Friday, December 2, 2016

ISLAM DAN NASIONALISMA


Islam mengakui adanya perasaan kasih dalam diri seseorang itu kepada bangsa dan tanah airnya kerana Allah dan berusaha menyelamatkan keluarganya dengan Islam.

Islam menyuruh kita kasih kepada kaum keluarga kita, kepada bangsa kita dan tanah air kita kerana Allah dan menyelamatkan kelurga kita, bangsa dan tanah air kita dengan Islam.

Allah berfirman kepada Rasulullah SAW: “Berilah amaran kepada keluaga kamu yang hampir.” as-Syuara ayat 214.

Ayat ini adalah perintah Allah kepada nabi SAW supaya memulakan dakwahnya dengan mengajak anak-beranaknya sendiri yang berada di Mekah supaya mereka ikut Islam. Selamatkan diri dengan Islam.

Nabi memanggil anak-beranaknya yang hampir dan menyampaikan ucapan yang terkenal. Nabi menyebut:

“Sesungguhnya kamu akan mati sebagaimana kamu tidur dan kamu akan dibangkitkan sebagaimana kamu bangun daripada tidur.

Bila Allah Ta’ala membangkitkan kamu aku tidak boleh tolong kamu melainkan kamu ikut Islam.”

“Walaupun kamu anak-beranak aku dan bapa saudara aku jika tidak masuk Islam aku tidak boleh menolong kamu.”

Nabi menyampaikan ucapan dan mengajak bapa-bapa saudaranya masuk Islam. Ada bapa saudara nabi masuk Islam dan ada tidak masuk Islam tetapi sayang kepada nabi.

Abu Talib dan Abas masa itu belum lagi masuk Islam tetapi memberi perlindungan kepada nabi SAW.

Ada juga bapa saudara yang melawan nabi iaitulah Abu Lahab. Abu Lahab, bapa saudara nabi dan pengikut-pengikutnya lawan nabi. Abu Jahal pun waris nabi tetapi lawan nabi.

Jadi nabi SAW kasih kepada anak-beranaknya dengan Islam. Ini cara kasih kepada keluarga.

Rasulullah SAW pernah bersabda pada hari kemenangan menawan Mekah apabila nabi membawa bala tentera daripada sahabat setelah pemimpin-pemimpin Mekah melanggar perjanjian Hudaibiah pada masa itu ketua besar di Mekah ialah Abu Sufian.

Abu Sufian ialah mertua nabi SAW kerana Ummul mukminin Habibah RA ialah anak Abu Sufian.

Walaupun ketua Mekah ayah mertuanya sendiri tetapi kerana tidak masuk Islam, nabi memimpin bala tentera untuk menyerang Mekah, negerinya sendiri. Mengapa begini, tidakkah derhaka kepada mertunya sendiri. Sebab mertuanya derhaka kepada tuhan.

Ini menunjukkan Tuhan lebih daripada segala-galanya.

Nabi menyerang Mekah tetapi Abu Sufian telah ditawan oleh tentera Islam semasa keluar hendak mengintip. Abas mengambil Abu Sufian memuat atas kudanya membawa kepada nabi SAW dan membujuk Abu Sufian masuk Islam. Abu Sufian masuk Islam dan akhirnya Mekah menyerah kalah.

Tentera Islam masuk menawan Mekah dan diisytiharkan perintah berkurung. Jika keluar rumah ditangkap dan dibunuh atau ditawan. Ini bertujuan mewujudkan keamanan.

Diisytiharkan barangsiapa yang masuk ke masjid aman, barangsiapa yang masuk ke rumah masing-masing aman. Lalu Abas kata: “Sebut rumah Abu Sufian.”

Abu Sufian baru masuk Islam, mualaf, bapa mertua nabi pun mualaf juga. Bila menyebut rumahnya muga-muga kuat Islam Abu Sufian. Lalu diistiharkan barangsiapa yang masuk rumah Abu Sufian aman.

Abu Sufian berasa kembang hatinya kerana anggap dia pemimpin.

Kemudian nabi bersabda:

“Demi Allah sesungguhnya engkaulah wahai bumi Mekah sebaik-baik bumi Allah dan bumi Allah yang paling Allah kasih kepadanya kalaulah tidak kerana kaumku mengeluarkanku dari mu nescaya aku tidak keluar.”

Aku menyerang kamu kerana kamu ditakluk oleh jahiliah. Aku mahu bebaskan kamu daripada penjajah orang Arab sendiri yang jahiliah. Jahiliah adalah penjajah dan selagi tidak dibebas dengan Islam maknanya dijajah.

Begitulah negara kita ini walaupun penjajah Inggeris sudah balik, pemerintah diambil alih oleh orang Melayu, tetapi penjajah juga, penjajah Melayu kerana cara pemerintahan sama dengan penjajah Inggeris memerintah. Penjajahnya ialah orang yang sebangsa dengan kita sebagaimana yang dihadapi oleh nabi SAW.

Selagi Islam tidak berdaulat selama itulah kita dijajah dan kita kena berjuang supaya Islam memerintah.

Tetapi Islam melarang kasih sesuatu lebih daripada Allah, rasul dan Islam sehingga seseorang itu menjadi melulu dan merendahkan kasih kepada Allah, rasul dan ajaran Islam dan meletakkan kepentingan bangsa dan puak lebih daripada yang lain dengan melampaui batas-batas Allah.

Bila seseorang itu kasih kepada puaknya, kasih kepada anak-beranaknya sehingga tidak sanggup berjihad untuk menegakkan Islam kerana yang memerintah orang Arab juga, kerana yang memerintah orang Melayu juga. Tidak boleh berjihadlah kerana lawan sama-sama Melayu.

Allah berfirman surah Baraah ayat 24:

“Katakanlah wahai Muhamad SAW sekiranya ayah-ayah kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, isteri-isteri kamu, begitulah juga suami-suami kamu, kaum keluarga kamu, harta-benda kamu yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu takut kerugian

dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai adalah lebih kamu kasih daripada Allaah, rasul-Nya dan berjihad di jalan-Nya maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik (orang jahat).”

Maknanya kalau kamu meninggalkan jihad kerana kasih kepada keluarga, kasih kepada harta dan apa sahaja lalu meninggalkan jihad untuk menegakkan agama Allah kamu adalah orang jahat (fasik). Tunggu keputusan Allah Ta’ala.

Allah Ta’ala hukum kamu sama ada hukum di dunia atau hukum dua-dua sekali di dunia dan akhirat.

Ini adalah hukuman mereka yang tidak berjihad. Kadang-kadang dihukum atas dunia.

Allah Ta’ala sebut, ”Jika sekiranya kamu tidak keluar berjuang untuk menegakkan agama Allah, Allah Ta’ala azabkan kamu dengan azab yang pedih.

Kamu dihina oleh orang macam-macam dan Allah menukarkan kaum yang lain daripada kamu untuk menegakkah Islam.

Dan Islam ditegakkan oleh Allah sebagaimana dijanji oleh Allah bukan kamu tetapi kaum lain. Kamu menjadi kaum yang hina dan merasai azab yang pedih.”

Azab yang pedih termasuklah barang-barang mahal, dizalimi, penyakit, dijajah oleh orang, diperhamba dan dipermainkan oleh orang. Bila Jepun datang orang Melayu berperang dengan Jepun, yang selamat orang putih. Ini bermakna hina.

Kita berjuang bukan mempertahankan pihak kita sendiri tetapi mempertahankan pihak orang lain.

Orang lain berjuang bagi pihak dia sendiri. Ini tidak berjuang jadi hamba orang, berperang jadi hamba orang, berniaga jadi hamba orang dan bekerja jadi hamba orang. Ini seksa di atas dunia kerana tidak berjihad untuk menegak agama Allah Ta’ala.

Firman Allah Ta’ala surah al-Mujadalah ayat 22:

“Kamu tidak akan mendapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat itu saling berkasih sayang kepada orang yang menentang Allah dan rasul-Nya walaupun orang-orang itu bapa-bapa atau anak saudara atau keluarga mereka,

mereka itulah yang Allah tetapkan keimanan ke dalam hati-hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang daripadanya dan dimasukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya.

Allah reda kepada mereka dan mereka pula reda kepada Allah, mereka itulah golongan Allah, ketahuilah sesungguhnya golongan Allah itulah yang pasti mendapat kemenangan.”

Ayat ini menyatakan bahawa diantara mereka ialah sahabat-sahabat nabi SAW yang menjadi pengikut nabi bila anak-beranak mereka sendiri walaupun ayah, adik-beradik atau siapa sahaja menentang Allah dan rasul-Nya mereka menolak anak-beranak mereka dan bersama dengan Allah dan rasul.

Ayat ini diturunkan bersama dengan peperangan Badar apabila Saidina Abu Bakar dan nabi bersama tentera Islam. Abu Lahab dan Abu Jahal di sebelah tentera musyrikin. Abu Bakar bersama tentera Islam, anaknya bersama tentera musyrikin. Ini dia peperangan Badar.

Saidina Ali bersama dengan nabi SAW tetapi Okeh, abangnya bersama dengan tentera musyrikin. Abu Ubaidah Amir bin Jarrak bersama dengan tentera Islam tetapi ayahnya Jarrak bersama dengan tentera musyrikin.

Bagaimana hendak berperang dengan sesama anak beranak. Ini adalah ujian yang dahsyat apabila Abu Jahal dan pengikut-pengikutnya memilih perang. Sebelum berperang ada mukaddimahnya iaitu berlawan sama seorang dahulu.

Abu Jahal menampilkan Utbah, Saibah bin Rajiah dan seorang lagi di kalangan pahlawan musyrikin untuk berlawan tiga sama tiga.

Nabi memilih tiga orang daripada sahabat ansar tampir ke hadapan. Ini membuktikan sahabat ansar sanggup mati.

Tetapi Abu Jahal kata kami tidak mahu orang ansar, kami hendak anak-beranak. Padahal dialah yang kata nabi memutus silaturrahim.

Lalu nabi kata Hamzah bapa saudaranya, Ali menantunya dan Ubaidah sepupunya tampil ke hadapan. Nabi memilih waris terdekat untuk berlawan.

Maka berlakulah peperangan yang terkenal. Ini adalah ujian termasuklah juga pembukaan Mekah. Nabi menawan Mekah walaupun yang memerintah anak-beranak.

Dalam menghadapi golongan munafik di Madinah, Abdullah bin Ubai berkata orang yang mulia akan mengeluarkan orang hina. Orang yang hina ialah nabi Muhamad SAW dan sahabat-sahabatnya yang balik daripada peperangan Ahzab, peperangan melawan musyrikin.

Bila dia balik dari peperangan Ahzab mereka akan lemah. “Orang mulia akan menghalau Muhamad dan pengikut-pengikutnya daripada Madinah.” Kata Abdullah bin Ubai, pemimpin munafik.

Padahal lepas peperangan Badar dia sembahyang di sof pertama. Bila nabi datang hendak masuk masjid dia memberitahu kepada orang ramai: “Rasulullah sampai dah.” Seolah-olah dia yang paling kuat sekali Islam. Ini kepala munafik.

Tiba-tiba bila melihat Islam lemah Allah mendedahkan cakap-cakapnya: “orang yang mulia akan mengeluarkan orang hina” Allah Ta’ala menurunkan ayat mengenai Abdullah bin Ubai.

Lalu anaknya meminta izin dengan Rasulullah untuk memancung lehir ayahnya yang munafik itu dan dia akan mempersembahkan kepala ayahnya kepada Rasulullah SAW.

Tetapi nabi tidak mengizinkan kerana mengelak fitnah orang mengatakan Rasulullah membunuh sahabatnya.

Disebut dalam Quran, ayah tetap ayah tetapi hati orang beriman tetap meletakkan Allah dan rasul mengatasi ayah, ibu dan segala-galanya.

Di zaman mutakhir dalam peperangan Hizbullah di Lubnan dengan Israil di mana Israil menggunakan orang Arab dan orang Lubnan menjadi prisip.

Ada diantara keluarga yang menangkap anak beranak dia yang didapati mengadakan hubungan wireless dengan Israil untuk memberi maklumat rahsia-rahsia uzbyHHHHizbullah dalam perang yang berlaku di Lubnan.

Maka keluarga sanggup menangkap anak beranak dia dan menyerah kepada pimpinan Hizbullah untuk menjatuhkan hukuman bunuh kerana membocor rahsia peperangan pada masa itu.

Oleh kerana itulah Allah Ta’ala memberi pertolongan kerana adanya orang-orang yang semacam ini, orang yang disebut dalam ayat ini:

“Engkau tidak akan dapati orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasul-Nya memberi kasih sayang kepada orang yang menentang Allah dan rasul-Nya walaupun orang yang menentang Allah dan rasul itu keluarga, anak-beranak dan sahabat handainya.”

Demikianlah hubungan dari segi aqidah Islamiah mengatasi hubungan yang lain termasuk hubungan keluarga dan keturunan.
 
Begitu juga hubungan bangsa bahkan al-Quranul Karim melarang Rasulullah SAW dan orang-orang muslimin BERISTIGHFAR untuk orang-orang musyrikin walaupun mereka dari kalangan kaum keluarga. Itu serah kepada Allah Ta’ala.

Mengikut satu riwayat termasuk ayah dan ibu nabi SAW. Nabi tidak boleh membuat apa-apa. Itu terserah kepada Allah Ta’ala.

Ahli fitrah ada hukuman yang khusus daripada Allah Ta’ala. Kalau mereka tidak sampai seru maka mereka diselamatkan oleh Allah. Kalau mereka sampai seru tetapi tidak beriman juga mereka dihukum Allah Ta’ala.

Allah menyatakan kisah nabi Nuh AS yang kasihkan anaknya kerana ditenggelami air taufan tetapi Allah tidak mengizinkan untuk beristighfar kepadanya.

Nabi Nuh AS yang melihat anaknya ditenggelami oleh golombang ketika berlakunya taufan, nabi Nuh mengajak anaknya naik ke atas bahtera tetapi ditolak oleh anaknya.

Dia hendak ke bukit tidak mahu ikut ayahnya. Akhirnya anaknya tenggelam, nabi Nuh sedih dan hendak beristighfar kepada Allah Ta’ala, tetapi dilarang oleh Allah Ta’ala kerana dia bukan daripada puak kamu lagi walaupun dia anak kamu.

Bagitu juga kisah nabi Ibrahim AS dengan ayahnya yang tidak beriman. Nabi Ibrahim beristighfar untuk ayahnya tetapi Allah Ta’ala tidak menerima istighfarnya walaupun istighfar seorang rasul ulul azmi yang dikasihi oleh Allah. Tetapi istighfar untuk ayah yang syirik tidak diterima oleh Allah Ta’ala.

Ini menunjukkan betapa kasih melalui hubungan keluarga tidak boleh menjadi asas untuk keselamatan dunia dan akhirat sekiranya tidak diletakkan di atas yang sebenarnya menjadi dasar iaitu Islam dan beriman kepada seluruh ajarannya.

Islam dan ajarannya merupakan perkara yang sangat penting yang kita perlu faham betul-betul. Islam mewajibkan kita hormat kepada ibu-bapa walaupun dia kafir, hormat kepada kawan yang baik walaupun dia kafir.

Tetapi tidak boleh tukar antara Allah, rasul dan agama dengan sesiapa sahaja walaupun dengan ibu-bapa dan lain-lain.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment