Saturday, December 3, 2016

UMMUL KITAB



AL-FATIHAH, ummul kitab yg boleh difahami secara harfiah
Firman Allah SWT surah al-Fatihah ayat 1-7:
( 1 )   Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
( 2 )   Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
( 3 )   Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
( 4 )   Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
( 5 )   Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
( 6 )   Tunjukilah kami jalan yang lurus.
( 7 )   Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

3 Golongan yg disebut dalam al-Fatihah. Golongan yang dikurnia nikmat, yang dimurkai dan yang sesat.

Surah al-Fatihah yang sangat istimewa dan hebat; umat Islam kena baca sekurang-kurang-nya 17 kali sehari semalam dalam solat. 

Siapakah golongan ini, yang disebut dalam ayat akhir al-Fatihah itu allaziina an'amta (orang-orang yang dikurniakan nikmat), al-maghdhuubi (orang-orang yang dimurkai) dan ad-Dhaalliin (orang-orang yang sesat) itu, mengikut al-Quran dan hadis?

Tujuannya kita umat Islam boleh ambil teladan, ikut jejak langkah golongan yang lurus, dapat nikmat kebaikan dan jauhkan diri dari jalan yang dimurkai dan sesat itu.

Dalil-dalil al-Quran

Golongan yang dikurnia nikmat ialah para rasul-rasul dan nabi-nabi ASTS, orang-orang yang membenarkan syariat Islam (siddiqin), syuhada, solehin, mu'minin dan mu'minat.

"Barangsiapa yg mentaati Allah dan rasul-Nya, mereka itu akan bersama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, iaitu nabi-nabi, para siddiqin , para syuhada, orang-orang soleh. Dan mereka itulah teman yg sebaik-baik-nya" (An-nisa' 69)

"Sesungguhnya Allah redha terhadap kaum mu'minin tatkala mereka berjanji taat kepada-mu di bawah pohon itu, maka Dia (Allah) tahu apa yang ada di hati mereka, lalu Dia turunkan ketenteraman atas mereka dan Dia ganjari mereka dengan kemenangan yang dekat" (al-Fath 48:18)

Golongan yang selamat; Sabda Nabi SAW, "Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara, selama kamu berpegang pada keduanya sepeninggalanku, maka kalian tidak tersesat, iaitu kitabullah dan sunnahku" (almuwatta' imam malik, hlmn 899, hadis 1395)
"Demi tuhan yang memegang jiwa Muhammad di tangan-Nya, akan berpuak umatku sebanyak 73 puak, hanya satu masuk surga dan 72 puak ke neraka" Bertanya sahabat, "siapakah golongan itu  (yang ke surga), ya rasulullah?" Nabi jawab,"ahlus sunnah wal jama'ah" (HR Thabrani)

Siapakah Golongan yang dimurkai oleh Allah SWT
Umumnya golongan yang melakukan perkara-perkara yg bertentangan dengan segala perintah Allah SWT adalah golongan yang dimurkai Allah SWT.
Melakukan segala larangan, tegahan Allah SWT menyebabkan manusia itu berdosa, sabit dosa-dosa itu, jika timbangan amal soleh kurang berbanding dosa, tanpa rahmat-Nya, ke nerakalah, yang siksanya sangat pedih.

Siapakah golongan yang sesat itu?

Nas-nas al-Quran

"Wahai ahli kitab, janganlah kalian melampaui batas dengan cara yang tidak benar dalam agamamu. Dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang telah sesat terdahulu. Mereka menyesatkan kebanyakan manusia dan mereka tersesat dari jalan yang lurus"  (al-Maidah 5:77)

"Barangsiapa mengambil agama selain Islam, maka tidak diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat termasuk orang-orang yang rugi" (al-Imran:85)

"Barangsiapa berbuat sesuai dengan hidayah (Allah), maka sesungguhnya ia berbuat untuk (keselamatan) dirinya sendiri; serta barangsiapa (di antaranya) yangg sesat, maka sesungguhnya ia adalah tersesat bagi (kerugian) dirinya sendiri. Dan yang berdosa itu tidak memikul dosa yg lain, serta kami tiada mengazab sebelum diutus seorang rasul"
(al-isra;15)

"Apakah kamu menghendaki untuk meminta kepada rasul kamu seperti Bani Israil meminta kepada Musa pada zaman dahulu? Dan barangsiapa menukar iman dengan kekafiran, maka sesungguhnya orang itu telah sesat dari jalan yang lurus" (2:108)

"... janganlah kamu mengikut hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah.." (Hood 38:26)

Orang-orang yang sesat adalah mereka yang kafir, yang menyimpang dari jalan yang lurus; puak yang salah jalan, yang beramal tanpa ilmu; ikut hawa nafsu; apatah lagi yang ingkar menerima kebenaran ayat-ayat Allah; golongan yang menyerupai perilaku Yahudi dan Nasrani dalam segala pemikiran dan tindakan.

No comments:

Post a Comment