah lagi kalau ada masalah seperti kematian, teman
lari, biasiswa tidak dapat dan sebagainya.
Bila ada stres makhluk halus
mudah masuk dalam tubuh seseorang yang boleh memberi bermacam-macam gangguan
dalam hati.
Manusia apabila dikuasai akalnya
dia boleh dikawal oleh makhluk halus. Bila seseorang itu dipanggil:
‘Assalamualaikum’, mana duit. Kad ada atau
tidak. Jum pergi ambil duit.”
Orang terkena pukau itu ikut apa
sahaja yang diarah kepadanya. Kadang-kadang dia terfikir kenapa dia memberi
duit kepada orang itu. Tetapi kesedarannya hanya sedikit menyebab dia tidak
mampu mengawal dirinya. Ini bergantung kepada kekuatan iman seseorang itu dan
perlindungan daripada Allah SWT.
Orang yang terkena ilmu pengasih
yang menggunakan jin akan terpukau. Contohnya bila tiba pukul empat petang dia
rasa rindu kepada orang yang memujanya itu. Kadang-kadang bila pukul empat
petang sahaja dia mula berjalan kerana otaknya dikuasai oleh makhluk halus itu.
Hati dikuasai dan badannya ditarik menyebabkan dia berjalan.
Jika ruhnya kuat dia tidak akan
tertarik dengan izin Allah SWT.
Jadi kesan daripada penglibatan
makhluk-makhluk kepada manusia berbeza-beza.
Makhluk halus ini kadang-kadang
boleh memberi kesan kepada kita.
Allah menyebut dalam Quran:
“Mereka yang makan riba mereka
ini tidak bangun melainkan bagaimana bangun orang yang dirasuk syaitan.”
Bayangkan satu misalan yang orang
tidak tahu makhluk, syaitan masuk dalam tubuhnya itu yang digambarkan dalam
Quran.
Anak kepada Ibni Hambal namanya
Abdullah berkata kepada ayahnya:
“Ayah ku ada kaum yang mengatakan
jin tidak boleh masuk dalam tubuh manusia.”
Jawab Ibni Hambal:
“Wahai anak aku berdustalah orang
yang bercakap di atas lidah seperti ini.”
Ada satu hadis mengatakan ada
seorang perempuan membawa anak lelaki kecil kepada nabi SAW:
“Ya Rasulullah anak aku ini
terkena gila dan ianya berlaku ketika pagi dan ketika petang.”
Lalu Rasulullah sapu dengan
tangannya didada kanak-kanak itu dan berdoa kepadanya. Tiba-tiba kanak-kanak
itu termuntah dan keluar daripada mulutnya seperti anak anjing kecil berwarna
hitam.
Jadi, ini menunjukkan gangguan
jin boleh berlaku kepada seseorang.
Manusia ditugaskan menjadikan
khalifah di bumi. Manusia berbeza daripada malaikat dan jin. Manusia mempunyai
ruh dan jasad sedangkan malaikat dan jin tidak berjasad. Manusia yang bertaqwa
menjadi khalifah yang baik, tetapi jika manusia itu tidak menurut perintah
Allah Ta’ala dan banyak membuat kemungkaran maka makhamnya lebih buruk daripada
binatang.
Manusia yang banyak membuat
maksiat ruhnya lemah. Ketika ruh lemah maka mudahlah makhluk-mahkluk halus
meresap ke dalam badannya.
Jin dan syaitan ini sebenarnya
lemah dan tipu daya mereka pun lemah. Mereka takut kepada manusia. Iblis dan
syaitan lari apabila melihat saidina Umar hendak lalu.
Ini menunjukkan orang yang kuat
iman, jujur dan ikhlas dan kuat hubungan dengan Allah digeruni oleh iblis dan
syaitan. Jadi iman merupakan banteng kepada setiap inividu.
Apabila manusia banyak melakukan
maksiat seperti minum arak, berzina, menipu, rasuah dan tidak sembahyang lebih
mudah ruhnya dikuasai oleh makhluk halus ini. Semakin banyak maksiat dilakukan
semakin hebatlah penguasaan makhluk halus.
Makhluk halus meresap dalam tubuh
manusia dan memberi bisikan pada hati. Kadang-kadang makhluk halus tidak
meresap dalam jasad manusia tetapi duduk di sebelah dan memberi maklumat
melalui telinga yang hanya dapat didengar oleh manusia berkenaan sahaja.
Dalam banyak kitab disebut tempat
yang syaitan suka duduk ialah di bilik air. Oleh itu untuk melindungi daripada
gangguannya sebelum melangkah masuk hendak dibaca doa:
A’U ZUBIKA MINAL HUBUSYI
WALKHABAAIS
(Aku minta berlindung kepada Mu
ya Allah daripada kejahatan syaitan jantan dan betina)
Masuk bilik air dengan kaki kiri
dan jika sudah masuk doa itu hendaklah dibaca dalam hati.
Ada orang mencurah air panas
dalam bilik air dan mengenainya menyebabkan makhluk halus akan membalas dendam
dengan melakukan gangguan terhadap orang berkenaan.
Dalam hadis ada menyebut diantara
tempat yang makhlus halus suka duduk ialah tempat-tempat yang jauh daripada
manusia. Kadang-kadang bila masuk ke tempat itu dan melanggarnya maka akan
timbullah gangguan.
Kadang-kadang ada logiknya orang
tua-tua bila masuk hutan berkata:
“Tok-tok cucu hendak lalu.”
Sebenarnya bukan begitu.
Sepatutnya bila masuk hutan azanlah kerana bila dibaca azan iblis dan syaitan
cabut lari.
Dalam sebuah hadis disebut:
“Bila muazin melaungkan azan
syaitan yang berada di Madinah cabut lari sehingga ke Rauhah.”
Syaitan mudah masuk ke dalam
jasad ketika seseorang itu marah terutama bagi mereka yang jenis panas baran.
Ada seorang sahabat berjumpa
dengan Rasulullah SAW sebelum beliau musafir supaya memberi peringatan bila
dalam keadaan musafir.
Rasulullah menjawab: “Jangan
marah.”
Dia tidak berpuashati dan meminta
Rasulullah memberi pesanan lagi.
Rasulullah menjawab: “Jangan
marah.”
Syaitan itu dijadikan daripada
api yang tidak ada asap dan api boleh dipadam dengan air. Oleh itu untuk
memadam rasa marah ialah dengan mengambil air sembahyang.
Rasulullah juga mengajar jika
masa marah itu dalam keadaan berdiri maka orang itu kena duduk dan kalau masa
marah dia sedang duduk maka hendak baring.
Dengan menukar keadaan kedudukan
ini aliran darah akan berubah dan mengendurkan rasa marah.
Salah satu cara untuk kita minta
berlindung dengan Allah daripada gangguan syaitan ialah dengan membaca
ta’awwuz:
A’UZUBILLAHI MINASYSYAITANIR
RAJIM
(aku minta berlindung daripada
syaitan yang direjam).
Surah al-Falak, surah an-Nas dan
ayat Qudsi boleh menjadi banteng kepada gangguan makhluk halus.
Selain dari itu banyakkanlah
membaca LAHAULAWALA KHUWWATA ILLABILLA HIL’ALIYIL AZIM serta zikir di samping
ilmu dan iman yang mantap.
Kita mengetahui tipu daya syaitan
amat lemah dan kita hendaklah bergantung kepada Allah setiap masa.
KULIAH YT
No comments:
Post a Comment