Sunday, November 27, 2016

BENDERA DAN KOLAM KAUSAR


Mengenai apa yang berlaku pada hari kiamat disebut dalam dua hadis.

Satu hadis mengatakan bahawa setiap umat akan mengikut BENDERA masing-masing pada hari kiamat.

Satu hadis lagi masing-masing umat akan menuju ke kolam Kausar yang dijaga oleh nabi masing-masing.

Dalam hadis pertama:

Ada orang yang hendak mengikut nabi SAW di padang mahsyar dan nabi kenal siapa umatnya. Tanda umatnya ialah bekas mengambil air sembahyang. Masa atas dunia dahulu mereka bersembahyang dan ada bekas air sembahyang.

Tetapi mereka dihalau oleh malaikat. Malaika tidak membenar mereka mengikut nabi.

Lalu nabi SAW bersabda:

“Ummati, ummati (mereka itu umat aku, umat aku juga), jangan halau mereka.

Malaikat berkata:

“Kamu tidak tahu wahai Muhamad! Mereka menyeleweng. Mereka ikut kamu separuh sahaja.”

Ini adalah hadis berkenaan dengan mahsyar.

Hadis kedua:

Hadis ini mengenai kolam Kausar.

Manusia berduyun-duyun hendak minum di kolam Kausar nabi masing-masing. Ada di kalangan umat nabi Muhamad SAW dihalau oleh malaikat.

Lalu nabi SAW bersabda:

“Ummati, ummati (mereka itu umat aku, umat aku juga), jangan halau mereka kerana aku melihat mereka ada tanda mengambil air sembahyang.

Lalu malaikat berkata:

“Kamu tidak tahu wahai Muhamad! Mereka menyeleweng. Mereka tidak ikut semua apa yang kamu ajar.”

Mereka mengikut nabi Muhamad sekadar Mekah sahaja. Mereka tidak ikut nabi berhijrah ke Madinah dan mendirikan negara Islam. Mereka tidak pergi ke Madinah kerana takut susah di tengah jalan.

Bila ikut separuh sahaja maka tidak sempurnalah.

KULIAH TAFSIR YT


No comments:

Post a Comment