‘Gerhana Matahari’
disebut ‘Kusuf’ (الكُسُوفِ) di dalam bahasa Arab yang bermaksud terlindung atau hilangnya
cahaya matahari, sama ada terlindungnya itu hanya sebahagian atau
keseluruhannya.
Gerhana bukan
fenomena baru yang hanya berlaku pada akhir zaman ini tapi telah berlaku sejak
alam ini dijadikan dan juga pada zaman Nabi SAW yang dikenali sebagai ‘sebaik-baik kurun’.
Gerhana berlaku
bukanlah kerana kemurkaan Allah SWT, tetapi merupakan petanda kepada kebesaran
kekuasaan Allah SWT. Ia juga berupaya menjadi peringatan kepada manusia tentang
azab dan nikmat yang dijanjikan Allah SWT pada hambanya kerana fenomena gerhana
ini sangat besar ertinya samada dari penghayatan iman dan sains.
.
Dari Abu
Mas’ud Al Ansari beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda:
عن ابن مسعود الانصارقال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
(إن الشمس والقمر آيتان من آيات الله. يخوف بهما عباده. وَاِنَّهُمَا لا ينكسفان لموتِ أحد مِنَ النَّاسِ. فإذا رأيتم منها شيئا. فصلوا وادعوا الله يكشف ما بكم.
“Sesungguhnya matahari dan
rembulan (bulan) adalah dua di antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya
(kalau sedang gerhana) oleh Allah digunakan untuk menakuti para hambaNya. Dan
keduanya tidaklah gerhana lantaran kematian seseorang di antara manusia. Kerana
itu, apabila kamu melihatnya, maka lakukanlah solat dan berdoalah kepada Allah
sampai hal yang menakutkan itu hilang.”
.
Galakan mengerjakan ibadah Solat Sunat Gerhana ini
berdasarkan banyak hadis berkaitan gerhana. Terdapat beberapa perkara sunnah
yang dianjurkan supaya dilakukan semasa kejadian gerhana, di antaranya adalah
melakukan solat dan berdoa. Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu melihat kedua-duanya (gerhana
matahari dan bulan), maka dirikanlah solat dan berdoalah sehingga dihapuskan
apa yang kamu hadapi.”
.
Diriwayatkan
oleh al-Bukhari dan Muslim dari Aisyah r.a. bahawa Nabi SAW bersabda:
إِنَّ الشَّمْسَ وَالقَمَر َ آيَتَانِ مِنْ ايَاتِ اللهِ لاَيَخْسِفَان ِ لِمَوت ِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ، فَإِذَا رَأَيْتُمْ ذلِكَ فَادْعُوا اللهَ وَكَبِّرُوا وَتَصَدَّقُوا وَصَلُّوا
“Sesungguhnya matahari dan bulan
adalah dua macam tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah. Terjadinya gerhana
matahari atau bulan itu bukanlah kerana kematian seseorang atau kehidupannya.
Maka jikalau kamu melihatnya, berdoalah kepada Allah, bertakbirlah,
bersedekahlah serta bersolatlah.”
.
.
Solat Sunat Gerhana Matahari
.
Melakukan ‘Solat Gerhana Matahari’ atau dikenali juga
dengan nama ‘Solat Sunat Kusuf’ adalah ‘sunat muakkad’ bagi
muslimin dan muslimat (lelaki atau perempuan), sama ada orang yang bermukim
atau bermusafir, merdeka atau hamba. Disunatkan mandi sebelum dirikan solat
gerhana, seperti hendak solat Jumaat.
.
Solat Sunat Kusuf boleh dilakukan di mana-mana samada di rumah,
surau atau masjid. Solat Sunat Kusuf boleh dilakukan secara bersendirian Walau
bagaimanapun yang lebih afdhal dan utama adalah ditunaikan secara berjamaah di
masjid yang didirikan Solat Jumaat.
.
Sebaiknya dibacakan khutbah setelah selesai solat seperti mana
pada solat hari raya. Isinya diarahkan kepada keterangan tentang gerhana,
isu-isu semasa ataupun hal-hal bermanfaat yang menjurus kepada anjuran taubat,
sedekah, persatuan, amar ma’ruf nahi mungkar..
.
Waktu Solat Gerhana Matahari
.
Solat Sunat Kusuf / Gerhana Matahari waktunya bermula ketika
ternyata sedang berlakunya gerhana matahari sehingga selesai gerhana matahari
tersebut. Iaitu dengan berakhir, tamatnya gerhana itu atau sehingga jatuhnya
matahari dan hilangnya gerhana tersebut. Sekiranya gerhana berlaku ketika atau
selepas terbenam matahari, maka tidak ada solat gerhana.
A. Pelaksanaan Gerhana Matahari (Kusuf)
.
‘Solat Sunat Kusuf / Gerhana Matahari’ tidak perlu ‘Iqamah’ tapi cukup sekadar
ucapan (الصِّلاَةُ جَامِعَةً ) dan dilakukan
dengan 2 rakaat sebagaimana solat sunat biasa. Dalam semua cara Solat Sunat
Gerhana Matahari, hendaklah diperlahankan suara ketika membaca surah.
1.
Lafaz Niat Solat Sunat
Gerhana Matahari :
Daku Solat Sunat Gerhana Matahari
dua rakaat, kerana Allah Ta’ala.
.
2. Disunatkan membaca surah-surah
panjang dalam setiap rakaat Solat Sunat Kusuf tetapi bacaan Al Fatihah dan
surah tidak boleh dijaharkan (dinyaringkan).
Dari Aisyah
r.a. berkata:
عن عائشة نحو حديث ابن عباس وقالت: أَنَّ رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم خَسَفَتِ الشَّمْسُ قَامَ فَكَبَّرَ وَقَرَأَ قِرَاءَةً طَوِيلَةً ثُمَّ رَكَعَ رُكُوعًا طَوِيلاً ثُمَّ رَفُعَ رَأْسُهُ فَقَالَ سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ وَقَاَم كَمَا هُوَ نَقَرَ قِرَاءَةً طَوِيلَةً وَهِىَ أَدْنى مِنَ القِرَاءَةِ الأُولَى ثُمَّ رَكَعَ رُكُوعًا طَوِيلاً وَهِىَ أَدْنَى مِنَ الرَّكْعَةِ الأُولَى ثُمَّ سَجَدَ سُجُودًا طَوِيلاً ثُمَّ فَعَلَ ِفي الرَّكْعَةِ الآخَِرةِ مِثْلَ ذلِكَ ثُمَّ سَلَّمَ وَقَدْ تَجَلَّتِ الشَّمْسُ فَخَطَبَ النَّاسِ فَقَالَ ِ في كُسُوفِ الشَّمْسِ وَالقَمَرِ إِنَّهُمَا آيَتَانِ مِنْ آياَتِ اللهِ َلا يَخْسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وََلا لحَِيَاتِهَ فَإِذَا رَأَيْتُمُوهُمَا فَافْزَعُوا إِلَى الصَّلاَةِ.
“Sesungguhnya Rasulullah SAW berdiri
(di masjid) pada hari terjadi gerhana matahari, lalu Baginda mengadakan solat
gerhana dan membaca bacaan yang panjang (seukur seratus ayat surah al-Baqarah),
kemudian Baginda mengangkat kepala dan mengucapkan “Sami’ Allahhu Liman Hamidah”, dan Baginda berdiri lalu
membaca bacaan yang panjang, sedang bacaan (dalam berdiri yang kedua) ini sedikit berkurang daripada bacaan
yang pertama, kemudian Baginda rukuk dengan rukuk yang panjang, sedang rukuk
ini berkurang dari rukuk
pertama, kemudian Baginda sujud dengan sujud yang panjang (bertasbih seukur
bacaan seratus ayat), kemudian Baginda bertindak sepadan demikian (rakaat
pertama) itu pada rakaat yang akhir (kedua), Selanjutnya Baginda mengakhiri
solatnya dengan salam, sedang gerhana matahari telah berakhir. Lalu Baginda
berkhutbah kepada manusia: “Pada gerhana matahari dan bulan, sesungguhnya
keduanya adalah dua tanda (kebesaran) di antara tanda-tanda kebesaran Allah.
Keduanya tidaklah terjadi gerhana kerana kematian seseorang pula tidaklah
kerana kehidupan seseorang. Maka apabila kalian melihat keduanya (gerhana)maka
bersyukurlah kepada solat gerhana.” (Riwayat Bukhari
4-hlm: 358)
3. Dilaksanakan dengan dua raka’at. Di dalamnya dilaksanakan
sama ada dengan dua (2) kali rukuk, tiga (3) kali rukuk atau empat (4) kali
rukuk bagi setiap raka’at.
4. Memperbanyakkan istighfar dan memohon ampun kepada Allah
SWT;
5. Antara doa yang biasa dibaca terutama semasa khutbah atau
selepas solat sunat gerhana ialah :
.
.
B. Ringkasan Cara Solat
Sunat Kusuf
.
Solat Sunat Kusuf (Solat
Gerhana Matahari) tidak perlu ‘Iqamah’
tapi cukup sekadar ucapan (الصِّلاَةُ جَامِعَةً ) Solat Sunat
Kusuf (Solat Gerhana Matahari)
ini boleh dilakukan dengan 4 cara atau empat kaedah dan dalam solat
ini bacaan Al-Fatihah dan surahnya dibaca dengan suara perlahan dan tidak
dinyaringkan.
Secara ringkasnya Solat Gerhana / Solat Sunat Kusuf adalah seperti
berikut :
.
1.
Cara Pertama
.
Solat Sunat Kusuf (Solat
Gerhana Matahari) boleh dilakukan dengan cara yang paling ringkas.
Iaitu hendaklah ditunaikan dengan dua rakaat sepertimana Solat Sunat Zuhur atau
mana-mana solat sunat. Didirikan sebanyak 2 rakaat dengan 2 kali Qiam, 2 kali Fatihah, 2 kali rukuk dan 2 kali sujud.
2.
Cara Ke-Dua
.
Solat Sunat Kusuf (Solat
Gerhana Matahari) dengan cara ‘ ال أدنى ‘, iaitu ditunaikan dengan 2 rakaat dengan 2 kali Qiam, 2 kali
Fatihah, 2 kali rukuk dan 2 kali sujud
pada setiap satu rakaat, disertai dengan bacaan al-Fatihah dan surah dalam
tiap-tiap Qiam itu.
.
Bagi kita di Malaysia ini, cara yang kedua inilah yang paling
mudah dilaksanakan. Selepas takbir, dibaca doa iftitah dan al-Fatihah. Selepas
selesai al-Fatihah, dibaca surah (mana-mana surah yang mampu) kemudian rukuk
dan berdiri tegak semula (qiam kedua).
Di dalam qiam kedua ini dibaca al-Fatihah dan juga surah. Kemudian rukuk
semula (dipanggil rukuk kedua). Apabila bangkit I’tidal, terus sujud sebanyak
dua kali. Apabila selesai sahaja dari sujud kedua dan bangkit barulah selesai
rakaat yang pertama. Begitulah caranya bagi rakaat yang kedua.
3.
Cara Ke-Tiga
Solat Sunat Kusuf (Solat
Gerhana Matahari) dengan cara membaca tasbih dan surah panjang.
a.
Rakaat Pertama
.
1. Takbiratul Ihram.
2. Membaca Doa Iftitah.
3. Membaca Ta`awwuz.
4. Membaca surah al-Fatihah.
5. Membaca mana-mana surah,
yang lebih afdhal ialah surah al-Baqarah.
6. Rukuk dan membaca tasbih
kira-kira membaca 100 ayat.
7. Iktidal serta membaca surah
al-Fatihah dan membaca surah ali-Imran atau mana-mana surah.
8. Rukuk dangan membaca tasbih
kira-kira membaca 90 ayat.
9. Iktidal.
10. Sujud dan membaca tasbih.
11. Duduk antara 2 sujud.
12. Sujud kembali.
13. Berdiri ke rakaat kedua.
b.
Rakaat kedua
1. Membaca surah al-Fatihah.
2. Membaca surah al-Nisa’ atau
mana-mana surah.
3. Rukuk dan membaca tasbih
kira-kira membaca 70 ayat.
4. Iktidal serta membaca surah al-Fatihah dan surah al-Maidah atau
mana-mana surah.
5. Rukuk dangan membaca tasbih
kira-kira membaca 50 ayat.
6. Iktidal.
7. Sujud dan membaca tasbih.
8. Duduk antara 2 sujud.
9. Sujud kembali.
10. Membaca Tasyahud Akhir.
11. Memberi salam.
Disebutkan
oleh Ibnu Rusyd di dalam Bidayatul
Mujtahid:
وكان إسحاق بن راهويه يقول: لا يتعدى بذلك أربع ركعات في كل ركعة لأنه لم يثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أكثر من ذلك. وقال أبو بكر بن المنذر وكان بعض أصحابنا يقول: الاختيار في صلاة الكسوف عين وإن شاء ثلاثة وإن شاء أربعة
Ishak B. Rahawaih berkata: “Tidak boleh melebihi empat kali ruku’ dalam
satu raka’at. Kerana tiada riwayat yang menunjukkan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam ruku’ lebih dari empat kali.”
4.
Cara Ke-Empat
Cara keempat Solat Sunat Kusuf (Solat
Gerhana Matahari), ia didirikan sebanyak 2 rakaat dengan 4 kali
Qiam, 4 kali al-Fatihah, 4 kali rukuk dan 4 kali sujud.
- Boleh juga dilakukan Solat Gerhana 2 rakaat dengan membaca 4 kali al-Fatihah, 4 kali rukuk dan 4 kali sujud.
- Disunatkan membaca dengan suara perlahan surah-surah panjang dalam setiap rakaat solat gerhana matahari.
- Pada setiap rakaat rukuknya dilakukan dua kali, iaitu selepas membaca al-Fatihah dan surah, lalu rukuk.
- Bangun i’tidal, lalu membaca Al Fatihah dan surah lagi lalu rukuk yang ke dua.
- Kemudian i’tidal lagi dengan tu’maninah barulah melakukan sujud yang pertama, duduk antara dua sujud, lalu sujud yang ke dua, kemudian bangun untuk rakaat yang ke dua.
- Pada rakaat yang ke dua ini, rukuk dilakukan dua kali seperti pada rakaat yang pertama. Kemudian tahiyat dan diakhiri dengan salam.
- Makmum yang hanya dapat mengikut imam ketika berdiri ke dua atau rukuk ke dua dalam rakaat pertama dianggap tidak dapat rakaat pertama.
.
Abdullah bin
Amr bin Ash r.a. berkata;
عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عَمْرو بنِ العَاصِ أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا انْكَسَفَتِ الشَّمْسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ سَلَّمَ نُودِىَ بِ ( الصَّلاَةُ جَامِعَةً ) فَرَكـَعَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَينِ فِى سَجْدَةٍ. ثُمَّ قَامَ فَرَكـَعَ رَكْعَتَينِ فِى سَجْدَةٍ. ثُمَّ جُلِّىَ عَنِ الشَّمْسِ. فَقَالَتْ عَائشَةُ: مَا رَكَعْتُ رُكُوعًا قَطَُّ. وَلاَ سَجَدتُ سُجُودًا قَطَُّ. كَانَ اَطْوَلَ مِنْهُ.
“Ketika terjadi gerhana di zaman
Nabi Muhammad SAW maka diserukan: “Ash-shalaatu jaami’ah (tegakkanlah solat
berjamaah).” Kemudian (di dalam solat) Nabi Muhammad SAW rukuk dua kali dalam
satu rakaat. Pada rakaat kedua Nabi Muhammad SAW rukuk dua kali pula.
Kemudian duduk dan selesai. Matahari sudah terang kembali. Siti Aisyah berkata:
“Belum pernah saya sujud lama, seperti lamanya sujud solat gerhana itu.” (Hr Bukhari dan Muslim).
.
Abu Bakar B. Al-Mundzir berkata: “Ada beberapa sahabat kami menyatakan bahawa
memilih tatacara solat gerhana memiliki landasan hukum. Mereka yang mahu solat
gerhana dibolehkan memilih mana-mana tatacara yang dikehendakinya, sama ada dua
kali ruku’ dalam setiap raka’at, tiga kali rukuk dalam setiap raka’at, atau
empat kali rukuk dalam setiap raka’at.” (Ibnu Rusyd, Bidayatul Mujtahid, 1/121)
Nota
- Makmum yang tertinggal rukuk yang pertama samada dalam rakaat pertama atau rakaat kedua, adalah dikira tidak mendapat rakaat itu dan dia hendaklah menyempurnakan rakaat yang luput itu selepas Imam memberi salam.
C. Khutbah Solat Gerhana :
- Sunat membaca khutbah selepas solat sunat, walaupun telah selesai gerhana.
- Khutbahnya adalah seperti khutbah hari raya tetapi tidak disunatkan bertakbir.
- Isi khutbah hendaklah menyuruh para jemaah bertaubat, bersedekah, memerdekakan hamba, berpuasa, mengingati manusia supaya tidak lalai, jangan leka dengan dunia dan sebagainya.
- Jika solat itu hanya terdiri dari wanita semata-mata, maka tidak perlu khutbah.
Aisyah r.a.
berkata :
ثم سلم وقد تجلت الشمس فخطب الناس فقال في كسوف الشمس والقمر إنهما آيتان من آيات الله لا يخسفان لموت أحد ولا لحياته فإذا رأيتموهما فافزعوا إلى الصلاة.
“Seterusnya Baginda
mengakhiri solatnya dengan salam, sedang gerhana matahari telah berakhir. Lalu
Baginda berkhutbah kepada manusia: “Pada gerhana matahari dan bulan,
sesungguhnya keduanya adalah dua tanda (kebesaran) di antara tanda-tanda
kebesaran Allah. Keduanya tidaklah terjadi gerhana kerana kematian seseorang
pula tidaklah kerana kehidupan seseorang. Maka apabila kamu melihat keduanya
(gerhana) maka bertandanglah kepada solat gerhana.” (Riwayat Bukhari r.a.)
Pertembungan
Solat
Jika gerhana berlaku serentak dengan solat fardhu yang lain, maka
kaedahnya didahulukan yang paling ringan. Sekiranya sama nilainya, maka
didahulukan yang paling utama:
Jika pertembungan berlaku di
antara solat gerhana dengan solat jenazah maka
didahulukan solat jenazah.
- Jika pertembungan berlaku di antara solat gerhana dengan solat fardhu di awal waktu maka didahulukan solat gerhana kerana dibimbangi matahari kembali cerah. Tetapi jika berlaku pertembungan itu diakhir waktu solat fardhu maka didahulukan solat fardhu.
- Jika pertembungan berlaku di antara solat gerhana dengan solat witir didahulukan solat gerhana.
Umat Islam perlu mengambil kesempatan ini untuk meningkatkan
keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT dengan mengadakan dan menunaikan ‘Solat Sunat Kusuf’ ini
secara berjemaah berserta khutbah gerhana sempena gerhana matahari tersebut.
Ibadat sunat ini seharusnya ditunaikan dengan sebaik mungkin, apatah lagi
fenomena gerhana ini jarang berlaku.
Matla’
Badrain.
- Abu Ishaq Bin Ali Bin Yusuf al-Fairuzabadi, Al-Muhazzab, Juz 1, terj : Ali Achmad, Muhammad Yasin, Abdullah & Huda, Perniagaan Jahabersa. Perniagaan Jahabersa.
- Ust Hj. Fadzil Hj. Ahmad. Hidup Ibadat , Pusat Pemasaran Motivasi, K.L
- Dr. Abdul Karim Zaidan, Ensiklopedia Hukum wanita dan keluarga, Kajian mendalam masalah wanita & keluarga dalam perspektif syariat Islam. Pustaka Dini.
- Maklumat lanjut sila ruju’ kitab Sabilal Muhtadin, karangan Sheikh Mohd Arshad binAbdullah Al-Banjari, (Juz. 2 Hal. 58-60).
والله أعلم بالصواب
Wallahu
A’lam bishowab
(Hanya Allah
Maha Mengetahui apa yang benar)
No comments:
Post a Comment