Monday, November 28, 2016

CAMPUR URUSAN ALLAH



Hadis riwayat Muslim:

Dan daripada Jundah RA katanya sabda Rasulullah SAW menceritakan berlaku di zaman umat zaman dahulu supaya jangan berlaku kepada umatnya.

Ada seorang yang berkata demi Allah, Allah tidak mengampunkan dosa sianu.“

Lalu Allah Ta’ala berfirman: “Siapa yang pandai-pandai sehingga bersumpah menggunakan nama Aku, Aku tidak mengampun dosa fulan. Sesungguhnya Aku mengampunkan dosanya dan aku hapuskan pahala amalannya.”

Ada seorang yang berasa dia terlalu baik dan melihat seorang jahat. Sepatutnya dia menasihatnya tetapi dia mencampuri urusan Allah Ta’ala. Dia berkata sianu itu Tuhan tidak akan ampun dosanya sampai ke mati. Demi Allah Tuhan tidak ampun dosanya.

Lalu Tuhan berfirman mengapa dia mencampuri urusan Aku. Tuhan berkata dosa orang itu diampunkan dan Aku hapuskan pahala amalan orang yang mencampur urusan Aku.

Jadi jangan buat mudah-mudah dalam perkara agama.

Dalam satu hadis lain, hadis sahih:

Seorang berkata kepada kawannya: “Kamu ini ahli neraka”

Allah mematikan kedua-dua orang ini dan memanggil mereka berdua: “Apa urusan kamu menentukan dia itu ahli neraka. Ini urusan Aku.”

Lalu Allah perintah orang yang bercakap itu diheret ke neraka dan yang satu lagi dibawa ke syurga kerana dosanya diampunkan.

Oleh itu jangan mudah-mudah menghukumkan orang. Jika orang membuat silap perbetulkan dia. Jangan sekali-kali menghina dia kecuali mereka yang telah diputuskan oleh Allah disebutkan dalam Quran seperti Firaun, Abu Lahab, Abu Jahal, Qarun, Haman, Namaruk dan sebagainya.

Atau menyatakan secara umum dibolehkan.

KULIAH YT

No comments:

Post a Comment