Saturday, November 26, 2016

BALASAN MEMAAF DOSA KAWAN



Disebut dalam hadis peristiwa yang berlaku pada hari kiamat sehingga nabi menangis.

Nabi bersabda:

“Ada dua orang di kalangan umat aku yang dibicarakan oleh Allah pada hari kiamat. Dia datang mengadap Allah dalam keadaan berdiri lutut.

Seorang daripadanya berkata:

“Ya Tuhanku aku telah melakukan kesalahan terhadap kawan aku ini dan dia tidak mahu memaafkan aku wahai Tuhanku.”

Tuhan bertanya:

“Adakah kamu mempunyai pahla untuk membayar dosa kawan kamu.”

Dia menjawab:

“Ya Tuhanku hamba tidak ada lagi pahla. Yang ada hanya dosa.”

Tuhan berfirman kepada hamba yang tidak mahu memaafkan kesalahan kawannya:

“Angkat kepala kamu.”

Lalu diangkat dan dia melihat istana-istana yang indah daripada emas dan perak.

Dia bertanya:

“Untuk siapa istana-istana ini wahai Tuhanku. Adakah untuk nabi atau hamba-hamba yang soleh?”

Allah berfirman:

“Untuk kamu sekiranya kamu memaafkan dosa kawan kamu ini.“

Lalu dia berkata:

“Ya Tuhanku aku maafkan kesalahan kawan aku.”

Lalu kedua-duanya dibawa ke syurga.

Begitulah luasnya rahmat Allah SWT kepada orang-orang beriman yang baik sangka terhadap Allah dan tidak putus asa daripada rahmat Allah SWT.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment