Monday, December 5, 2016

SALAHUDIN AL-AYUBI PENYATU SUNNI SYIAH



Saya menerima beberapa kritikan ketika mengemukakan idea TGHH untuk menyatukan umat Islam. Presiden PAS ini ingin mengulang kegemilangan kepimpinan Salahudin al-Ayubi, seorang Kurdis yang membebaskan Baitul Maqdis kali kedua setelah Saidina Umar al-Khattab. Langkah awal yang diambil Salahudin adalah menyatukan umat Islam sejagat, termasuk menyatukan antara Sunni dan Syiah di Mesir.
 
Kritikan yang saya terima, mereka menyatakan fakta itu salah. Sebaliknya dakwa mereka Salahudin memerangi dahulu Syiah di Mesir sebelum membebaskan al-Quds. Lalu mereka menganggap inilah cara untuk Islam menang; Syiah mesti diperangi habis-habisan! 

Yang mendakwa sedemikian meminta saya rujuk fakta sejarah. Malangnya sehingga hari ini saya masih belum menjumpai dakwaan tersebut dalam mana-mana tulisan sejarawan Islam. Daripada apa yang saya belajar dan baca, semuanya mengiyakan fakta yang disebut TGHH. Oleh itu saya akan ceritakan sedikit berkenaan sejarah gemilang itu.

Sebelum ini, tentera Salib menguasai Baitul Maqdis setelah menawan daripada umat Islam dalam beberapa kempen perang Salib. Umat Islam pula berada dalam keadaan yang amat lemah. Waktu itu bukan tiada khilafah, tetapi khilafah berpecah dengan amat dahsyat.Tiga khalifah wujud pada satu masa. Khalifah Abasiyah di Baghdad, saki baki Khalifah Umawiyah di Andalus, dan Khalifah Fatimiyah di Mesir.

Keadaan ini menyebabkan umat Islam mudah diratah musuh. Sewaktu Andalus diserang oleh pakatan Ratu Sepanyol Isabella dan Raja Perancis Ferdinand, Abasiyah dan Fatimah membiarkan sahaja. Sewaktu Tatar menyerang Baghdad, umat Islam lain tidak menghulur bantuan. Keadaan inilah juga yang memudahkan tentera Salib menawan kota ketiga teragung umat Islam Al-Quds.

Kebangkitan Islam mula berlaku di zaman Sultan Imamuddin al-Zinki, seorang raja Kurdis. Akibat tindakan General Arnold yang menyekat jalan jemaah Haji bahkan membunuh dan merampas segala kelengkapan mereka, Imamudin berazam untuk mematahkan kemaraan tentera Salib itu. Beliau memulakan dengan menyatukan kepimpinan wilayah Halab, Mosil dan Jazirah dan akhirnya berjaya membebaskan wilayah Raha dari genggaman Salib Biyzanti.

Di zaman Nuruddin Zinki pula yang merupakan Gabenor Halab, beliau berjaya menggabungkan kembali kekuatan Islam dari Iraq ke Syam bahkan terus memanjang sehingga ke Mesir. Pada ketika itu, Mesir di bawah Fatimiyyah telah diserang tentera Salib. Kerajaan Mesir telah meminta bantuan dari Kesultanan Kurdis dengan ganjaran jawatan Menteri di Mesir. Lalu Nuruddin mengutuskan Asaduddin Syirkuh memimpin tentera Kurdi. Namun walaupun berjaya mempertahankan Mesir dan menjawat jawatan menteri, hayat Asadudin tidak bertahan lama dan mati. Beliau digantikan oleh saudaranya Salahuddin al-Ayyubi. 

Seindah namanya, Salahudin yang memang Salih itu memimpin kekuasaannya dengan adil dan disukai rakyat. Di sebalik keluhuran pekertinya, beliau memendam hasrat yang besar, untuk membebaskan al-Quds suatu hari nanti. 

Atas matlamat itu, Salahudin melancarkan kempen kesatuan Islam sejagat. Tiap-tiap minggu, beliau memerintah para khatib Jumaat untuk menyampaikan mesej persaudaraan dan kesatuan. Beliau juga meminta mereka mendoakan khilafah Abasiyyah di Baghdad dalam khutbah mereka. Hasil dari gerakan aman dan penuh ilmiyah ini, akhirnya gugurlah khilafah Fatimiyyah dan semua mereka memberikan wala' kepada khilafah Abbasiyah.
Peristiwa ini berlaku pada 1171m/567h. Salahudin mendapat gelaran Malik An-Nasr (Raja yang Memenangkan). Pun begitu, beliau tidak menghapuskan fahaman sesat Syiah dengan kekerasan. Sebaliknya menjadikan Universiti al-Azhar yang diasaskan Syiah sebagai lubuk ilmu utama umat Islam, diajarkan Fiqh berbagai mazhab tanpa taasub kepada mana-mana fahaman.

Saya tidak tahu bagaimana sukatan al-Azhar terkini. Tetapi sehingga awal kurun sekarang, matapelajaran Fiqh masih lagi dipelajari menerusi 8 mazhab termasuk mazhab Syiah di samping 5 mazhab Sunni. Ini membuktikan gerakan diplomasi   yang dipelopori Salahudin membuahkan hasil yang amat baik buat Islam merentas generasi.

Walaupun Salahudin memiliki pengaruh yang besar, beliau tidak menggunakannya demi matlamat individualnya. Sebaliknya beliau tetap memberi wala' kepada khilafah Abbasiyah yang ketika itu dipimpin oleh Khalifah Mustadhi' Binurillah.

Melihat kebangkitan ini, tentera Salib tidak berdiam diri. Mereka berusaha menggagalkan kesatuan yang kian berpadu ini. Mesir telah diserang berkali-kali. Antaranya di Dimyat tahun 1170 dan Alexandria tahun 1172. Mereka juga menghasut beberapa kumpulan syiah di utara Mesir untuk memberontak. Tetapi semuanya berjaya dipatahkan sultan agung ini.

Tahun 1187, peperangan Hittin pun tercetus. Raja Salib Baitul Maqdis, Lousinian bersama saudara telah ditawan.  Ramai pemimpin Salib ditangkap tetapi atas keluhuran budi Salahudin, mereka semua dibebaskan kecuali Raja Kirk, Arnold yang telah membunuh jemaah Haji suatu masa dahulu. Dia telah dibunuh sebagai pengajaran dan balasan atas ribuan nyawa yang terkorban.

Tanggal hari Jumaat 27 Rejab 583h bersamaan 12 Oktober 1187; kota suci al-Quds berjaya dibebaskan. Lebih 70 000 orang Kristian ditawan. Walaupun adat peperangan waktu itu, tawanan perang akan dibunuh beramai-ramai atau dijadikan hamba sebagaimana yang dihadapi umat Islam, tetapi Salahudin membebaskan kesemua mereka. 

Tindakan mulia beliau menyebabkan dia dikenang hingga ke hari ini. Namanya disanjung sekalian sejarawan zaman berzaman termasukla daripada barat. Kuburnya di Damascus diziarahi bukan sahaja oleh orang Islam, malah turut dilawati bukan Islam.
Sejarah agung ini perlu diulang kembali. Pembebasan al-Quds perlu dijadikan wasilah untuk menyatukan ummah. Persetankan segala perbezaan mazhab dan sektarian buat seketika. Gerakan secara ilmiah wajib dipergiatkan sentiasa. 

Ini bukan bererti redha dengan tindakan kejam sesetengah penganut Syiah di Syria, bahkan tidak juga setuju perangai penganut ahli sunnah wal jamaah ISIS. Menyokong mana-mana pejuang mengangkat senjata bagi memerangi sesama Islam bukanlah penyelesai bagi masalah. Lebih buruk lagi, apabila kita yang mendakwa Sunni sanggup menerima bantuan barat proksi zionis untuk memerangi Syiah.

Inilah fitnah akhir zaman! Nabi telah menggambarkan fitnah itu bakal membuatkan umat Islam bercakaran sesama sendiri. Dalam Hadis Riwayat Abu Daud, Rasulullah berpesan apabila tiba saat itu, jangan mengambil perang sebagai jalan menyelesaikan masalah. 

Sabdanya:

فكسّروا قِسِيّكُمْ وقَطِّعُوا أوْتَارَكُمْ واضربُوا سُيُوفَكُمْ بِالحجارة، فإِن دُخِلَ يَعْنِي عَلَى أحَدٍ منكم فَلْيَكنْ كَخَيْرِ ابْنِي آدَمَ".
"Maka patahkanlah panah kamu, potonglah tali busurmu dan pukullah mata pedangmu ke atas batu (sehingga tumpul supaya tidak dapat berperang. Sekiranya mereka datang ke arah kamu, maka bertindaklah seperti salah seorang anak Nabi Adam (Habil)."

Kisah Habil direkodkan dalam surah al-Maidah:
"(Habil berkata) Demi sesungguhnya! Jika engkau (wahai Qabil) hulurkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku tidak sekali-kali akan menghulurkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan Yang mentadbirkan sekalian alam;
Sesungguhnya aku mahu supaya engkau kembali dengan (membawa) dosa (membunuhku) dan dosamu sendiri. Maka dengan itu menjadilah engkau dari ahli neraka, dan itulah dia balasan orang-orang yang zalim."

Berhati-hatilah teman. Mengiktiraf sebuah perjuangan sebagai jihad bukanlah semudah yang disangkakan. Mudah-mudahan yang telah terkorban terselamat dari seksa tuhan.

(Alang Ibn Shukrimun)

No comments:

Post a Comment