Monday, November 28, 2016

CAHAYA DI MAHSYAR


Ayat-ayat ini menyatakan perbezaan antara orang beriman dengan orang munafik.

Orang beriman ialah orang yang sungguh-sungguh beriman dengan hati yang ikhlas kerana Allah SWT.  Mereka bersama dengan nabi SAW.

Masa tidak ada nabi mereka terus dengan ajaran nabi.

Orang-orang munafik ialah mereka yang berpura-pura Islam. Walaupun nabi SAW diberitahu oleh Allah siapa dia orang munafik, nabi tidak memberitahu kepada para sahabatnya kecuali segelinter sahaja.

Golongan munafik ini dibenar datang ke masjid. Mereka ada dua golongan. Ada yang menjadi pemimpin kepada musuh-musuh Islam untuk melapurkan kepada musuh-musuh Islam mengenai perkara yang merosakkan Islam.

Ada juga golongan munafik ini mencari kesempatan. Hari ini dinamakan oportunis. Jika Islam menang mereka memperolehi keuntungan dan kalau Islam kalah pun mereka boleh keuntungan juga. Tempat Islam dia datang dan tempat lawan Islam pun dia hadir.

Hatinya ragu terhadap Islam dan perjuangan Islam.

“Pada hari kiamat engkau melihat wahai Muhamad SAW orang-orang beriman lelaki dan perempuan berjalan dengan cahaya mereka.”

Bermakna orang-orang beriman lelaki dan perempuan tuhan berikan cahaya bila mereka berjalan pada hari kiamat.

Ada kalangan ulamak antaranya al-Hasan menyatakan cahaya ini diberi ketika berjalan di atas syirat iaitulah jambatan yang dibentangkan di atas neraka. Tidak seorang pun yang boleh melarikan diri daripada melalui di atas jambatan ini.

Sesetengah ulamak mengatakan cahaya ini berlaku di padang mahsyar ketika manusia dalam keadaan ketakutan sehingga rasul-rasul berdiri atas lutut dan tidak boleh membetulkan lutut-lutut mereka.

Kemudian Allah Ta’ala jadikan setiap orang beriman sama ada lelaki atau perempuan membawa diri masing-masing. Suami tidak dapat menolong isteri dan isteri tidak boleh menolong suami.

Adik-beradik tidak boleh menolong adik-beradik. Ibu-bapa dan anak-anak tidak boleh menolong antara satu sama lain.

Masing-masing berjalan dalam keadaan di hadapan mereka ada cahaya dan di sebelah kanan mereka ada cahaya. Cahaya ini ialah cahaya iman di hadapan mereka dan di kanan mereka ialah cahaya daripada buku amalan salih yang dibuat di atas dunia.

Ayat ini dihuraikan oleh banyak hadis.

Ada ulamak mengatakan cahaya itu ialah cahaya petunjuk al-Quran. Sejauh mana Quran diyakini dalam kehidupan dunia.

Mengikut Ibni Mas’ud cahaya dibawa mengikut kadar iman mereka. Ada orang cahayanya seperti pokok tamar yang besar dan berjalan dengan terang. Ada orang cahayanya seperti manusia yang berdiri.

Ada orang cahayanya berdiri di ibu jari kakinya, sekali nyala dan sekali padam. Tetapi mereka boleh berjalan juga.

Ini berdasarkan kadar iman dan amalan masing-masing.

Mengikut hadis lain:

Sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya di kalangan orang-orang beriman itu ada orang cahayanya meneranginya dengan jarak yang luas laksana Madinah dan Adan (sebuah pelabuhan di Yaman Selatan) ataupun diantara Madinah dan Sonaat (Ibu Negeri Yaman)

dan ada orang yang kurang daripada itu dan ada orang cahayanya di tempat melangkah kedua kakinya.

Lalu dia mengambil cahaya itu berjalan di atas syirat di mana cahaya ini menjadi pemandu untuk masuk syurga.”

Malaikat berkata kepada mereka: “Berita gembiralah untuk kamu pada hari ini.”

Allah Ta’ala berfirman: “Untuk kamu syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai daripada air biasa, sungai bersusu yang tidak berubah rasanya, sungai daripada air madu yang bersih daripada lilin dan sungai arak yang tidak memabukkan.

Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya.”

Tidak ada mati dan tidak ada tua.

“Itulah dia kemenangan yang paling besar.”

Di atas dunia kamu berjuang ada menang dan ada kalah. Payah mencapai kemenangan kerana musuh-musuh kamu lebih besar dan lebih kaya daripada kamu.

Selepas menang kalah pula. Ditewaskan dalam masa yang cepat. Kezaliman mereka dalam masa yang panjang.

Bila pergi ke akhirat jika kamu beriman dan mati dalam istiqamah (jalan benar), itulah kemenangan paling besar yang akan dicapai pada hari kiamat kelak.

Allah Ta’ala menurunkan ayat-ayat ini di Madinah ketika nabi SAW dan para sahabatnya dikepung oleh musuh-musuh yang datang dari seluruh pelusuk dunia.

Seterusnya Allah Ta’ala mendedahkan orang-orang munafik terutama mereka yang hadir dalam masjid nabi SAW seperti Abdullah bin Ubai. Mereka mendengar ayat-ayat diwahyukan.

Ada di kalangan mereka yang sedar dan insaf lalu beriman. Ada diantara mereka sampai mati dalam keadaan munafik kerana tidak bertaubat.

“Pada hari ini berkatalah orang-orang munafik lelaki dan orang-orang munafik perempuan.”

Menunjukkan munafik ini ada lelaki dan ada perempuan yang bertugas dengan tugas masing-masing untuk menentang Islam dari dalam. Mereka menjadi alat kepada musuh-musuh Islam.

“Berkatalah orang-orang munafik lelaki dan orang-orang munafik perempuan kepada orang-orang beriman tunggu kami, kami hendak menumpang cahaya kamu.”

Ini adalah kerana atas dunia mereka duduk sebelah menyebelah dengan orang-orang beriman dalam masjid. Ada di kalangan mereka yang ikut sama nabi SAW berjihad tetapi duduk di belakang sahaja.

Pada hari kiamat mereka duduk dekat juga. Mereka berkata: “Tunggu kami, kami boleh tumpang cahaya kamu. Lalu dikata kepadanya pergi ke belakang.” Mereka dihalau ke belakang.

“Maka ambillah cahaya kamu sendiri.”

Ada ulamak mengatakan yang berkata begitu adalah malaikat-malaikat yang mengiringi mereka.

Atas dunia kita boleh menumpang cahaya lampu orang lain. Tetapi di akhirat tidak boleh ambil atau tumpang cahaya orang lain walaupun duduk berdekatan dengan mereka yang ada cahaya.

Ada ulamak mengatakan orang beriman yang berkata begitu. Kawan atas dunia dulu yang berkata pergi dan ambil cahaya sendiri.

“Lalu diletakkan dinding atau tembak yang memisahkan antara orang beriman dengan orang munafik.”

Ada ulamak mengatakan Baitul Makdis di Palastin akan menjadi padang mahsyar di hari kiamat. Tembak itu ialah tembak Baitul Makdis yang memisahkan di antara orang Islam dengan orang kafir dan orang munafik.

“Di sebelah dalamnya rahmat daripada Allah.” 

Sebelah orang beriman ada rahmat dan limpah kurnia daripada Allah Ta’ala.

“dan di sebelah luarnya yang berada di arah orang munafik itu ialah azab.”

Orang munafik berada dalam tembak yang memisahkan mereka daripada pergi ke syurga.

“Lalu orang-orang munafik memanggil saudara-saudara mereka yang beriman.”

Bila ada tembak mereka tidak dapat melihat lagi saudara-saudara mereka yang beriman. Lalu mereka memanggil saudara-saudara mereka.

“Tidakkan kita bersama di dunia dahulu.”

Dulu kita bersama dalam masjid atas dunia dahulu. Kita bersama dalam majlis ilmu dan majlis berceramah dan sama-sama ikut nabi. Sila angkat aku bersama dengan kamu.

Jawab orang beriman: “Bahkan ya! Memang kita bersama dahulu, tetapi kamu telah menggoda diri kamu sendiri dalam masa yang sama kamu menunggu Islam ini kalah.”

Kamu memang bersama dengan aku atas dunia tetapi dalam hati kamu, kamu mengharapkan Islam kalah dan mengharapkan nabi mati. Kamu bekerja bagi pihak musuh Islam untuk mengalahkan Islam.

Inilah dia apa yang berlaku atas dunia didedahkan oleh Quran. Allah Ta’ala Maha Mengetahui segala-galanya. Oleh itu jagalah diri masing-masing sebelum hari kiamat.

“Dan kamu ragu-ragu terhadap Islam ini.”

Islam ini betul atau salah. Hukum hudud ini buruk atau baik. Hukum Islam ini boleh dilaksanakan atau pun tidak. Islam sampai bila-bila tidak boleh menang.

“Lalu kamu digoda oleh cita-cita untuk mendapat kemenangan.”

Kamu digoda oleh cita-cita untuk naik pangkat, cita-cita untuk mendapat subsidi, untuk boleh benda dan bantuan.

“Sehingga datangnya urusan Allah iaitu kamu dimatikan oleh Allah.”

Bila Allah Ta’ala mematikan kamu maka kamu tidak boleh membuat apa-apa lagi.

“Maka pada hari ini tidak diambil daripada kamu sebarang tebusan.”

Hari ini kamu tidak boleh tebus diri kamu walaupun dengan dunia dan segala isinya.

“Wahai orang-orang munafik, dan tidak diterima juga dari orang-orang kafir.” 

Tuhan tidak menerima tebusan orang munafik dan juga orang kafir.

“Diberitahu tempat duduk kamu ialah neraka.”

Tuhan sediakan neraka untuk mereka.

“Itu yang lebih layak kepada kamu.”

Tuhan berkata neraka memang layak untuk mereka. Mereka tidak percaya Islam, tidak percaya ajaran nabi dan tidak percaya kepada orang membawa ajaran nabi.

“Dan neraka itu seburuh-buruk tempat kembali dan kesudahan.”

Kita diajar setiap rakaat sembahyang “IHDINASYSYIRA TAL MUSTAQIM (wahai tuhan kami! Tunjukkanlah kami jalan yang betul” 

SYIRATALLAZI NAA ‘AMTA ‘ALAIHIM (Jalan orang yang Engkau memberi nikmat ke atas mereka iaitulah jalan nabi-nabi, jalan siddikin (orang yang percaya), jalan syuhadat (jalan orang yang mati dalam perjuangan untuk menegakkan Islam), jalan orang-orang yang salih).

GHAIRUL MAGHDUBI ‘ALAIHIM (bukannya jalan orang dimurkai ke atas mereka iaitulah ahli kitab dan ulamak-ulamak yang melawan Islam, walaupun mengetahi Islam)

WALADHAAALLIN (bukan jalan orang sesat, yang tidak mengetahui apa-apa)

Tiap-tiap rakaat kita mengulanginya. Jika sembahyang empat rakaat kita membacanya empat kali dan sehari semala malam kita membaca sebanyak tujuh belas kali. Lebih banyak lagi kita baca jika kita mengerjakan sembahyang sunat.

Kita meminta Tuhan tunjukkan kita jalan yang betul kerana jalan yang betul ini banyak ujian. Hanya mereka yang Tuhan memberi hidayat dan Tuhan tetapkan iman sahaja akan meninggal dunia dalam keadaan ISTIQAMAH.

Jadi kita minta iman kita tetap, amalan kita baik dan dosa diampun supaya kita meniggal dunia dalam keadaan kita redha kepada Allah dan Allah redha kepada kita.

KULIAH TAFSIR YT


No comments:

Post a Comment