Wednesday, December 7, 2016

PERPADUAN



Fiman Allah Ta’ala bermakasud:

Dan berpeganglah kamu semua dengan tali Allah jangan kamu berpecah belah, ingatlah kamu akan nikmat yang tuhan berikan kepada kamu, dahulu kamu berpecah-belah di antara satu sama lain dengan bermusuh-musuhan diantara satu sama lain.

Lalu dengan nikmat agama Islam Allah menjinakkan hati-hati kamu. Kamu dahulu berada di tepi gaung neraka kerana dalam kesesatan, lalu Allah menyelamatkan kamu daripada bahaya api neraka itu.

Demikianlah Allah nyatakan kepada kamu akan ayat-ayat-Nya supaya kamu mendapat petunjuk daripada-Nya.”

Hari ini pelbagi media mengeluarkan kenyataan supaya golongan bertelagah, terutama golongan Melayu bersatu. Bagi pihak yang memperjuangkan Islam yang menjadikan Quran, hadis, ijmak ulamak dan qias adalah hukum tertinggi, semua perkara yang hendak dilakukan mestilah dirujukkan kepada Quran, hadis, ijmak ulamak dan qias.

Puak Islam ada caranya tersendiri untuk bersatu padu. Perkara bersatu padu adalah perkara diucapkan oleh semua pihak dalam dunia. Ia diucapkan oleh orang Islam dan bukan Islam.

Dalam amalan politik yang menjadi sebahagian daripada ajaran Islam maka Islam ada ajarannya sendiri bagaimana hendak bersatu padu. Fahaman-fahaman lain ada juga cara bersatu padu.

Seorang ahli politik Perancis yang terkenal di barat bernama John Jack Rausul, salah seorang daripada ahli falsafah politik barat yang mengilhamkan Revolusi Perancis yang menjadi kebanggaan orang-orang Eropah, menyatakan bahawa untuk menyatukan manusia dengan beberapa cara.

1. Disatukan di atas nama bangsa dan keturunan

2. Disatukan di atas sempadan negeri. Berada dalam satu negeri seperti 1 Malaysia.

3. Disatukan di atas kepentingan ekonomi, untuk mencari harta kekayaan maka bersatu dan bersyarikat.

Inilah cara bersatu dan perpaduan yang diajar oleh politik barat.

Tetapi dalam Islam Allah Ta’ala mengajar kita perpaduan mestilah di atas acuan yang ditunjukkan oleh Allah SWT. Inilah yang akan dilaksanakan oleh golongan yang memperjuangkan Islam.

Allah Ta’ala memerintah supaya disatukan di atas aqidah Islam dan di atas sifat kemanusiaan.

Firman Allah Ta’ala:

“Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara dan perdamaikanlah di kalangan saudara kamu jika bertelingkah dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu diberi rahmat.”

Ada pun perpaduan kemanusiaan dinyatakan oleh Allah Ta’ala dalam Quran:

“Wahai manusia sesungguhnya kami telah menjadikan kamu daripada seorang lelaki dan seorang perempuan Adam dan Hawa, suami dan isteri berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu berkenalan diantara satu sama lain, dan yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah ialah yang paling bertaqwa, sesungguhnya di sisi Allah itu sangat mengetahui segala-galanya.”

Nabi kita Muhamad SAW membawa Islam dan kita mesti ikut cara yang ditunjuk dan diajar olehnya. Nabi Muhamad sayang kepada bangsanya, bangsa Arab, sayang kepada keluarganya, Bani Hashim dan Bani Muttalib. Semua nabi sayang kepada bangsanya.

Allah Ta’ala berfirman kepada nabi Muhamad SAW:

‘Dan berilah peringatan kepada kaum keluarga mu yang paling hampir.”

Semua nabi dan rasul bersyarah kepada kaumnya:

“Wahai kaum bangsa ku yang aku sayang, abdikan diri kepada Allah, tiada tuhan yang lain  daripada-Nya lagi.”

Ini menunjukkan bahawa semua nabi sayang kepada kaum dan bangsanya. Islam mewajibkan kita menghubungkan silatur rahim, hubungan keluarga dan memutuskan silatur rahim hukumnya haram dan dosa besar.

Dalam masa yang sama Islam mengajar bahawa untuk menyatukan manusia tidak sama dengan menyatukan kayu yang boleh diiakat dengan tali atau dipakukan. Tidak sama dengan batu-bata yang boleh disusun dan diikat dengan simen kerana manusia adalah makhluk yang ada akal dan perasaan.

Bagi menyatukan manusia tidak cukup dengan mengambil kira tubuh badannya sahaja, mesti mengambil kira perasaannya. Maka Islam mengajar untuk mengikatkan hati manusia, pertama dengan iman dan kedua dengan adil.

Untuk mengikat dengan iman mestilah sama-sama beriman dan Allah Ta’ala ikat iman itu dengan agama Allah, dengan kitab Allah, dengan ajaran yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Di atas dasar inilah nabi Muhamad SAW memulakan perjuangannya dengan persaudaraan Islam, bukan dengan persaudaraan bangsa. Walaupun pada masa itu Semenanjung Tanah Arab dijajah oleh dua kuasa besar dunia, Farsi di sebelah timor dan Rome di sebelah barat, nabi Muhamad SAW tidak memulakan perjuangannya di atas semangat kebangsaan Arab. Tetapi memulakan perjuangannya dengan persaudaraan Islam.

Memupuk persaudaraan Islam bukan mudah. Semasa di Mekah nabi SAW menempuh berbagai-bagai halangan dan ujian daripada bangsa dan kaum keluarga sendiri.

Mereka sanggup memberi kepada nabi harta kekayaan dan sanggup melantik nabi pemimpin dan raja jika nabi SAW mengambil Islam untuk diri sahaja, tidak menyentuh perkara mungkar dan maksiat yang mereka lakukan zaman berzaman.

Semua tawaran itu ditolak oleh nabi SAW. Sebaliknya meneruskan dakwah dengan bertemu kabilah-kabilah Arab yang datang mengerjakan haji di Mekah. Kabilah Arab Mekah menolak ajakan nabi kerana takut dan mahu tawaran kebendaan dan jawatan.

Kabilah Arab dari Madinah, Aus dan Khazraj yang pernah mendengar berita kelahiran akhir zaman daripada ahli kitab di Madinah menerima tawaran nabi SAW. Kabilah ini berbaiah dengan nabi dan akhirnya nabi SAW dan para sahabat yang masuk Islam berhijrah ke Madinah.

Golongan dari Mekah dinamakan ansar ini bersatu dengan golongan aus dan khazraj di Madinah. Mereka bersatu di atas persaudaraan Islam. Kemudian nabi SAW menggabungkan Salmanul Farisi yang berasal daripada Farsi, Suhi bin Romi yang dinisbahkan kepada Rome dan Bilal bin Habsi berasal dari Afrika.

Mereka digabungkan di atas persaudaraan Islam dengan Quran, dengan tali Allah SWT. Dalam masa yang sama nabi mengajak orang-orang bukan Islam di kalangan Yahudi, Bani Khainukah, Bani Nathir, Bani Kharaizah dan lain-lain masuk Islam.

Mereka tidak dipaksa masuk Islam. Mereka yang tidak masuk Islam nabi mengajak bersatu mendirikan sebuah kerajaan Islam yang adil dengan menjalankan syariat Allah. Orang-orang Kristian, orang-orang Yahudi dan orang musyrikin walaupun tidak masuk Islam tetapi mereka benci dengan kezaliman. Mereka benci dengan pemimpin-pemimpin mereka yang jahat.

Mereka ingin melihat nabi Muhamad SAW memimpin. Lalu mereka mengadakan tahaluh (persefahaman) dengan nabi Muhamad SAW berada dalam kerajaan di Madinah yang didirikan di atas perpaduan orang Islam dan perpaduan kemanusiaan.

Kemudian nabi Muhamad SAW menggerakkan orang Islam menghadapi kabilah-kabilah Arab, bangsa sendiri yang melawan kerajaan Islam dan mereka dikalahkan.

Seterusnya nabi SAW menggerakkan bala tentera Islam untuk membebaskan Mekah. Pembukaan Mekah dan pembebasannya bukan kerana dijajah oleh China, India, Inggeris, Perachis dan sebagainya, tetapi Mekah diperintah oleh pemimpin-pemimpin jahiliah Arab daripada keluarga dan anak-beranak nabi SAW sendiri.

Bukan salah sayang kepada bangsa, sayang kepada kaum, tetapi sayang kepada bangsa dan kaum tidak boleh dijdikan aqidah.

Allah Ta’ala menurunkan ayat:

“Wahai orang-orang beriman jadilah kamu orang yang bangun berdiri menegakkan yang benar daripada Allah, yang berlaku adil terhadap semua manusia, jangan dengan sebab kamu bermusuh dengan sesuatu kaum lalu kamu zalim terhadap kaum itu.

Sesungguhnya adil lebih hampir kepada taqwa, bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah amat mengetahui apa yang kamu kerjakan.”

Firman Allah Ta’ala:

“Sesungguhnya Allah memerintah kamu supaya kamu menunaikan amanah kepada ahlinya yang berhak dan apabila kamu menghukum di kalangan manusia hendaklah berlaku adil.”

Sabda Rasulullah SAW:

“Bukan dari kalangan kita orang yang mengajak kepada jalan asabiah, bukan dari kalangan kita orang yang berjuang di atas dasar asabiah, bukan dari kalangan kita orang yang mati di atas dasar asabiah.”

Mengikut satu riwayat ada yang bertanya:

“Apakah asabiah itu wahai Rasulullah”

Rasulullah SAW menjawab: “Asabiah itu kamu menolong kaum kamu walaupun dia zalim.”

Nabi Muhamad SAW menjalankan pemerintahan dengan adil

Disebut dalam sebuah hadis:

”Jika anak aku Fatimah binti Muhamad mencuri nescaya aku potong tangannya.”

Orang Islam diberi kemuliaan oleh Allah dengan Islam. Jika bangsa Arab beramal dengan Islam mulialah mereka. Jika bangsa Arab meninggal Islam hina bangsa Arab. Jika Melayu ikut Islam Melayu mulia dan selamat. Kalau Melayu tidak ikut Islam jawabnya jahanam Melayu.

Jika hendak bersatu bukan atas dasar bangsa tetapi atas dasar Islam. Jika Melayu sahaja dan Islam tidak berdaulat maka tidak selamat kerana Islam sahaja yang boleh menyelamat.

Apabila Saidina Umar melawat Baitul Maqdis menyaksikan kemenangan tentera Islam mengalahkan Rome Bizanti kuasa besar dunia beliau menyampaiakan ucapan:

“Kita adalah umat yang diberi kemuliaan oleh Allah dengan Islam. Kalau kita mencari kemuliaan lain daripada Islam kita akan menerima penghinaan daripada Allah.”

Allah Ta’ala berfirman:

“Jika sekiranya kamu berpaling Tuhan tukar kaum lain daripada kamu.”

Bila orang Arab leka dengan kemenangan dan kemewahan di zaman Amawiah dan Abasiah Allah Ta’ala menukarkan kepimpinan orang Islam kepada bangsa Kuldi yang melahirkan pemimpin Solahudin al-Ayubi yang telah berjaya membebaskan Baitul Maqdis daripada penaklukan Solib.

Setelah kerajaan Ayubiah lemah naik kerajaan Mamalik. Bila kerajaan Mamalik lemah naik kerajaan Uthmaniah, orang Turki bukan orang Arab.

Islam memuliakan umat bukan bangsa. Kalau berjuang atas bangsa sahaja keadaan akan menjadi sempit. Mula-mula bangsa, kemudian anak-anak dan akhirnya puak. Kebangsaan tidak boleh mengawal perasaan. Hanya iman sahaja boleh mengawal perasaan.

Jadi penyatuan dan perpaduan mestilah atas dasar Islam dan iman.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment