Wednesday, November 23, 2016

PUNAH RANAH



Kita disuruh sentiasa berdoa supaya Allah Ta’ala memberi keredhaan kepada kita, mengampunkan dosa-dosa kita dan menjadikan kita sebagai ahli syurga.

Adapun pandangan setengah ahli tasawuf mengatakan syurga-syurga tidak perlu fikir. Itu pandangan yang salah kononnya terlalu tinggi murtabat sehingga tidak mahu syurga.

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim adalah nas yang paling sahih selepas al-Quranul Karim. Kita perlu sedar mana-mana kitab tasawuf yang bercanggah dengan Quran dan hadis hendaklah ditolak.

Begitu juga kitab fikah. Mana-mana pandangan hukum fikah yang bercanggah dengan Quran dan hadis hendaklah ditolak.

Semua ilmu Islam; ilmu aqidah, ilmu syariat, ilmu tasauh, ilmu politik, ilmu ekonomi dan ilmu apapun mestilah bersumberkan al-Quran dan hadis-hadis nabi SAW.

Ada kalangan kita belajar fikah tetapi tidak belajar hadis dan tidak belajar tafsir. Belajar tasawuf tetapi tafsir dan hadis tidak dipelajari.

Ini sebabnya menjadi punah ranah kerana sumber ilmu ialah Quran dan hadis-hadis nabi SAW.

Nabi bersabda: “Barangsiapa yang mengada-ngadakan perkara dalam urusan agama Kami bukan bersumber Quran dan hadis hendaklah ditolak.”

Semua imam mazhab; imam Syafie, Hanafi, Hambali dan Maliki dalam mazhab fikah mengatakan kiranya bertemu dengan ayat-ayat Quran atau hadis-hadis sahih maka itulah yang betul.

Ulamak-ulamak yang muktabar seperti imam Ghazali dan lain-lain mengatakan bahawa sekiranya pendapat aku bercanggah dengan Quran atau hadis hendaklah ditolak.

Syeikh Abdul Qadir al-Jailani, seorang ahli tasawuf terkenal yang sangat kuat beribadat, tiba-tiba ketika sedang beribadat kedengaran suara mengatakan: “kuatnya syeikh membuat ibadat, cukuplah.”

Syeikh Qadir mengambil selipar dan membaling ke arah suara itu. Dia berkata itu adalah syaitan.

Orang awam mungkin terpengaruh dengan kejadian itu dan merasakan tinggi murtabatnya. Kita perlu jaga daripada ujud, riak dan macam-macam. Syaitan boleh masuk dalam tubuh sehingga sampai kita menolak syurga neraka. Bila menolak syurga dan neraka punahlah aqidah.

Dalam buku syarah kitab Hikam (kitab Hikam adalah kitab tasawuf) menyebut barangsiapa yang berfikah tidak ada tasawuf jadi fasik dan barangsiapa bertasawuf tidak berfikah jadi zandit (kafir terus). Jadi kita perlu jaga dan ada kalangan kita membaca kitab Hikam dan tidak baca kitab lain.

Malaikat Jibril datang menemui nabi SAW yang dikerumuni oleh para sahabat dan bertanya MAL ISLAM, MAL IMAN DAN MAL IHSAN.

Apa dia Islam nabi jawab, apa dia iman nabi jawab dan apa dia ihsan nabi jawab.

Islam itu syariat, iman itu ialah aqidah dan ihsan ialah tasawur. Ini adalah garis yang diajar oleh nabi SAW mengikut wahyu, mengikut Quran dan dihuraikan oleh nabi SAW.

Ramai orang tidak belajar berdasarkan kepada sumbernya yang asas. Jika tidak kembali kepada sumber yang asas menjadi punah ranah. Oleh yang demikian setiap ilmu yang kita belajar mesti ada tahkib (kajian yang mendalam sama ada menepati Quran dan hadis ataupun tidak).

Jadi perlu guru-guru yang mursyid iaitu guru-guru yang mendalami dalam ilmu-ilmu dan beramanah dengan ilmu itu. Ada juga guru yang berilmu tetapi tidak amanah. Inipun punah.

KULIAH YT


1 comment:

  1. Bagaimana pula tentang syair iman Syafie ?Yg mengatakan ,aku tidak layak ke syurga mu, aku tidak sanggup menanggung azab neraka mu .

    Sebahagian ilmu tasawwuf terlalu dalam maksudnya ,fahamilah maksud dan pengertian kata2nya .Agar kita tidak tergolong dlm golongan yang memperkecilkan ilmu tasawwuf .Para ilmuan yang lebih menghalusi amalannya pada Allah swt.

    ReplyDelete