Monday, November 21, 2016

ALLAH BERSIFAT ADIL



Mengikut hadis Qudsi riwayat Muslim.

Satu hadis yang panjang yang diceritakan oleh Abu Zar. Abu Zar salah seorang sahabat yang awal masuk Islam. Dia tidak dilantik sebarang pemimpin kerana dia seorang yang lemah. Walau bagaimanapun dia banyak menghafal hadis termasuk hadis yang panjang ini.

Abu Zar menceritakan bahawa nabi SAW meriwayatkan daripada Allah SWT:

1. Allah mengatakan wahai hamba-hamba-Ku sesungguhnya Aku haramkan zalim berlaku atas diri Aku. Ini menunjukkan adil sifat yang WAJIB bagi Allah. Zalim sifat yang MUSTAHIL bagi Allah Ta’ala.

Sifat ADIL dan ZALIM ini tidak ada dalam pengajian sifat 20. Sifat 20 contoh sahaja. Jangan fikir sifat tuhan hanya 20 sahaja. Kita perlu fahami semua sifat kesempurnaan adalah sifat Allah SWT. Di antaranya adalah adil, rahmat, penyayang, redha, murka (murka kepada orang kafir dan orang zalim) dan banyak lagi sifat tuhan.

Allah Ta’ala wajib adil.

“Aku haramkan zalim itu berlaku pada diri aku.”

Allah Ta’ala wajib adil. Hukum Allah Ta’ala; pencuri kena kerat tangan. Ini adalah adil. Kita tidak boleh berkata tuhan zalim, orang berzina yang sudah kahwin kena rejam, jangan kata zalim kerana MUSTAHIL bagi Allah Ta’ala zalim.

Allah Ta’ala mengharamkan riba dan menghalalkan jual beli. Itu adalah adil kerana riba zalim, memakan harta orang dengan cara menindas.

“Dan Aku jadikan haram kepada kamu berlaku zalim, maka jangan kamu berlaku zalim sesama kamu.”

Tidak zalim sesama kamu: dengan anak isteri, kaum keluarga, dengan jiran; jadi hakim, pegawai daerah, penghulu dan apa jawatan yang dipegang tidak boleh berlaku zalim kepada orang.


 ukuhH
Apa makna zalim?

Zalim ialah meletakkan sesuatu tidak kena pada tempatnya dan adil ialah meletak sesuatu kena pada tempatnya dari segi syarak. Mengikut hukum akal yang bercanggah dengan hukum syarak adalah zalim.

Semua kamu sesat walaupun kamu cerdik kecuali orang yang diberi petunjuk oleh Allah. Kita berdoa dalam sembahyang “tunjukkanlah jalan yang betul”, minta hidayah daripada Allah. Jika tidak ada hidayah daripada Allah sesat.

Ada golongan alim, ulamak-ulamak ahli kitab melihat nabi tetapi sesat kerana tidak mendapat hidayah. Iblis tuhan angkat ke langit melihat syurga, melihat neraka dan berdialog dengan tuhan tetapi sesat kerana tidak diberi hidayah.

Iblis sombong dan berasa cerdik sangat maka tidak diberi hidayah oleh Allah SWT.

Demikian juga manusia. Jika berasa cerdik dan sombong tidak mendapat hidayah dan jadilah penyembah berhala, penyembah harta, penipu orang dan seumpanya.

2. “WahaI hamba-hamba-Ku semua kamu lapar melainkan orang yang Aku memberi makan kepadanya. Mintalah makanan daripada Aku nescaya Aku beri kepada kamu.” Tuhan menyuruh kita meminta rezeki yang halal daripada-Nya.

Ada orang kata tidak boleh minta rezeki. Terlalu tinggi sangat ilmu tasawurnya. Tasawur tidak boleh bercanggah dengan hadis dan tidak boleh bercanggah dengan Quran. Tidak boleh tinggi daripada nabi dan tidak boleh tinggi daripada sahabat. Oleh kerana tinggi hakikatnya sampai tidak pakai baju di tengah orang ramai.

Ada orang rohnya baik tetapi akalnya bodoh. Jadi tidak boleh ikut yang bodoh.

3. “Wahai hamba-hamba-Ku, semua kamu bertelanjang melainkan orang yang Aku memberi pakaian kepadanya maka mintalah pakaian daripada Aku.”

Ada orang memiliki duit riba. Dia berkata tidak boleh makan duit ini tetapi buat membeli kasut, membeli tayar kereta tidak mengapa. Kasut kita pakai. Pakai pun tidak boleh kerana duit haram maka pakai pun haram. Apa yang dimaksudkan ialah rezeki iaitu manfaat.

4. “Wahai hamba-hamba-Ku kamu melakukan dosa di waktu malam dan siang, Aku ampun semua dosa, minta ampun kepada Aku, Aku ampunkan dosa kamu.”

Keampunan Allah sangat luas. Dihuraikan oleh banyak hadis antaranya:

“Wahai hamba-hamba-Ku sekiranya kamu datang kepada Aku dengan dosa sepenuh langit jika miminta ampun kepada Aku nescaya Aku akan ampun dosa kamu sepenuh lagit juga.”

Jadi jika berdosa kena istigfar, jangan putus asa. Pintu taubat sentiasa dibuka sehingga nyawa sampai ke halkum. Selagi nyawa tidak sampai ke halkum tuhan terima taubat dengan syarat tidak syirik. Mestilah dengan LAILAHA ILLALLAH, tiada tuhan sebenar melainkan Allah.

Disebut dalam hadis lain:

“Ada hamba-hamba-Ku membuat dosa, lalu dia sedar dan beristigfar (bertaubat dengan syarat taubat) dia tahu ada tuhan yang mengampunkan dosanya maka Aku ampunkan dosanya.

Tiba-tiba membuat dosa pula, kemudian menyesal dan dia beristigfar, Aku ampunkan dosanya. Tetapi dia membuat dosa pula, kemudian dia beristigfar dan menyesal serta tahu ada tuhan yang mengampunkan dosanya, Aku ampunkan dosanya.”

Ini disebut dalam hadis Qudsi. Walaupun berulang kali membuat dosa, selagi tidak syirik dan nyawa belum sampai ke halkum, dia menyesal dan bertaubat dengan ikhlas maka tuhan ampun dosanya.


5. “Wahai hamba-hamba-Ku kamu tidak mampu memberi mudharat kepada Aku, lalu kamu dapat memberi mudharat kepada Aku dan kamu tidak mampu untuk memberi apa-apa manfaat kepada Aku, lalu kamu memberi manfaat kepada Aku.”

Tiada siapa yang boleh melawan tuhan. Tidak mampu memberi mudharat kepada tuhan. Untuk memberi hadiah tuhan tidak menerima hadiah. Tuhan menerima amal yang soleh dengan memberi semula kepada kita.

Tuhan tidak berhajat kepada makan dan minum tetapi menyuruh kita membelanjakan duit iaitu menginfak. Belanja dengan cara itu diberi pahala oleh Allah SWT.

6. “Wahai hamba-hamba-Ku sekiranya yang awal kamu dan yang akhir kamu, manusia kamu dan jin kamu berada dalam keadaan paling takwa kepada Aku tidak menambahkan kerajaan Aku sedikit pun.”

Kalau sekiranya manusia yang pertama, Adam hingga manusia terakhir semuanya bertakwa dan paling tinggi takwanya termasuk semua jin tidak menambahkan kerajaan Allah sedikit pun. Kerajaan Allah Ta’ala semacam itulah juga. Pahala takwa itu balik kepada manusia dan jin.

Sekiranya awal kamu dan akhir kamu, manusia kamu dan jin kamu berada dalam keadaan yang paling jahat tidak mengurangkan Allah sedikit pun. Allah Maha Berkuasa dan Maha Suci daripada segala-galanya.


7. “Wahai hamba-hamba-Ku sekiranya yang awal dan akhir manusia dan jin berada di satu tempat meminta daripada Allah Ta’ala dan tuhan beri semua permintaan itu tidak mengurangkan sedikit pun apa yang ada pada Allah Ta’ala.”

Sebagaiman mencelup jarum dalam gelas tidak terjejas airnya apatah lagi mencelup jarum dalam lautan yang luas.

8. “Wahai hamba-hamba-Ku, semua amal baik yang kamu buat wahai jin dan manusia Aku simpankan pahala amal itu dan Aku pulangkan kepada kamu itu di hari kiamat kelak.”

Barangsiapa membuat baik, dia bermuhasabah dan berasa baik maka hendaklah bersyukur kepada Allah Ta’ala. Bila sedar banyak membuat baik ALHAMDULILLAH puji Allah Ta’ala. Jangan beritahu kepada orang tetapi puji Allah Ta’ala.

Jika banyak membuat dosa maka cela diri kita sendiri, mengaku kepada tuhan:

“Saya banyak membuat dosa, saya menzalimi diri sendiri, saya bodoh wahai tuhan, saya jahat wahai tuhan, saya banyak dosa wahai tuhan. Wahai tuhan ampunilah dosa saya.”

Mengikut Said bin Musayyad, seorang alim Tabi’in yang terkenal, menantu Abu Hurairah berkata Abu Idris al-Khaulani (dia orang masuk Islam akhir dan tidak sempat berjumpa dengan nabi SAW) ketika berlaku peristiwa murtad di Yaman, Tulaihah al-Ansi yang mengaku menjadi nabi lalu Abu Idris al-Khaulani mengatakan:

“Ini kafir. Murtad bila mengaku menjadi nabi.”


Tolihah yang menguasai Yaman masa itu menangkap Abu Idris al-Khaulani dan mencampak ke dalam api. Tetapi dibakar tidak hangus. Lalu pengikutnya berkata ini merbahaya, halau dia.

Kemudian Abu Idris al-Khaulani pergi ke Madinah duduk bersandar di masjid. Saidina Umar datang dan bertanya datang daripada mana. Abu Idris al-Khaulani berkata daripada Yaman. Saidina Umar bertanya:

“Kamu dengar atau tidak cerita dia melawan orang mengaku menjadi lalu dicampak ke dalam api tetapi tidak hangus.”

Abu Idris al-Khaulani jawab:

“Dengar cerita.” 

“Awak daripada Yaman, awak ke?” kata Saidina Umar.

Jawab Abu Idris al-Khaulani:

“Ya, sayalah.”

Lalu Saidina Umar berkata Alhamdulillah tuhan telah mengizikan aku melihat umat Muhamad yang diberi kelebihan nabi Ibrahim AH dibakar dalam api tidak hangus.

Saidina Umar pun memegang tanganya dan pimpin berjumpa dengan Saidina Abu Bakar yang menjadi khalifah masa itu.


Abu Idris al-Khaulani ini bila membaca hadis yang kita baca ini dia berdiri atas lutut kerana menghormati hadis ini. Ini menunjukkan hadis ini sangat besar maknanya.

Imam Ahmad bin Hambal iaitu imam Mazhab Hambali, anak murid imam Syafie pengikutnya ramai bermazhab Wahabi. Oleh itu jangan pula kita kata Wahabi sesat.

Imam Syafie membaca Fatihah dengan Bismillah tetapi Ahmad bin Hambal tidak membaca Bismillah. Imam Masjid Mekah dan Madinah tidak membaca Bismillah kerana mereka bermazhab Hambali.

Kata Ahmad bin Hambal RH tidak ada hadis yang lebih hebat daripada hadis ini yang diriwayatkan oleh penduduk Syam. Ini hadis yang besar maknanya yang disebut oleh Imam Nawawi dalam kitabnya Hadis Empat Puluh.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment