Saturday, November 26, 2016

PENYELESAIAN KEPADA PERPECAHAN



Firman Allah Ta’ala bermaksud:

“Berpeganglah kamu sekalian kepada tali Allah yakni agama Islam dan jangan kamu bercerai berai.”

Hari ini kita melihat orang Islam berpecah kepada berbagai-bagai puak. Allah Ta’ala menyatakan cara penyelesaiannya ialah balik kepada agama Allah, balik kepada Quran dan hadis nabi SAW.

Dalam Quran ada perkara asas yang menyatukan orang Islam. Ada pula perkara cabang yang boleh dipilih. Tidak menjadi salah memilih mazhab Hambali, Maliki, Hanafi atau Syafie kerana semua ulamak ini berpandukan kepada Quran dan hadis nabi SAW.

Perkara cabang; sembahyang Subuh hendak membaca qunut atau tidak, hendak azan sekali atau dua kali hari Jumaat, sembayang terawikh 8 rakaat atau 20 rakaat tidak menjadi masalah kerana dibenarkan oleh syarak.

Semua pandangan ini ada ulamaknya. Kepada orang yang mampu boleh mengkaji hujah yang paling kuat. Bagi orang tidak mampu bolehlah ikut mana-mana pandangan dengan syarat ulamak muktabar.

Antara ulamak muktabar ialah imam yang empat itu, Umar bin Abdul Aziz, Sufianul Sauri dan ulamak-ulamak lain. Mereka orang yang dipercayai berpegang kepada agama dengan teguh dalam perkara cabang.

Dalam perkara ASAS kita tidak boleh berbalah sekali-kali. Perkara berkait dengan beriman kepada Allah, beriman kepada nama-nama Allah dan sifat-sifat Allah tidak ada khilaf.

Beriman kepada malaikat yang disebut namanya dalam Quran tidak boleh khilaf. Jika khilaf menjadi kafir.

Beriman dengan hari akhirat, beriman dengan qadak dan kadar tidak boleh khilaf.

Kita mesti balik kepada asas aqidah dan balik kepada halal dan haram. Perkara yang diwajibkan, perkara mutawatir ramai ulamak meriwayatkan tidak ada khilaf. Perkara yang menjadi ijmak para ulamak juaga tidak khilaf. Ini semua tidak boleh bertelingkah kerana bila dirujuk kepada Quran dan hadis ada nas yang nyata.

Arak adalah haram, judi adalah haram, riba adalah haram. Dalam bab ini kita mesti bersatu.

Jika ada orang mengatakan riba tidak menjadi hal maka kena lawan walaupun terpaksa berpecah. Berpecah dengan mereka kerana riba haram sabit dengan nas yang kuat. Jika dia kata riba halal maka bercanggah dengan Quran.

Judi adalah haram. Tetapi jika mengatakan judi tidak mengapa kalau ada lesen, kita kena berpecahlah daripada mereka.

Jadi kita perlu beza perkara cabang dengan perkara asas.

Baca fatihah boleh dengan bismilah atau tidak adalah perkara khilaf. Di Mekah dan Madinah imam tidak membaca Fatihah bermula dengan Bismillah. Tidak menjadi kesalahan kita sembahyang di belakang imam itu. Mereka bermazhab Hambli dan imam Ahmad bin Hambal murid iman Syafie.

Ketika towaf bersentuh dengan orang perempuan hilang atau tidak wuduk tidak menjadi masalah kerana perkara khilaf. Ulamak Syafie kata bersentuh lelaki dan perempuan bukan muhrim hilang air sembahyang sedangkan ulamak lain mengatakan tidak hilang. Masing-masing ada hujah.

Perkara cabang atau khilaf dibenarkan oleh syarak kerana nabi bersabda:

“Barangsiapa yang beristihad dan betul mendapat dua pahala. Barangsiapa beristihad tetapi pandangan itu salah boleh satu pahala.”

Dalam bab menutup aurat bagi orang perempuan ulamak mengatakan muka dan kedua tapak tangan bukan aurat. Tetapi ada ulamak mengatakan wanita di khalayak ramai muka adalah aurat. Ini perkara khilaf tetapi tutup kepala tidak ada khilaf.

Jadi ada perkara dibenarkan bertelingkah dan ada perkara yang mesti kita bersatu.

“Dan ingatlah kamu akan nikmat Allah kepada kamu di mana kamu dahulu bermusuh-musuh antara satu sama lain lalu Allah menjinakkan hati-hati kamu,

sebelum masuk Islam kamu berperang diantara satu sama lain antaranya Aus dan Khasraj yang duduk di Madinah sehingga mereka masuk Islam.”

Bila masuk Islam baharulah selamat dan mereka bersatu dengan Islam. Jangan ikut orang jahiliah yang mengajak kamu kepada semangat zaman dahulu.

Zaman dahulu mengikut kabilah dan sekarang mengikut bangsa. Arab dengan semangat Arab, Afgan dengan semangat Afgan dan Melayu dengan semangat Melayu dan Afrika dengan semangat Afrika.

Akibatnya orang Islam menjadi berpecah sehingga jatuh kerajaan Uthmaniah. Tidak dinafikan kerajaan Uthmaniah di saat akhir ada membuat kezaliman tetapi kerana marah kepada kezaliman minta tolong orang kafir menjatuhkan kerajaan Islam tidak dibenarkan oleh agama.

Kalau kerajaan Islam membuat zalim kita kena sabar. Jangan sekali-kali mengajak orang kafir mengguling kerajaan itu. Timbul perkara ini kerana kita kembali ke zaman jahiliah.

Islam adalah nikmat yang menyatukan kamu. Kamu dahulunya bermusuh lalu Allah menjinakkan hati kamu maka dengan nikmat-Nya kamu bersaudara dengan persaudaraan Islam.

“Dan adalah kamu dahulu berada di tepi gaung api neraka kerana berzina, membunuh, meminum arak, makan riba dan berbagai-bagai kemungkaran kamu lakukan. Lalu Allah menyelamatkan kamu dengan agama Islam. Bila masuk Islam kamu diselamatkan oleh Allah Ta’ala.”

Oleh itu Islam adalah nikmat yang paling besar yang tidak boleh dibanding dengan nikmat-nikmat lain.

“Begitulah Allah menerangkan kepada kamu akan ayat-ayat-Nya supaya kamu mendapat petunjuk daripada Allah Ta’ala.”

Itulah keterangan Allah Ta’ala iaitu jalan yang betul ialah Quran dan hadis nabi SAW yang disatukan di dalam agama dinamakan Islam. Golongan-golongan ahli kitab hendak memesungkan kamu supaya kamu gelincir daripada agama Allah.

Allah menerangkan kepada kamu bahawa bergantung kepada tali Allah sahaja boleh menyelamatkan kamu daripada seksa di akhirat nanti. Bergantung dengan aqidah yang kuat, menolak syirik dan tegak di atas tauhid mengesakan Allah dalam semua perkara.

Kamu hendaklah ingat agama Islam adalah nikmat yang paling besar yang tidak boleh dibanding dengan nikmat lain. Nikmat lain sekadar atas dunia sahaja. Harta benda, pangkat kebesaran dan anak-pinak hanya atas dunia sahaja. Yang boleh menyelamatkan ialah Islam.

Sekiranya harta di atas Islam harta selamat dan kita selamat. Sekiranya anak-pinak dan kaum keluaga di atas Islam kita dan anak-pinak serta keluarga selamat. Begitulah seterusnya, semua perkara jika di atas Islam semuanya selamat.

Oleh sebab itulah kita kena selamat agama dahulu. Bila agama selamat semua perkara selamat.

Jika harta-benda, anak-pinak, keluarga dan lain-lain diutamakan dan agama diletak di belakang maka kita dan segala-galanya tidak selamat.

Jika berpegang dengan agama maka kita dan segala-galanya selamat di dunia dan selamat di akhirat.

KULIAH TAFSIR YT

No comments:

Post a Comment