Friday, November 25, 2016

NIKMAT SYURGA MENGIKUT HADIS



Hadis 1 (Muttafakun alaih)

“Dan dari Abi Hurairah RA bahawa Rasulullah bersabda demi sesungguhnya pemegang busul panah, sekadar pemegang busul panah di dalam syurga lebih baik daripada apa yang naik matahari dan jatuh matahari.”

Ini menunjukkan sekadar separuh busul panah yang ada dalam syurga lebih daripada dunia dan segala isinya. Nikmat syurga tidak boleh dibanding dengan nikmat dunia.

Hadis 2 (Riwayat Muslim)

Dari Annas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda sesungguhnya dalam syurga itu ada pasar. Ahli-ahli syurga mengunjunginya setiap Jumaat lalu angin yang datang dari utara bertiup dan mengenai wajah-wajah dan pakaian-pakaian mereka menjadikan mereka bertambah cantik dan segak.

Bila kembali kepada keluarga masing-masing dalam keadaan bertambah cantik dan segak, lalu berkata kepada keluarga ‘demi Allah kami nampak kamu lebih cantik dan segak lebih daripad masa kami tinggal dulu.

Lalu keluarga mereka yang berada dalam syurga berkata kamu juga bertambah cantik dan segak selepas meninggalkan tempat kami tadi.

Hadis ini menunjukkan diantara nikmat syurga ialah boleh pergi ke pasar. Manusia suka pergi ke pasar atau supermarket, maka Allah buat pasar dalam syurga. Mereka pergi ke pasar untuk bersukaria.

Mereka ditiup oleh angin menjadikan mereka lebih cantik dan segak. Rupa dan pakaian menjadi lebih elok.

Bila balik ke rumah isteri dan keluarga di rumah berkata lebih lawar daripada sebelum meninggalkan rumah dan mereka berkata pula kepada keluarga di rumah kamu lebih cantik daripada masa saya hendak meninggalkan rumah.

Begitulah tuhan jadikan nikmat di dalam syurga.

Hadis 3 (Muttafakun alaih)

“Dan dari Sahar bin Saat RA bahawa Rasulullah SAW bersabda sesungguhnya ahli syurga dapat lihat-melihat dan pandang-memandang ke arah bilik-bilik dalam syurga sebagaimana mereka melihat bintang-bintang cakrawala di langit.”

Hadis menunjukkan bahawa ahli-ahli syurga boleh melihat bangunan mahligai sesama mereka sendiri macam kita melihat bintang-bintang cakrawala di langit di alam dunia ini.


Hadis 4 (Riwayat Bukhari)

“Dan dari Sahar bin Saat RA katanya aku menyaksikan nabi SAW di dalam majlis yang menyebut di dalamnya sifat-sifat syurga sehingga selesai menerangkan mengenainya.

Di akhir ucapannya dia berkata di dalam syurga itu apa yang belum pernah dilihat oleh mata, yang belum pernah didengar oleh telinga, yang tidak pernah terlintas di dalam hati fikiran manusia.

Kemudian baginda SAW membaca firman Allah Ta’ala: mereka merenggankan lambung-lambung mereka daripada tempat tidur kerana banyak sembahyang tahjud, banyak beribadat dan tidak banyak tidur.

Firman Allah Ta’ala dalam surah Sajdah: “Seseorang itu tidak mengetahui apa yang disimpan untuk mereka yang sangat menyenangkan hati mereka.”

Seseorang tidak mengetahui nikmat sebenar dalam syurga. Nikmat akan diketahui bila masuk syurga pada hari kiamat kelak.

Diantara ahli syurga itu ialah orang yang banyak beribadat kepada Allah SWT.
  
Hadis 5 (Riwayat Muslim)

“Dan dari Abi Said dan Abi Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: apabila masuk ahli syurga ke dalam syurga lalu menyerulah oleh orang yang menyeru sesungguhnya untuk kamu hidup kamu tidak mati selama-lamanya,

dan untuk kamu sihat kamu tidak sakit selama-lamanya, dan untuk kamu muda kamu tidak tua selama-lamanya dan untuk kamu nikmat kamu tidak merasa susah dan sakit selama-lamanya.”

Hadis menunjukkan bahawa dalam syurga hidup selama-lamanya, sihat selama-lamanya, muda selama-lamanya, berada dalam keadaan nikmat dan tidak ada susah sedikit pun.
  
Hadis 6 (Riwayat Muslim)

“Dan dari Abi Hurairah RA katanya Rasulullah SAW bersabda: sesungguhnya sekurang-kurang tempat di dalam syurga kepada seseorang di kalangan kamu ialah orang yang tuhan berkata kepadanya bercita-citalah,

lalu dia bercita-cita dan bercita-cita. Lalu tuhan berfirman adakah engkau telah bercita-cita? Katanya ya, wahai tuhan

Tuhan berfirman maka bagi kamu apa yang engkau cita-citakan dan berkali ganda lagi.”

Ini menunjukkan orang yang paling rendah dalam syurga tuhan beri nikmat, lalu tuhan menyuruh dia bercita-cita lagi dan tuhan beri dan bercita-cita lagi tuhan berkata aku beri berkali ganda lagi sehingga lebih daripada apa yang dia cita-citakan.

Hadis 7 (Muttafakun alaih)

“Dan dari Abi Said al-Khudri RA bahawa Rasulullah SAW telah bersabda sesungguhnya Allah berfirman kepada ahli syurga: wahai ahli syurga, lalu mereka berkata, ya wahai Tuhanku dan bahagialah wahai Tuhanku dan baiklah berada di hadapan mu wahai Tuhanku.

Lalu tuhan berfirman: adakah kamu redha. Lalu mereka berkata mengapa kami tidak redha wahai Tuhan, Engkaulah wahai Tuhan kami, Engkau telah memberi kepada kami apa yang tidak diberi kepada seorang pun di kalangan makhluk-Nya.

Tuhan berfirman: Adakah tidak Aku kepada kamu lebih baik daripada itu. Mereka berkata wahai Tuhanku, engkau telah memberi apa yang lebih baik daripada itu wahai Tuhan.

Tuhan berfirman: Aku kurniakan kepada kamu keredhaan-Ku dan Aku tidak murka lagi kepada kamu selepas ini selama-lamanya.”
  
Hadis 8 (Muttafakun alaih)

“Dan dari Jalil bin Abdullah RA katanya kami pernah berada di sisi Rasulullah SAW, dia melihat ke arah bulan penuh purnama lalu bersabda, sesungguhnya kamu boleh melihat tuhan kamu dengan nyata sebagaimana kamu melihat bulan penuh purnama ini yang tidak memudarat kamu sedikit pun.”

Hadis ini menunjukkan bahawa pada hari kiamat kita boleh tengak Tuhan. Ini mengikut pendapat ahli sunnah waljamaah sabit dengan hadis yang sahih dan ayat Quran. Atas dunia kita tidak boleh melihat Tuhan.

Disebut dalam Quran nabi Musa minta hendak melihat tuhan. Tuhan berkata tidak boleh, kamu lihat kepada bukit Tursina. Lalu Tuhan tunjukkan cahaya hijab (dinding cahaya antara nabi Musa dengan Tuhan). Tubi-tiba gunung Turusaina menjadi rata dengan tanah dan nabi Musa tersungkur pengsan.

Jadi mengikut pendapat yang sahih kita tidak dapat melihat tuhan atas dunia ini. Disebut dalam hadis qudsi Allah Ta’ala jadikan antara hamba dinding daripada cahaya.

Sekiranya dibuang dinding itu maka semua makhluk hancur-lebur menjadi abu kerana tidak larat berdepan dengan kebesaran Allah SWT. Itu pendapat yang sahih daripada ahli sunah waljamaah.

Ada pendapat yang dhaif tuhan izin dengan cara yang tidak sama dengan makhluk seperti kepada nabi SAW pada malam israk dan mikraj. Mengikut riwayat yang sahih ialah hijab dan kita melihat tuhan pada hari kiamat kelak.
  
Hadis 9 (Riwayat Muslim)

“Dan dari Suhir RA bahawa Rasulullah SAW telah bersabda apabila ahli syurga masuk ke dalam syurga Allah SWT berfirman: Kamu hendak sesuatu yang aku tambah kepada kamu? Mereka berkata tidakkah Engkau serikan wajah-wajah Kamu wahai Tuhan?

Tidakkah Kamu masukkan kami ke dalam syurga dan Engkau selamatkan kami daripada neraka?

Lalu dibuang hijab maka mereka tidak diberi sesuatu yang lebih mereka ingin daripada melihat wajah Tuhan pada hari kiamat dalam syurga.”

Firman Allah Ta’ala: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang salih Tuhan memberi petunjuk kepada mereka dengan iman mereka, mengalir di bawah mereka sungai-sungai di dalam syurga-syurga yang penuh nikmat.

Doa mereka, mereka menyebut Maha Suci Engkau wahai Tuhan kami dan hormat mereka di dalam syurga ialah SALAM dan akhir doa mereka menyebut ALHAMDULILLAHI RABBIL ‘ALAMIN.”

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment