Surah
at-Tariq ayat 1 – 8
Aţ-Ţāriq:1 - Demi langit dan "At-Taariq"; -
Aţ-Ţāriq:2 - Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa
dia "At-Taariq" itu? –
Aţ-Ţāriq:3 - (At-Taariq) ialah bintang yang menembusi
(sinaran cahayanya);
Aţ-Ţāriq:4 - Tiada sesuatu diri juapun melainkan ada
malaikat yang menjaga (keadaannya serta menyimpan catitan mengenai segala
bawaannya).
Aţ-Ţāriq:5 - (Setelah mengetahui yang demikian), maka
hendaklah manusia memikirkan: dari apa ia diciptakan.
Aţ-Ţāriq:6 - Ia diciptakan dari air (mani) yang memancut
(ke dalam rahim) –
Aţ-Ţāriq:7 - Yang keluar dari "tulang sulbi"
lelaki dan "tulang dada" perempuan.
Aţ-Ţāriq:8 - Sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk mengembalikannya
(hidup semula sesudah mati),
Ayat-ayat
yang kita baca ini ialah permulaan surah at-Tariq. Perkatan at-tariq bermakna
mengetuk pintu waktu malam.
Surah ini termasuk dalam surah-surah Makkiyah, surah yang
diturunkan di Makkatul Mukarramah yang membincangkan perkara berkait dengan
akidah. Ketika nabi SAW dan para sahabat berada di Mekah belum berada
negara yang berdaulat.
Ketika orang-orang Islam ditekan dan ditindas maka Allah
menurunkan surah-surah yang terkandung di dalamnya perkara akidah untuk
menguatkan iman orang-orang yang beriman.
Surah ini
memberi penekanan kepada kepercayaan adanya kebangkitan semula setelah mati,
setelah berlaku hari kiamat. Manusia akan dihidupkan semula dengan dikemukakan
dalil-dalil yang terang dan nyata menunjukkan kekuasaan Allah SWT yang boleh
menghidupkan semula manusia dan mengadakan semula setelah mati dan hancur lebur
di dalam tanah.
Dalilnya
ialah pada kejadian diri manusia sendiri. Manusia yang dijadikan Allah daripada
tiada langsung Allah berkuasa menjadikan setelah ada benih ajbuzzanat yang ada pada tiap-tiap orang. Kalau daripada tiada
benih langsung Allah Ta’ala boleh jadikan maka terlalu mudah bagi Allah untuk
menghidupkan semula daripada benih-benih itu.
Allah Ta’ala
memulakan surah ini dengan sumpah. Allah Ta’ala bersumpah dengan makhluk-Nya
yang besar dan hebat. Kita manusia tidak boleh bersumpah dengan makhluk tetapi
mestilah bersumpah dengan nama Allah “WALLAHI WATALLAHI WABILLAHI.
Jika
bersumpah lain daripada Allah bukan sempah namanya walaupun disebut bersumpah
di mahkamah, bersumpah di hadapan pesuruh jaya sumpah dan mati stem pula. Jika
tidak ada WALLAHI WATALLAHI WABILLAHI tidak sah sumpah mengikut ajaran Islam.
Allah SWT boleh bersumpah dengan mana-mana makhluk-Nya. Dalam
surah ini dengan makhluk-Nya: “Demi langit dan demi bintang.”
Dalam
surah-surah lain Allah Ta’ala bersumpah demi waktu dhuha dan malam, demi waktu
fajar dan demi matahari. Sumpah-sumpah ini untuk menanda makhluk itu menjadi
dalil bagi ketuhanan Allah SWT.
Perkara yang
disebut dalam surah ini adalah sangat penting untuk menjadi perhatian bagi kita
kerana sumpah menguatkan ayat-ayat yang ada kemudian daripadanya. Allah Ta’ala
mengemukakan dalil-dalil kekuasaan Allah yang mencipta sekalian alam.
Allah SWT
berkuasa untuk menghidupkan semula manusia dan Allah mendedahkan rahsia-rahsia
hari kiamat supaya kita mengetahui awal-awal lagi.
Antaranya
ialah kedahsyatan hari kiamat, manusia tidak boleh berlindung melainkan dengan
pertolongan Allah daripada iman dan amalnya yang solih dan manusia hendaklah
bergantung kepada Allah SWT.
Surah ini ditutup dengan mukjizat nabi SAW. Janji
al-Quranul Karim adalah satu janji yang benar berlaku. Janji Allah hendak
memberi kemenangan kepada Islam, Islam boleh menang. Begitulah janji Allah
Ta’ala berlakunya hari kiamat dan segala perkara yang berlaku di dalamnya maka
semua janji itu adalah benar.
Dengan nama Allah yang amat pemurah dan lagi maha
penyayang.
“Demi langit dan demi at-tariq yang mengetuk malam”
Langit ialah makhluk yang sangat besar, tidak boleh
dibanding dengan bumi. Tiap-tiap satu bintang ada yang sebesar bumi, lebih
besar daripada bumi, lebih kecil daripada bumi dan macam-macam. Bintang-bintang
bertaburan di alam langit banyaknya laksana pasir di bumi.
At-tariq yang mengetuk dengan pukulan yang mengejutkan
kita waktu malam.
“Dan apakah kamu tahu apa dia at-tariq itu wahai Muhamad”
At-tariq ialah bintang yang memancarkan cahayanya di tengah
kegelapan malam. Ini menjadi tanda kekuasaan Allah SWT. Bila malam ada cahaya
dan siang tidak nampak cahayanya.
Nabi Ibrahim AS hendak kenal Allah Ta’ala, bila melihat
bintang berkata ini tuhan agaknya dan bila hilang bukan tuhan. Tengak bulan ini
bukan tuhan. Tengak matahari ini bukan tuhan. Tuhan yang sebenar ialah tuhan
menjadikan seluruh alam. Sudah tentulah bintang yang besar beredar di langit
ada tuhan yang menciptanya.
“Tiap-tiap seorang ada malaikat yang ditugaskan oleh Allah
untuk menjaganya.”
Wahai manusia sedarlah diri kamu. Antaranya ialah urusan
menulis amal-amal yang dibuat sama ada amal baik dan ataupun amal jahat dicatit
oleh malaikat. Catitan ini dijadikan bukti pada hari kiamat kelak.
“Sesungguhnya di atas kamu ada malaikat-malaikat yang
menjaga urusan kamu. Malaikat-malaikat ini sangat mulia”
Allah membicarakan ke atas manusia di akhirat bukan dengan
ilmu-Nya sahaja walaupun semua yang kita buat Allah Ta’ala tahu, tetapi diambil
kira catatan-catatan para malaikat-Nya.
Disebut dalam hadis ada seorang hamba Allah yang diberi
kepadanya suratan amal yang penuh kejahatan sayut mata memandang. Dia tersandar
di belakang bila melihat amal jahat yang begitu banyak.
Tuhan berkata wahai hamba-Ku ada surat kecil yang kamu
buat atas dunia dulu. Hamba itu berkata apalah hendak buat dengan surat kecil
berbanding amal jahat yang sayup mata memandang. Surat kecil itu tertulis
LAILAHA ILLALLAH (Tiada tuhan melainkan Allah) dan dia tidak syirik masa hidup
atas dunia.
Barang kali hamba ini jahil tetapi dia sayang kepada
Islam. Walaupun tidak pandai sembahyang tetapi orang hentam atau hina nabi dia
akan tentang mati-matian.
Bila ditimbang tiba-tiba berat kertas yang tertulis
LAILAHA ILLALLAH dan dia dimasukkan ke syurga.
Ini menunjukkan catatan-catatan malaikat wujud dan dibawa
pada hari kiamat.
“Maka manusia hendaklah melihat dari apa dia diciptakan.”
Manusia kena sedar diri dia. Sama ada dia raja, rakyat,
menteri, dia kaya, miskin, alim atau jahil kena sedar kejadiannya.
“Diciptakan daripada air yang memancar iaitu air mani
lelaki dan perempuan yang keluar dengan memancut daripada tulang sulbi lelaki
dan tulang dada bagi perempuan.”
Inilah asal kejadian manusia. Pendapat mengatakan manusia
berasal daripada beruk adalah pendapat yang sesat. Quran memberitahu manusia
daripada Adam dan Adam daripada tanah.
“Sesungguhnya Dia (tuhan) untuk mengembalikan hidup semula
maha berkuasa.”
Tuhan boleh mengembalikan hidup semula manusia yang telah
mati pada hari kiamat kelak.
“Bagaimana kamu kufur terhadap Allah padahal Dia
menghidupkan kamu daripada tidak ada langsung, mematikan kamu dan menghidupkan
kamu semula. Kemudian kamu dikembalikan kepada-Nya dalam keadaan kamu tidak
tahu di mana kamu, ke syurga atau ke neraka.”
Itulah tuhan yang berkuasa menghidupkan manusia dan
mengembalikan kepada-Nya pada hari kiamat.
KULIAH TAFSIR YT
No comments:
Post a Comment