Wednesday, November 23, 2016

MEMISAHKAN AGAMA DARIPADA POLITIK



Memisahkan Islam daripada politik dengan dakyah politik itu kotor sedangkan Islam itu bersih. Mereka membawa ajaran mengatakan ‘politik suku agama suku’, iaitu politik tidak ada hubungan dengan agama.

Apa makna politik?

Politik dalam bahasa Latin atau bahasa Inggeris dan orang barat menyebut politik dan menjadi bahasa Melayu. Bahasa Arab disebut dengan siasah.

Politik atau siasah maknanya ialah MENTADBIR dan MEMERINTAH NEGERI.

Mengikut agama Islam politik adalah sebahagian daripada ajaran Islam. Ini sabit dengan nas Quran dan nas hadis nabi SAW serta ijmak para ulamak. Yang lebih besar ialah ijmak para sahabat RA, bukan sembarangan ulamak tetapi ulamak sahabat, dan ulamak tabi’in mengatakan politik adalah sebahagian daripada ajaran Islam.

Adapun dalil daripada al-Quranul Karim, diantaranya firman Allah Ta’ala: “Dan ingatlah ketika tuhan berfirman kepada malaikat sesungguhnya aku akan jadikan atas muka bumi ini khalifah.”  Diantara khalifah itu ialah politik. Allah Ta’ala isytiharkan semenjak nabi Adam AH hendak dicipta.

Firman Allah Ta’ala: “Sesungguhnya kami telah menurunkan kepada mu wahai Muhamad SAW akan kitab al-Quran supaya engkau menghukum manusia dengan apa yang dinyatakan oleh Allah dan janganlah engkau menjadi penolong kepada orang-orang yang khianat.”

Allah Ta’ala memerintah nabi SAW supaya menghukum manusia dengan al-Quranul Karim. Diantara menghukum itu ialah MEMERINTAH dan memerlukan PEMERINTAHAN.

Banyak ayat Quran yang tidak boleh diamalkan melainkan kena ada politik (MENTADBIR & MEMERINTAH), kalau tidak ada pilitik tidak boleh diamalkan ayat-ayat ini. Ayat yang berkait dengan hukum jenayah; berkait dengan Qisas, Hudud, jihad fi sabilillah dan berkait hubungan dengan orang-orang bukan Islam. Semua perkara ini tidak boleh diamal kalau tidak ada politik.

Kita tidak boleh sembahyang jika tidak ada wuduk. Maka mengambil wuduk untuk sembahyang adalah wajib. Jadi kita tidak boleh melaksanakan hukum-hukum ini melainkan dengan politik. Maka BERPOLITIK KERANA HENDAK MELAKSANAKAN HUKUM ALLAH ADALAH WAJIB.

Adapun sunah Rasulullah SAW ialah sunah ucapan dan sunah amalan. Sunah kauliah dan sunah amaliah. Sunah kauliah ialah sabda Rasulullah SAW: “Dan adalah kaum Bani Israil yang menjadi pemimpin siasah mereka ialah nabi-nabi AHTW.” (Riwayat Bukhari)

Nabi kita Muhamad SAW telah berhijrah ke Madinah, mendirikan kerajaan Islam dan mengadakan perjanjian dengan orang bukan Islam yang duduk di Madinah. Ini adalah amalan-amalan politik yang WAJIB diamal orang Islam sehingga hari kiamat.

Adapun ijmak, sepakat para ulamak, yang paling besar sepakat ialah ijmak para sahabat RA. Apabila Rasulullah SAW wafat tiada ada siapa yang ganti Rasulullah SAW. Lalu para sahabat bermesyuarat di Saifah Bani Saidah sehingga sebilangan besar daripada para sahabat tidak hadir pada masa jenazah Rasulullah SAW dikebumikan.

Mereka bersembahyang sahaja dan lepas sembahyang terus pergi ke Saifah Bani Saidah. Mereka bermesyuarat untuk memilih siapakah yang patut menjadi ketua negara mengganti nabi SAW. Kemudian mereka mencalonkan tiga orang. Kalangan ahli bait mencalonkan Ali bin Abi Talib RA. Golongan Ansar mencalonkan Saat bin Ubadah RA dan kalangan muhajirin mencalonkan Abu Bakar RA.

Akhirnya mereka bersepakat memilih Abu Bakar menjadi khalifah. Tidak ada seorang sahabat pun yang ingkar dalam perkara ini. Ini adalah ijmak para sahabat kerana ia adalah nas daripada Quran dan hadis nabi SAW.

Adapun ajaran mengatakan politik tidak ada kena mengena dengan agama adalah ajaran yang masuk dalam agama Kristian yang termasuk dalam sirkularisma. Sirkularisma adalah ajaran salah dan barangsiapa yang ikut ajaran salah ini dengan pengetahuannya maka jadi MURTAD (keluar daripada agama Islam). Nauzubillahi minzalik. Kecuali mereka yang jahil dan dia kena belajar. Walaupun begitu dia berdosa besar dalam perkara ini.

Bila politik ditinggalkan maka berlakulah kemungkaran yang besar.

Penjajah telah menyebarkan ajaran sirkularisma di kalangan umat Islam. Ini menjadi penyakit yang sangat merbahaya. Daripada penyakit inilah orang Islam sanggup mengatakan hukum hudud tidak boleh pakai, hukum Islam tidak sesuai, hukum Islam ketinggalan zaman dan sebagainya.

Ini adalah berpunca daripada pemisahan agama dari politik.

Apabila kerajaan Uthmaniah jatuh. Timbul Kamal Artartuk membawa ajaran ini maka Syeikh Mustafa Sabri, Saikul Islam kerajaan Uthmaniah menulis di dalam kitabnya ‘Pendirian Akal Para Ulamak’ menyatakan bahawa MEMISAHKAN POLITIK DARIPADA AGAMA ISLAM ADALAH JALAN YANG PALING DEKAT UNTUK MENJADI MURTAD.

Mula-mula berdosa dan akhirnya menjadi murtad kerana hanyut dan menafikan hukum-hukum yang ada dalam Quran; hukum pencuri dipotong tangan, hukum orang murtad dan hukum peminum arak dikenakan hukuman hudud dan macam-macam hukum lagi.

Mula-mula tidak diamalkan kemudian bercakap hukum Islam tidak sesuai maka samalah dengan kita kata sembahyang tidak sesuai dan haji tidak sesuai. Itu adalah nas Quran yang tidak boleh dinafikan sekali-kali.

Ini semua adalah penyakit yang dibawa oleh penjajah dan orang Kristian menulis dalam kitab Injil Mata mengatakan bahawa apa yang berhubung dengan Allah itu hak Allah, apa yang berhubung dengan pemerintah itu hak pemerintah. Pemerintah adalah hak manusia tetapi agama adalah hak Allah Ta’ala. Allah Ta’ala tidak campur dalam urusan pemerintahan.

Inilah makna memisahkan politik daripada agama. Ini adalah ‘sesat’ yang dibawa oleh sirkularsima.

KULIAH YT


No comments:

Post a Comment