Wednesday, November 23, 2016

DOA BENTENG HARTA



Ada satu doa nabi dan sahabat pernah baca dengan keyakinan bila tinggalkan rumah, harta, anak isteri dan sahabat dalam jagaan Allah.

Doanya:

ASTAUDIUKALLAH ALLAZI LA TADI’U WADA I’UHU (I’UH)

(Aku letakkan kamu dalam pemeliharaan Allah dan tidak akan hilang apa juga yang berada dalam pemeliharaannya)

Satu kisah yang sangat menakjubkan berlaku zaman Saidina Umar. Ramai orang datang mengadap Saidina Umar, salah seorang menjulang anaknya yang masih kecil mengadap Saidina Umar, lalu Saidina Umar memegang budak itu.

Bapanya memberitahu budak ini aku ambil dari dalam kubur, emaknya meninggal tetapi anak selamat kerana aku silap, isteri aku mengandung aku hendak tinggal rumah kerana ada tugas, aku silap berdoa “Aku tinggalkan apa yang ada dalam perut isteriku dalam jagaan Allah SWT.”

Jadi dia minta doa Allah jaga yang dalam perut itu. Masa dia tidak ada di rumah isterinya meninggal dan dikebumikan bersama anak dalam perut. Siang hari dikebumikan isterinya dan malam itu dia balik ke rumahnya.

Orang memberitahu isterinya sudah meninggal dan dia pun terus pergi ke kubur. Sampai dikubur didapati kubur isterinya terbuka dan dihulurkan anak dari dalam kubur itu. Inilah yang engkau minta Allah jaga anak kamu. Jadi Allah jaga anak itu. Kamu tidak minta Allah jagakan isteri kamu maka isteri meninggal.


Bagaimana boleh berlaku emak meninggal, anak dalam perut tidak meninggal, bagaimana boleh berlaku kubur terbuka dan dihulur anaknya.

Itu adalah kerja Allah SWT.

Apa yang penting ialah doa. Jangan berdoa dengan “Aku tinggalkan sebagai amanah kepada Allah apa yang di dalam kandungan isteriku.” Kepada isterinya dia tidak berdoa dan mati.

Itu adalah kisah benar yang berlaku zaman Saidina Umar.

Jadi bila hendak tinggalkan rumah, harta bacalah doa ASTAUDIUKALLAH ALLAZI LA TADI’U WADA I’UHU (I’UH) sambil memegang rumah atau harta itu. Sekiranya kita yakin kepada Allah sebagai pemegang amanah in sya Allah selamat.

Diriwayatkan semua sahabat yang hendak musafir nabi iringi mereka dengan doa ASTAUDIUKALLAH ALLAZI LA TADI’U WADA I’UHU (I’UH)

Apa yang penting doa ASTAUDIUKALLAH ALLAZI LA TADI’U WADA I’UHU (I’UH). Bila hendak tinggalkan kereta atau motor selepas kunci elok-elok pegang kereta atau motor dan baca doa itu.

Harta termasuk kebun, kedai, bila tutup kedai baca doa itu, pejabat dan sebagainya. Termasuk juga anak isteri dan kawan-kawan. Jadikan doa itu amalan in sya Allah, Allah pelihara.

Sekarang ini harta benda dan anak isteri sudah tidak begitu aman kerana orang lupa kepada Allah SWT. Oleh itu elok benarlah doa itu dijadikan amalan.

KULIAH YT


1 comment: