Monday, November 28, 2016

PEMERINTAH DAN RAKYAT


Firman Allah Ta’ala:

TU’TILMUN KAMAN TASYA WATANZI’UL MULKAMINMAN TASYA

Maksudnya:

“Allah memberi pemerintahan kepada sesiapa yang Ia kehendaki dan Allah mencabut pemerintahan daripada sesiapa yang Ia kehendaki.”

Pemerintahan juga menjadi urusan dalam kehidupan manusia kerana di antara tugas manusia itu menjadi khalifah di atas muka bumi.

Diisytiharkan pada permulaan surah al-Baqarah:

“Dan ingatlah ketika Tuhan mu berfirman kepada malaikat sesungguhnya Aku akan jadikan atas muka bumi ini khalifah.”

Khalifah bermakna menegakkan ajaran Allah dan mentadbir urusan dunia dengan ajaran-Nya. Mentadbir diri manusia; makanannya, pakaiannya, masalah kehidupannya dan mentadbir makhluk-makhluk yang dijadikan oleh Allah di atas muka bumi.

Manusia mesti mentadbir urusan itu mengikut hukum Allah secara individu dan secara masyarakat yang dinamakan kerajaan. Walaupun kerajaan perkara dunia tetapi pentadbiran dan pemerintahan mesti ikut peraturan ditetapkan oleh Islam.

Harta-benda, kenikmatan dan kerajaan adalah perkara dunia yang menjadi ujian sangat mahal kepada manusia. Mereka boleh memilih sama ada mahu ikut perintah Allah atau pun lawan perintah Allah.

Bukan sahaja dalam perkara makan minum, perkara pakaian ada halal dan haram termasuk perkara pemerintahan ada halal dan haram.

Manusia bukan sahaja ditanya mengenai makanan, pakaian dan sebagainya tetapi ditanya juga mengenai kerajaan yang memerintah. Pemimpin dan rakyat yang menyokong pemimpin itu akan ditanya oleh Allah Ta’ala di akhirat kelak.

Oleh kerana itu dalam Quran disebut segala perkara hari kiamat bermula dari makan minum dan lain-lain sehinggalah pemimpin dan rakyat akan dibicara sama ada mereka diseret ke dalam syurga atau pun ke dalam neraka.

Diriwayatkan nabi SAW pernah berkhutbah:

“Wahai manusia Allah membahagikan di kalangan kamu mengenai perangai-perangai kamu sebagaimana dia membahagikan di kalangan kamu akan rezeki kamu.”

Allah Ta’ala memberi dunia kepada orang Dia kasih dan orang Dia tidak kasih tetapi Allah tidak memberi agama melainkan kepada orang yang Dia kasih.

Allah Ta’ala memberi harta kepada Saidina Uthman bin Affan, Saat bin Abi Wakaz, Abdul Rahman bin Auf dan nabi Sulaiman AS. Mereka itu dijanjikan syurga oleh Allah Ta’ala.

Dan Allah Ta’ala juga memberi harta kepada Qarun, Firaun, Namruk dan orang-orang yang sepertinya. Allah Ta’ala memberitahu mereka ini ahli neraka.

Begitu juga kerajaan. Allah Ta’ala memberi kerajaan kepadan nabi Daud AS, nabi Sulaiman AS, Zulkurnain, nabi Muhamad SAW, khalifah ar-Rasyidin dan khalifah-khalifah yang dijanji syurga oleh Allah Ta’ala.

Allah Ta’ala juga memberi kerajaan kepada Firaun, Namrud, Haman dan kepada pemerintah-pemerintah yang kafir dan zalim. Allah Ta’ala memberi kerajaan kepada mereka walaupun mereka ahli neraka.

Jadi ada kerajaan diredha Allah dan ada kerajaan yang dimurka oleh Allah Ta’ala. Ada harta diredha Allah dan ada harta yang dimurka oleh Allah Ta’ala.

Semuanya adalah ujian Allah kepada kita. Kita kena faham bahawa bukan sahaja harta bahkan kerajaan yang memerintah adalah ujian dan berkait dengan agama Islam. Oleh itu betapa penting kita wirid ayat ini lepas sembahyang. Tetapi wirid saja-saja, bila menyokong ikut suka hati pula.

Imam Ghazali menyebut dalam kitabnya yang berkait dengan aqidah perkara imamah, perkara pemerintahan negara. Biasanya ulamak Syiah sahaja yang menjadikan imamah salah satu dari rukun Islam. Ulamak-ulamak ahli sunah tidak menyebut sebagai rukun Islam kecuali imam Ghazali sahaja.

Kita diberitahu rukun Islam lima perkara. Tetapi ada rukun Islam yang disebut oleh nabi SAW dalam hadis-hadis lain yang disebut mengikut tahap pemikiran orang bertanya. Ada juga nabi SAW menyebut bercampur aduk antara rukun Islam dan rukun iman dalam hadis-hadis lain.

Rukun-rukun Islam itu banyak dan berkait antara satu sama lain. Walaupun pemerintahan tidak disebut dalam lima perkara rukun Islam, tidak disebut dalam rukun iman tetapi termasuk dalam beriman kepada Allah. Termasuk dalam dua kalimah syahadah.

Ini berkait dengan kepercayaan kita kepada Allah. Oleh itu imam Ghazali menyebut bab imamah (pemerintahan) dalam kitabnya. Iman Ghazali ialah alim dalam bab tasawur. Tasawur berkait dengan ruh dan ruh kena ada jasad.

Imam Ghazali mengarang kitab usul fig dan kitab tasawur dan lain-lain.

“Agama itu asas kerajaan yang memerintah menjadi pengawas, apa yang tidak ada asas runtuh dan barang yang tidak ada pengawas sia-sia.” Kata imam Ghazali.

Agama dan pengawas kedua-dua penting.

Kita membaca ayat itu dalam wirid lepas sembahyang, tetapi orang putih perintah negeri tidak kisah, Jepun perintah tidak ada masalah dan tauhgut perintah pun tidak kisah. Pemerintah tidak perintah secara Islam tidak kisah asal boleh membaca wirid cukuplah. Inilah masalahnya.

TU’TILMUN KAMAN TASYA (Engkau memberi kerajaan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki) WATANZI’UL MULKAMINMAN TASYA (dan Engkau mencabut kerajaan daripada sesiapa yang Engkau kehendaki)

Disamping kita disuruh mencari harta untuk mengeluarkan zakat, mengerjakan haji dan untuk memberi nafkah kepada anak isteri, orang Islam mesti berusaha mendirikan kerajaan Islam. Tujuan bukan untuk kekayaan tetapi untuk menegakkan syariat Allah SWT.

Malangnya tujuan untuk menegakkan syariat Allah SWT tidak ada dalam kepala kebanyakan orang pada hari ini. Bila ada kerajaan apa yang mereka fikir ialah kesenangan dan kemewahan untuk sementara waktu sahaja. Mereka tidak fikir untuk hari akhirat. Di akhirat akan ditanya syariat apa yang dipakai oleh pemerintah.

Pemerintahan termasuk perkara akhirat iaitulah menegak syariat Allah, menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran sebagaimana yang disebut oleh Allah Ta’ala:

“Orang-orang yang kami berikan kepada mereka kuasa memerintah (kerajaan) di bumi, mereka mendirikan sembahyang, menunaiak zakat (tanggungjawab harta benda), mereka menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran, dan bagi Allah sahaja akibat segala urusan.”

Masjid didirikan untuk dimakmurkan. Orang yang memerintah sembahyang dan mesti menyuruh rakyat sembahyang. Pemerintah mestilah mendirikan sembahyang dan menjalankan perintah Allah Ta’ala.

Zakat diambil daripada orang yang berada dan diberikan kepada orang yang memerlukan bantuan. Tidak boleh kepada orang yang tidak layak.

Pemerintah mesti menyuruh orang berbuat baik. Benarkan mereka mengajar agama dan jika salah dari segi agama betulkan mereka, bukannya melarang atau menghalang. Jika diteruskan juga dengan kesilapan itu baharulah diambil tindakan.

Mencegah yang haram adalah tanggungjawab pemerintah.

Segala urusan dikembalikan kepada Allah. Segala-galanya akan dibicarakan pada hari kiamat.

Pemimpin akan ditanya apa yang mereka buat dan peraturan apa yang dipakai. Rakyat pula akan ditanya mana satu disokong.

Firaun membawa rakyatnya masuk neraka pada hari kiamat. Kerajaan Islam akan membawa rakyatnya ke syurga. Kerajaan yang tidak memerintah secara Islam membawa rakyatnya masuk neraka pada hari kiamat kelak.

Ini makna Allah Ta’ala memberi kerajaan kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan mencabut daripada sesiapa yang Dia kehendaki.

Oleh itu orang Islam mestilah berusaha bersungguh-sungguh supaya pemerintahan secara Islam ditegakkan. Kita tidak perlu bimbang kerana Allah Maha Berkuasa dan Allah Ta’ala akan tetap memelihara agama-Nya.

Banyak ujian Allah Ta’ala atas dunia ini kepada perjuangan Islam.

Firaun boleh memerintah negeri sampai ratus-ratus tahun tetapi nabi Sulaiman memerintah sepuluh tahun sahaja. Nabi Muhamad SAW memerintah negeri sepuluh tahun.

Saidina Abu Bakar memerintah negeri dua tahun, Saidina Umar berbelas tahun, Saidina Uthman dan Saidina Ali memerintah tidak sampai sepuluh tahun.

Firaun memerintah ratus-ratus tahun. Mungkin ada orang kata itu Tuhan redha sebab itu boleh memerintah sampai ratus-ratus tahun. Pendapat ini tidak betul

Ada perkara-perkara yang Tuhan beri Tuhan redha dan ada perkara yang Tuhan beri Tuhan tidak redha kerana mengikut cara haram.

“Allah Ta’ala mencabut kerajaan daripada sesiapa yang Dia kehendaki.”

Dalam pergerakan hari ini masyhur dalam istilah orang Arab askar Israil tentera yang tidak boleh dikalahkan. Istilah ini dimuatkan dalam akhbar dan majalah-majalah di negara Arab. Jadi orang Arab berfahaman sekular merasakan tidak mampu dikalahkan.

Dulu ramai yang mengatakan golongan Tartar tidak boleh ditewaskan. Tetapi orang berjiwa Islam dapat mengalahkan Tartar itu.

Mesir pernah berperang dengan Israil tahun 1967, ribu-ribu kereta kebal dan ratus-ratus kapal terbang Mesir dimusnahkan dalam masa enam hari dan Mesir kalah.

Orang Palastin berpuluh tahun berjuang dan tidak boleh dikalahkan. Hizbullah berjuang atas nama agama dan akhirnya Israil minta berdamai. Untuk melawan Yahudi mesti berjuang atas nama Islam Tidak boleh lawan atas nama kebangsaan.

Orang Yahudi berjuang atas nama agama Yahudi. Orang Yahudi sembahyang dan membaca kitab Taurah atas kereta kebalnya. Tentera Mesir dalam perang 1967 dulu mengadakan pesta, minum arak dan tidak sembahyang Subuh.

Malam itulah Israil menyerang dan ribu-ribu kereta kebal serta ratus-ratus kepal terbang perang musnah.

Kekuasaan Allah Ta’ala mengatasi segala-galanya. Oleh itu kita tidak perlu takut walaupun kuasa besar dunia. Syaratnya mesti berjuanga atas nama Islam dan bukan atas nama kebangsaan.

“Dan sesungguhnya mereka telah merancang tipu daya mereka padahal Allah Ta’ala berada di sisi perancangan tipu daya mereka dan sekiranya perancang tipu daya mereka boleh memusnahkan bukit-bukau dan gunung-ganang, Allah Ta’ala tidak mungkir janji memberi kemenangan kepada Islam.”

Bila Allah Ta’ala kehendaki, Allah Ta’ala boleh menjatuhkan hukuman kepada musuh-musuh-Nya. Tiada siapa boleh melawan kekuasaan Allah Ta’ala.

Tujuan kita memhaca ayat ini supaya orang Islam menjadi berani. Baca wirid bukan main bagus tetapi penakut, tidak tahan ujian.

“Dan wahai Tuhan ku Engkau memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkau menghinakan sesiapa yang Engkau kehendaki.”

Setelah Allah Ta’ala memberikan kerasulan dan kenabian ramai di kalangan kaum Bani Israil, tetapi nabi akhir zaman Allah Ta’ala rampas daripada Bani Israil diberi kepada bangsa Arab, tidak diberi kepada Bani Israil.

Ini adalah kehendak Allah Ta’ala. Hak melantik rasul adalah Allah Ta’ala. Bukan sahaja kerajaan termasuk kerasulan. Kerasulan adalaah kepunyaan Allah Ta’ala dan diberi kepada sesiapa yang Dia kehendaki.

KULIAH TAFSIR YT


No comments:

Post a Comment